Stoelverwarming aansluiten?

Gestart door ren97v70, 21-09-2008 17:31:37

Vorige topic - Volgende topic

ren97v70

Ik heb een leren electrische stoel bestuurderskant, (-> die met de 3 geheugenstanden, deze dus:).

Toen ik 'm erin gezet heb werd mij gezegd dat de stoel ook verwarmd kan worden. Mijn vraag is of dit  bij die stoel standaard zo is?
De bedrading voor het aansluiten van de stoel ligt er, maar hij is niet aangesloten. Enerzijds omdat er geen schakelaars zitten en anderzijds omdat ik de stoel(stekkers) niet aangesloten heb.
Als mijn eerste vraag met ja beantwoord kan worden wil ik de stoel gaan aansluiten. Volgens mij kan ik dan volstaan met de aanschaf van het bakje met de geintegreerde stoelverwarmingsschakelaars (er loopt 12 volt  over één van de draden) en het koppelen van de bedrading aan de schakelaar en de stekker aan de stoelkant in de aansluiting van de stoel,  of niet?

René     :eusa_doh:

daytonawim

lagen er wel stekkers voor de electrische bediening dan, of heb je die zelf gemaakt ?

voor de stoel moet je een speciale zekering hebben, die moet onder de zekeringen kast onder motorkap
komen, de paat moet je los schroeven, met een 20 of 30A normale zekering lukt het ook wel.

de speciale zekering is termisch beveiligd tegen over belasting (automaatje dus )

ren97v70

Nee, de aansluiting heb ik zelf gedaan een poos geleden. Ik heb er nog een topic over  geopend waarin jij mijn vraag hierover nog hebt helpen beantwoorden.

Ín de handleiding staat tav de zekeringen welk nr de zekering is voor de stoelverwarming. Die heb ik onlangs vervangen (was wat aan het pielen om stroom aaf te tappen) en was 25 ampère. Bedoel je deze of nog een extra zekering?

ren97v70

Ben er inmiddels achter dat -in dit geval-  niets zo eenvoudig is als dat het lijkt.
ik heb de 12 volt afgetapt  van de 12 volt-aansluiting bij de asbak achter.  Van de twee stekkers die je moet inpluggen in de stoel zit dus die van de gordelverklikker er wel in. De andere niet (-> daar heb ik de aftapper voor gebruikt). Er zit wel stroom op de stekker maar als ik die  inplug doet de stoel niets.
Ik ben niet zo heel erg technisch onderlegd, maar ik vraag me af of het ermee te maken kan hebben dat ik op de middenconsole (bakje voorin) geen schakelaar heb zitten waarop ik de bedrading kan aansluiten? De bedrading ligt er immers wel en zit netjes vastgeklikt aan de onderkant. Of is het complete onzin en heeft dat er niets mee te maken?
hoop dat er leden zijn die me hiermee op weg kunnen helpen!

:(  René

Freakybaby

Ik denk dat je dan eerst een schakelaar moet zien te vinden. Onder het blinde plaatje waar die schakelaar zou moeten zitten zou dan de aansluiting voor die schakelaar moeten zitten. Misschien kan je daar eerst eens kijken?

Normaal bestaat het systeem uit
- bekabeling en zekeringen
- schakelaar
- thermostaat
- verwarminsmatjes
Heb je dat allemaal dan kan je dat aan elkaar knutselen. Is er niks kapot dan zou het moeten werken.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

ren97v70

De schakelaar kan ik aanschaffen bij  een volvo-onderdelenzaak waardoor ik dan de totale plaat vervang (zonder muntenbakje).
De kabels onder de blinde plaat liggen (voor bestuurder en bijrijder)  er en er staat ook continu 12 volt  (bij het omdraaiien van de contactsleutel in stand 1) op één van de draden (zo uit mijn hoofd een geel/rode draad).
Of er in de stoel een thermostaat en verwarmingsmatjes inzitten weet ik niet. Ik heb de stoel er achteraf ingezet en van een vriend overgenomen die zei dat de stoel ook voorzien was van stoelverwarming. Ik heb het echter niet werkend gezien en vroeg mij af of deze stoel (electrisch, 3 geheugenstanden, zwart leer met alcantara) fabriekaf voorzien is van stoelverwarming.
Als dat niet duidelijk is zal ik een andere manier moeten vinden om erachter te komen. Ik zie het echter niet zitten de bekleding eraf te halen, vandaar mijn vraag of de steoel fabriekaf voorzien is van stoelverwarming of dat er nog andere manieren zijn om erachter te komen en het liefst niet al te arbeidsintensief.

René  :eusa_think:

klaas

Ik heb de stoelen waar je het over hebt (leer, 3 geheugenstanden), ze zitten er bij mij vanaf de fabriek in(GLT 20v). En ze hebben stoelverwarming.
...als het goed istenminste =) want bij mij werkt de verwarming niet meer van de bestuurdersstoel, dus ben op nu beetje aan het zoeken naar de oplossing =)

Freakybaby

Draadjes onder de stoel eens goed bekijken en zien of er wat afgebroken is of uit de thermostaat getrokken. Gebeurt nog weleens door achterpassagiers en spullen op de grond.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

klaas

Is het ook een bekend fenomeen dat de verwarings matjes zelf door branden, of komt dat bijna niet voor?
Heb namelijk ook geconstateerd dat de stoelverwarming linksachter en rechtsachter niet werken. Ik heb het stekkertje dat onder de zitting bij scharnier zit losgehaalt, er komt wel 12 volt binnen. Als ik de andere kant van het stekkertje probeer door te meten geeft de ohm meter geen uitslag... daarom denk ik da het matje dus een breuk heeft...

thuur

Citaat van: klaas op 26-11-2008 12:51:07
Is het ook een bekend fenomeen dat de verwarings matjes zelf door branden, of komt dat bijna niet voor?
Heb namelijk ook geconstateerd dat de stoelverwarming linksachter en rechtsachter niet werken. Ik heb het stekkertje dat onder de zitting bij scharnier zit losgehaalt, er komt wel 12 volt binnen. Als ik de andere kant van het stekkertje probeer door te meten geeft de ohm meter geen uitslag... daarom denk ik da het matje dus een breuk heeft...

Als je even had gezocht had je het volgende rijtje gevonden van meest voorkomende oorzaken:

1. stekkers los
2. thermostaatje defect
3. matje kapot

Gr :)

Marcbo

Weet jij ook waar de thermostaat zit ?

Mijn stoelverwarming (bestuurderskant) doet het soms wel, en soms niet ???

Ik heb de connector waar de stoelverwarming op zit en de gordelverklikker al losgemaakt en schoongemaakt. Maar dit was blijkbaar het probleem niet.
V70 XC AWD '98 at

thuur