Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Citaat van: Jur op 27-01-2010 21:05:38
Volgende LT lijkt me een SSD harddisk en 8GB intern wel fijn. Maar dat kost ook wel meer als een 8GB USB stick.  :eusa_wall:
Zag op joe-tjoeb een filmpje van een stel gasten die een RAID set (reeks geschakelde) van SSD harddisken gebruikten in een demo:

http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs

Ken 't filmpje - echt super!

Hans Duiven

Citaat van: Jur op 27-01-2010 21:05:38
Volgende LT lijkt me een SSD harddisk en 8GB intern wel fijn. Maar dat kost ook wel meer als een 8GB USB stick.  :eusa_wall:
Zag op joe-tjoeb een filmpje van een stel gasten die een RAID set (reeks geschakelde) van SSD harddisken gebruikten in een demo:

http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs

Ja het gaat ook om een simpel testje voor een oude IBM desktop 2.8 Ghz pc met 2 Gig RAM én geen 1000 watt stroomvretert die 700 Mb wegzet in een halve seconde  ;D

Overigens dat filmpje op youtube  :o

Hans

thuur

Fujitsu Siemens met Gigabyte 8I848pm mobo, samsung (jaja ik weet het) 40 Gb master (op cable select) en seagate (jaja) 200Gb slave (CS) op 80p IDE kabel: na veel geemmer om de jumpers goed te zetten (cable select FTL!) start de PC wel op maar tergend traag.. Nu blijkt dat S.M.A.R.T. voor beide schijven gedisabled is :o In de BIOS valt niets in te stellen (of ik heb die 756x niet goed gekeken). Na wat klooien met jumpers was het opeens goed, totdat ik de pc moest uitzetten omdat de CPU fan uitviel :-X Intel >90 gr.C FTW trouwens! Sindsdien blijft SMART uit..

HDD lampje blijft branden alsof de 2 schijven ruzieen om de Master plek. HDD performance ligt op ca. 5%.
Na de auto IDE detect gaat het lampje mooi uit, maar gaat direct aan zodra de pc gaat booten van Master. Tijdens het klooien met jumpers wilde ie soms van de slave starten :eusa_eh:

Wat te doen?? Iedere tip welkom!

Rotte schijf? Rotte kabel?

Gr :(

elmarconi

Citaat van: thuur op 28-01-2010 00:46:19
Fujitsu Siemens met Gigabyte 8I848pm mobo, samsung (jaja ik weet het) 40 Gb master (op cable select) en seagate (jaja) 200Gb slave (CS) op 80p IDE kabel: na veel geemmer om de jumpers goed te zetten (cable select FTL!) start de PC wel op maar tergend traag.. Nu blijkt dat S.M.A.R.T. voor beide schijven gedisabled is :o In de BIOS valt niets in te stellen (of ik heb die 756x niet goed gekeken). Na wat klooien met jumpers was het opeens goed, totdat ik de pc moest uitzetten omdat de CPU fan uitviel :-X Intel >90 gr.C FTW trouwens! Sindsdien blijft SMART uit..

HDD lampje blijft branden alsof de 2 schijven ruzieen om de Master plek. HDD performance ligt op ca. 5%.
Na de auto IDE detect gaat het lampje mooi uit, maar gaat direct aan zodra de pc gaat booten van Master. Tijdens het klooien met jumpers wilde ie soms van de slave starten :eusa_eh:

Uitzoekerij door systematisch elementen uit te sluiten gedaan? 
Cable Select is idd verdacht. Maar het kan maarzo dat de combi samsung/seagate vergelijkbaar is met water en remvloeistof. Sowieso de nieuwere schijf master maken.
--
Autogas Inside . . .

haasje

Er zijn een aantal schijven die niet met CS kunnen/willen werken. Verder weet ik dat een aantal merken schijven hebben die je moet instellen als master met slave aanwezig

thuur

Om eerlijk te zijn: ik heb CS nog nooit zien werken in een 2+ schijf setup. Ik gooi die Samsung heel hard op een betontegel denk ik. Reden om de "nieuwe" schijf op slave te zetten was een schone XPSP3 installatie.. Maar goed, die tijd had ik me kunnen besparen ::)

Gr :-\

Jeroentjuh

Citaat van: Marc O. op 23-01-2010 08:39:38
Binnenkort ook Windows 7 maar eens proberen op mijn 4 jaar oude HP: Centrino Duo, 1GB......... gaat dat goed werken? Ga ik tegen driver problemen aanlopen?

Ik ga het binnenkort ook maar eens proberen op mijn laptopje, Sony AR51J, hopelijk gaat dit wel werken.....

haasje

Ik ben voor iemand op zoek naar een wyse - 60 terminal of gelijkwaardig / compatibele terminal. Heeft er iemand of weet er iemand nog 1 te staan?

pwassink

Citaat van: haasje op 29-01-2010 21:30:53
Ik ben voor iemand op zoek naar een wyse - 60 terminal of gelijkwaardig / compatibele terminal. Heeft er iemand of weet er iemand nog 1 te staan?

Pfft,  das museummateriaal onderhand ..

Zal morgen eens op zolder kijken ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Vulk

CS is bagger. Als het niet werkt als de jumpers juist staan is ere iets mis.
Andere kabel proberen, schijf in andere pc testen.
Beide schijven op een aparte kabel steken is geen optie. Smart staat hier altijd uit trouwens.

Hoe kwam die pc aan die hoge temperatuur trouwens? Llijkt me ook niet normaal als de fans draaien. Mobo om zeep?

De jumpers juist zetten zou CS moeten uitschakelen normaalgezien, maar voor de zekerheid zou ik de kabels ook in de juiste volgorde steken, net als de jumpers staan. dus.

razorx

Tipje tussendoor ;)
De heating pads van oudere generaties CPU's intel >4 jaar en AMD >2jaar verdrogen en geleiden de warmte dan slecht.
Het gevolg kan zijn dat een paar cores van je multicore processor sterven, heerlijk onvoorspelbaar gedrag is het resultaat.

Hoe te testen: Everest met de stress test. Een extreme discrepantie in temperatuur tussen de cores is verdacht. Hoge temperatuur ook maar dat spreekt vanzelf.

Van de week hebben we aardig lopen zoeken.
Nog een gezellige tussendoor: Dat tubetje warmtegeleidende pasta dat je al jaren hebt liggen wordt ook slechter met de jaren.

thuur

Citaat van: Vulk op 29-01-2010 22:05:42

CS is bagger. Als het niet werkt als de jumpers juist staan is ere iets mis.
Andere kabel proberen, schijf in andere pc testen.
Beide schijven op een aparte kabel steken is geen optie. Smart staat hier altijd uit trouwens.

Hoe kwam die pc aan die hoge temperatuur trouwens? Llijkt me ook niet normaal als de fans draaien. Mobo om zeep?

De jumpers juist zetten zou CS moeten uitschakelen normaalgezien, maar voor de zekerheid zou ik de kabels ook in de juiste volgorde steken, net als de jumpers staan. dus.

Zie vetgedrukt.

Dank voor de toelichting. Ik gooi de 40Gb schijf in de kliko.

Gr :D

Marc O.

Laptop (Acer) van vrouwlief lijkt de geest te gaan geven. Bij het opstarten laat ie alleen nog maar wat vertikale strepen zien, je kunt de BIOS nog niet eens in. Heb het ding opengeschroefd en de geheugenmodules even losgehaald en schoongemaakt (een beetje een "baat het niet dan schaadt het niet" aktie want er was geen vuil of stof te bekennen), maar wonderwel startte hij vervolgens wel gewoon op.

Hoerasteming was echter van korte duur want hij blijft nu dus weer hangen bij die zwarte strepen. Het power-lampje gaat trouwens gewoon branden, dus er krijgt gewoon stroom.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Misschien toch een defecte geheugenmodule. Of grafische kaart? Batterij is er overigens al lang geleden uitgehaald wegens werkweigering.
...The Nile isn't just a river in Africa...

viking_in_shorts

Je komt de BIOS nooit niet in?
Dan is het ws mobo ofzo of iig een wat vervelender hw probleem, anders proberen met bv een Linux-live cd te booten (=hdd of OS naar de klote?) en evt externe monitor eraan te hangen.

Marc O.

Ja, maar hij komt niet eens tot de bootprompt. Dus een live CD booten zal ie ook niet doen, verwacht ik. Daar komt bij dat de optische drive een paar jaar geleden ook al is overleden. Ralle Acer meuk ook :eusa_boohoo:
...The Nile isn't just a river in Africa...