licht gierend geluid onder de motorkap bij toenemend toerental

Gestart door ik-rol, 17-09-2008 20:50:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ik-rol

Ik heb sinds een paar maanden een licht gierend geluid onder de motorkap die toeneemt bij oplopend toerental. Bij stationair draaien is ie afwezig. 24.000 km geleden heb ik de distrubutieriem laten vervangen (bij 236k), inclusief spanrollen en waterpomp (verbeterd type). Vandaag langs de dealer geweest en de dacht aan een beginnende slijtage van de stuurbekrachtingingspomp of dynamo of mogelijk iets anders. Ik denk zelf aan de dynamo :eusa_think:. Volgens de dealer moet ik pas actie ondernemen als het erger wordt, want nu al verhelpen zal erg duur zijn (omdat men niet met zekerheid kan vaststellen wat de oorzaak is en om die reden een voor de dingen gedemonteerd en weer gemonteerd moeten worden).

Herkent iemand dit? Is dit iets om ernstig zorgen over te maken?

Misha

Citaat van: ik-rol op 17-09-2008 20:50:16
Herkent iemand dit? Is dit iets om ernstig zorgen over te maken?

Ja ik herken het. Het begon bij mijn groene S70 bij 170.000 km. En bij 235.000 deed hij het nog steeds.
Nergens merkbare speling, het werd niet erger. Dus ernstige zorgen ? Mwah, valt mee denk ik.

Ik vermoed dat het (wederom) een bijgeluid van koppeling is.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

ik-rol

Koppeling?, ook als ik het geluid hoor bij ingetrapte koppeling, bij stilstand en dan gas geven?

Misha

Ah, sorry, verkeerd gekeken.
Ik had een benzinemotor, geen diesel. Zal dus wel geen overeenkomsten hebben

Nee, bij mij was het alleen als je met belasting gas gaf. Dus gewoon in vrijloop hoorde je het niet.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Snellebaksteen

Zou ook een sturrbekrachtigingspomp kunnen zijn. Die kunnen ook lekker gieren. Meestal wordt het dan wel erger als je een bochtje neemt.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

kyro


ik-rol

Nee, er is geen verschil bij nat of droog weer en ook niet in bochten. Het is toerenafhankelijk. Echt 'gierend' - zoals bij kogellagers zonder vet - is het ook weer niet, het lijkt wel of een van de riemen een bijgeluid produceert.  Misschien moet ik maar langs een bosch-service om naar mijn dynamo te laten kijken.

kyro

Citaat van: ik-rol op 18-09-2008 22:19:25
Nee, er is geen verschil bij nat of droog weer en ook niet in bochten. Het is toerenafhankelijk. Echt 'gierend' - zoals bij kogellagers zonder vet - is het ook weer niet, het lijkt wel of een van de riemen een bijgeluid produceert.  Misschien moet ik maar langs een bosch-service om naar mijn dynamo te laten kijken.

oke, ik dacht mischien de multie-riem, die niet helemaal strak genoeg staat

dan krijg je ook dat afschuwelijk "gierend geluid' 

ooit, bij 'n focus gehad !  niet om aan te horen :-\

elianmars


ik-rol

Ik zou het niet weten. Het bekende turbofluitje komt er steeds netjes in net zolang ik hem heb (vanaf 1700-1900 tpm); dit geluid begint vanaf 840 tpm. Ik houd jullie wel op de hoogte en denk zelf aan een beginnende dynamo die er mee gaat ophouden.

ik-rol

Ik begin nu aan de stuurbekrachtingspomp te denken. Laatst moest ik inparkeren en bij de uiterste stand maakte die een potje herrie. Kan dat bij de normale rechtuitstand leiden tot een licht zoemend geluid die langzaam toeneemt bij toenemend toerental? Als dat zo is zou ik de dealer kunnen vragen deze riem los te maken, die dacht is gekoppeld is aan de dynamo, en kijken of het geluid dan nog voorkomt. Zo nee, dan is het stuurbekrachtingspomp :)

thuur

Citaat van: ik-rol op 11-10-2008 09:43:31
Ik begin nu aan de stuurbekrachtingspomp te denken. Laatst moest ik inparkeren en bij de uiterste stand maakte die een potje herrie.

Dat is normaal. De pomp gaat dan in overloop.


Gr :)

gerardgrobben

Citaat van: Snellebaksteen op 17-09-2008 22:36:48
Zou ook een stuurbekrachtigingspomp kunnen zijn. Die kunnen ook lekker gieren. Meestal wordt het dan wel erger als je een bochtje neemt.

nieuwe olie erop doen..
de hydreaulische olie is (itt wat mensen vaak beweren) aan slijtage onderhevig, en dat merk je na een jaar of 10, 12 best wel heftig,,
tuba or not tuba, that's the question

ik-rol

Vandaag was het zover:  :o, de stuurbekrachtigspomp overleed tijdens het rijden. De polie compleet uit het huis, met als gevolg veel herrie. Dus dat was waarschijnlijk de oorzaak van het licht gierend geluid onder de motorkap :-\.

Snellebaksteen

Heeft ie het toch nog bijna een maand uitgehouden na de eerste constatering.....
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.