Ga stoelverwarming repareren, waarop letten bij gordelspanner!??

Gestart door cleo850, 23-09-2008 09:36:23

Vorige topic - Volgende topic

cleo850

Beste mensen, mijn stoelverwarming werkt bij beide stoelen niet meer, de bekende stekkertjes zitten nog netjes op de thermostaatjes dus dat wordt stoelen eruit slopen en verder zoeken, alleen één maar: verschillende mensen op het forum waarschuwen voor de gordelspanners tijdens het loshalen van de stoelen...

Waar zitten deze dingen en hoe haal je je stoelen uit de auto zonder dat deze dingen afgaan?
Alvast dank voor jullie reacties

haasje

Afhankelijk van het bouwjaar (modeljaar) van de auto kunnen ze of naast de stoelen zitten (fase 1) of in je B-stijlen (fase 2). In geval van een fase 1 moet je het rode palletje wat op de gordelspanner zit een kwart slag verdraaien, in geval van een fase 2 hoef je niets te doen.

cleo850

T'is een 850 TDI '96,
Er zitten onder de plastic afdekkappen onder/zijkant-stoel een soort ronde (6 cm doorsnede) doosjes met kabel er aan vast. Zie er zo snel geen rode draaiknopjes/schuifjes o.i.d. aan vast zitten...

haasje

Je hebt een fase 2 model, je zult dus ook airbag(s) hebben en dus zitten je gordelspanners in je b-stijlen( of het moet zijn dat er iemand fase 1 stoelen gemonteerd heeft). Ik heb hier geen foto's van een fase 1 gordelspanner, misschien dat iemand anders die 1 kan posten

Freakybaby

Ik ga dit straks doen, heb fase 1 stoelen, maar hoe moet de rode schroef staan? Lengte of breedte richting tov de auto?

Ik zal straks ook een foto maken van de bewuste schroef
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Ludo

Citaat van: Freakybaby op 26-09-2008 09:25:43
Ik ga dit straks doen, heb fase 1 stoelen, maar hoe moet de rode schroef staan? Lengte of breedte richting tov de auto?

Citaat van: Guido_Smit op 11-10-2002 20:59:42
Bij het repareren van mijn stoelverwarming-bestuurdersstoel in de garage(stoel is gedemonteerd en gekanteld) is de gordelspanner aangesproken en nu onbruikbaar. >:(
Deze is niet meer te herstellen, of men moet met een kracht van meer dan 1000kg deze terug kunnen trekken. Er is nu een nieuwe besteld.
Men had vergeten(kan gebeuren) de beveiliging in te schakelen.
Dit is een rode plastic draaischakelaar(1 cm in doorsnee) is zo te zien bij de gordelsluiting naast de stoel. Deze moet bij demontage stoel, dwars op de lengte v.d auto gezet worden. Nu pas blijkt dat de bestuurdersstoel altijd goed heeft gestaan, maar de bijrijdersstoel in ieder geval niet !!(God moge weten hoelang al ?). Daar heeft de gordelspanner dus NOOIT kunnen werken, indien dit nodig was geweest bij een botsing.

Daarom nu mijn advies aan allen, kijk of bij beide voorstoelen de rode draaischakelaar van de gordelspanner met de pijl naar voren(in de lengterichting van de auto) wijst. Zo ja alles OK. ;D

Groeten : GUIDO SMIT.

;)

Freakybaby

Mijn dank is groot Ludo.

Ik heb bij een stoplicht al even gekeken, en die van de bestuurdersstoel staat in ieder geval goed (nu dus in de lengte richting). Gezien ik er zelf nog niet aangezeten had vond ik het niet te vertrouwen of het spul wel goed zou staan.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Domaso

Als je de hele stoel uit de auto neemt hoef je niets te doen aan de gordelspanner. Spanner zit nl aan de stoel vast.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

haasje

Citaat van: Domaso op 26-09-2008 13:27:24
Als je de hele stoel uit de auto neemt hoef je niets te doen aan de gordelspanner. Spanner zit nl aan de stoel vast.

klopt op zich wel, maar die spanner wordt geactiveerd door schokken en kan dus in werking treden met het demonteren van de stoel

Domaso

Citaat van: haasje op 26-09-2008 13:30:35
Citaat van: Domaso op 26-09-2008 13:27:24

klopt op zich wel, maar die spanner wordt geactiveerd door schokken en kan dus in werking treden met het demonteren van de stoel

Heb laatst samen met de laskoning een compleet interieur verwisseld zonder de spanner op safe te zetten.  :angel:
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Ludo

dan heb je wellicht geluk gehad.
lees het citaat van Guido.

Domaso

Citaat van: Ludo op 26-09-2008 15:44:58
dan heb je wellicht geluk gehad.
lees het citaat van Guido.

De laskoning had de supervisie, ik was mijn handen in onschuld.  :eusa_whistle:
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Lampje

Bij mij doen beide stoelverwarmingen het niet of heel slecht. Dat wordt sleutelen nu het nog mooi weer is! Het leer wordt van de winter zo kkkkkoud!

combinedforces

Heb vandaag mbv alle tips en trucs met succes in ca. 1 1/2 uur mijn verwarming linksvoor gerepareerd. Heb overigens nog een kleine tip:

Bij mij was er geen doorgebrande plek ofzo te zien. Daarom maar even het matje tegen het licht van de looplamp gehouden en voila! Zo gelokaliseerd waar de breuk zat, gerepareerd en hij doet het weer als vanouds...