snelheidsmeter/ kilometerteller werken niet meer!

Gestart door age, 15-09-2008 10:37:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

age

Al een tijdje deed de snelheidsmeter van mijn volvo850 raar, soms gaf hij de helft van de snelheid aan, soms ging ie helemaal uit. Nu is het helemaal over, ook de kilometerteller is blijven steken.
Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn en hoe je dat zou moeten verhelpen?

een garagist heeft me verteld dat een onderdeel van het elektrisch systeem bij deze volvo's relatief snel coroderen en dat ik dat zou moeten vervangen... er brandt ook al jaren een ABS lampje dat niet uit wil gaan, waar die garagist geen raad mee wist.
En welk onderdeel is dit dan?

mehn

Door de aanwijzing van het ABS lampje weet ik het zeker ;)

Dit wordt veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen in de ABS controller, als deze controller niet goed werkt of zelfs ontbreekt werkt de snelheidsmeter ook niet meer.
Wat is het bouwjaar van je 850? Als ie van 1995 of later is dan kun je de ABS controller opnieuw (laten) solderen. Is de auto ouder dan wordt het verder zoeken naar de oorzaak.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

age

#2
Mijn volvo is uit '95, dus dan zou het de ABS-controller zijn?
ik heb net op het forum zitten kijken en ik begrijp dat als je niet veel van electronica weet het geen makkelijk klusje is om zelf te doen, of valt het wel mee?
Zo niet, waar kan ik dit goed en goedkoop laten repareren?

age

Zie ik dat ik al 2 keer een spelfout maakt. Het is natuurlijk Volvo!

mehn

Er zit een knop in je bericht. Daarmee kun je de tekst wijzigen ;)

Het lijkt er op dat je ABS controller "stuk" is. Deze controller kost een euro of 700 maar je kunt zoals gezegd de verbindingen opnieuw (laten) solderen. Deze zijn door het gerammel waarschijnlijk gebroken waardoor je allerlei foutmeldingen krijgt.
Er zitten hier een paar forummers die dat wel voor je willen doen als je het zelf niet kan. Houd je Persoonlijke Berichten maar eens in de gaten, ze melden zich vanzelf wel ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

age


volvowolf

Ik heb met mijn volvo 850 uit 1995 het zelfde probleem, naast dat de snelheidsmeter en kilometerteller niet meer werken.  Doen de toerenteller, brandstofmeter en temperatuurmeter ook niks meer. De auto start normaal en alle meters blijven op 0 staan.

wie weet een oplossing voor dit probleem?
alvast bedankt,

volvowolf
850 2.5 20V 95 353.000 km

johan283

Citaat van: mehn op 15-09-2008 10:41:09
Door de aanwijzing van het ABS lampje weet ik het zeker ;)

Dit wordt veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen in de ABS controller, als deze controller niet goed werkt of zelfs ontbreekt werkt de snelheidsmeter ook niet meer.
Wat is het bouwjaar van je 850? Als ie van 1995 of later is dan kun je de ABS controller opnieuw (laten) solderen. Is de auto ouder dan wordt het verder zoeken naar de oorzaak.

Is niet zondermeer te zeggen: Eerst foutcodes uitlezen om te bepalen of de soldeer truuk gaat werken....ergens op het forum staat deze code(s) wel.

monster900

Ik heb dus hetzelfde fenomeen met mijn snelheidsmeter.  Het ABS-lampje gaat branden door mijn contactslot (dan werken de pinkers en koplampen ook niet) maar dat kan imho niet zoveel kwaad: Als ik bij het starten de sleutel ruw loslaat om uit de startpositie terug te veren, doet hij het wel gewoon (en anders een beetje met de sleutel spelen).

Ondertussen dus met behulp van DIT topic eens aan de slag gegaan.  Ik had me eea gememoriseerd, maar dus niet uitgeprint. 
Heb ik mijn controller helemaal open, en kom ik weer naar de foto's kijken, zie ik dat ik een andere controller heb...

Hier wat foto's:









Wat moet ik nu juist solderen??

LeonW

Contactblokje gaat ook wel eens stuk zelfde storingsbeeld...
Volvo S70 2.5T

thuur

Citaat van: monster900 op 24-04-2009 17:28:56
Wat moet ik nu juist solderen??

Je ABS controller in ieder geval niet ;D

Vervang eerst het (elektrisch gedeelte van je) contactslot.


Gr ;)

monster900

helpt dat ook al voor een niet-deftig-werkende km-teller???

thuur

Nou, jouw snelheidssignaal komt niet uit de ABS controller. Je hebt gewoon een sensor in de versnellingsbak zitten. Maar je beschrijft hierboven perfect een defect contactslot. Storingszoeken kun je het best doen door elimineren. Ik denk dat je pas kunt gaan uitsluiten als je bekende defecten verhelpt.

Kan zijn dat je tandwieltje kapot is, in de tellerkast.


Gr :-\

monster900

Dat tandwieltje dient toch enkel voor de km-stand, toch niet voor de wijzer?

thuur

Oh, ik heb je eerder bericht niet goed begrepen..

Je hebt gelijk.


Gr :eusa_doh: