Gele verlichting...mooi of niet?

Gestart door pac, 12-09-2008 18:27:57

Vorige topic - Volgende topic

BartusKN

http://img.photobucket.com/albums/v465/roveronderzoek/DSC00687Small.jpg

op een witte staat het niet echt mooi :(

edit* heb er een link van gemaakt ipv een lelijk plaatje

pac

Nee dat klopt....hoop niet dat dit topic wordt voorzien van fotos waar het NIET mooi op staat...;-)

UserID6342

Citaat van: MarcoV op 12-09-2008 19:16:27
Erg mooi.........................................................op een ouwe fransoos!!!
MarcoV ;)
IDD, dat zijn m.i. ook de enigste wagens waar het op hoort :)

thuur

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

pac

idd....de uitdaging staat...wie heeft er een foto van een DOP met gele verlichting!!

tackle

gele verlichting was in frankrijk verplicht. Men vondt namelijk dat dit minder verblindend was.

KMvrtr

Bestaat er  trouwens echt gele xenon? Ik kan het zo 1-2-3 niet vinden op internet.
(niet lang gezocht, zit op mijn werk)

Anders zou ik dat wel eens willen proberen op mijn DOP

Snellebaksteen

Ik heb gele verlichting op de motor. Al jaren. Het beste werkt een zogenaamde rally lamp (80/100 watt) met een geel oversteek hoesje. Veel en geel licht voor weinig geld.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

pac

Kennelijk durft niemand de uitdaging aan om een foto van een DOP te plaatsen met gele verlichting. Dan maar een andere vraag. Die gele hoesjes....is dat wat en waar kan ik die halen. Kunnen die op alle verlichting dus ook de stadsverlichting of de mistverlichting? Als je er een doet moet je ze allemaal doen vind ik.

)()()sT

Omdat niemand het heeft en dat het er niet uitziet misschien?  :evil:

Rayman

Citaat van: pac op 21-09-2008 11:35:56
Kennelijk durft niemand de uitdaging aan om een foto van een DOP te plaatsen met gele verlichting.

Aan jou de eer om het te proberen. Je kunt je koplampen bijvoorbeeld met folie beplakken (verkrijgbaar bij o.a. Car en Truck Care Nederland), maar ik vraag me af in hoeverre dit toegestaan is :eusa_shifty:. Lampen kun je door middel van deze folie makkelijk beplakken.

Succes

Snellebaksteen

Ik heb die hoesjes ooit op een oldtimerbeurs gekocht. Vehikel of Rosmalen, 1 van 2.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

M@rtijn

Leuk de discussie te lezen over de gele koplampen.
En helemaal aangezien ik al jaren met gele koplampen rijd zowel in de roffel als in de bedrijfswagens.

Een van de redenen is dat het beter opvalt in een rij auto's met witte koplampen en in het donker is het contrast met de belijning op de weg hoger.

Hieronder even de geschiedenis van de gele koplamp:

Menselijke ogen zijn het gevoeligst voor geel licht. Maar daar heeft de gele kleur van koplampen niets mee te maken. Door het gele filter geven Franse koplampen als geheel minder licht dan de Nederlandse.
Ook is er geen verschil tussen geel en wit in de doordringing van mist. De mistdruppeltjes zijn zo groot dat alle kleuren licht even effectief worden tegengehouden. Alleen bij heel kleine deeltjes, zoals bij luchtverontreiniging, weet geel licht beter door de rook heen te dringen. In de andere gevallen is geel licht even goed zichtbaar als wit.

Wel is er een belangrijk psychologisch verschil bij mist. De afwijkende gele kleur steekt beter af tegen het witte daglicht. Wie iets geels ziet, weet daardoor dat het een auto is. Voor de politie is het handig om de nationaliteit van een auto te kunnen herkennen aan de kleur van de koplamp.

De invoering van gele koplampen had niets te maken met beter zicht of - zoals mijn vader me vroeger vertelde - een betere doordringing van de mist.

De achtergrond was de spanning aan de Frans-Duitse grens in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. De Fransen stelden aan het eind van de jaren dertig de gele lampen verplicht. Als men dan 's nachts voertuigen met wit licht uit het oosten zag komen, zou men direct weten dat het de vijand was die Frankrijk binnenreed. Een dubieuze maatregel, want het effect is averechts als Duitsers bij wijze van verrassing gele filters voor hun koplampen zouden monteren.

In een franse krant stond het artikel : Feu vert pour phares blancs (Groen licht voor witte koplampen). Vanaf het najaar van 1991 zouden gele koplampen officieel niet meer verplicht zijn.

tot zover

groetjes m@rtijn
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal ;)

pac

Leuk zo'n stukje historie van M@rtijn. Ben ik gelukkig op de hoogte. Rayman vraagt zich af of het is toegestaan. Volgens mij mogen/moeten voertuigen in Nederland aan de voorzijde wit of geel licht uitstralen. Andere kleuren zijn niet toegestaan dus het mag. )()()st vind het er niet uitzien...prima. Over smaken valt niet te twisten. Zie hier op het forum ook dingen voorbij komen die ik foeilijk vind en andere schitterend. Ik weet dat er in Franse voertuigen vaak gele koplampunits zitten. Nou dat zoek ik dus niet. Het beplakken van de lampen zelf is dus een optie. Blijft het staan dat ik het wel eens zou willen zien op een DOP. Wellicht kan M@rtijn een foto maken van zijn roffel met geel licht? Of iemand anders....of een handige fotoschopper?