Dynamo vervangen V70 tdi 1998

Gestart door lee, 24-09-2008 21:46:38

Vorige topic - Volgende topic

lee

Bij deze wil ik een wat ervaringen geven over het vervangen van een dynamo van mijn V70 tdi uit 98 het kan je denk ik veel tijd besparen. Er zijn toch wel verschillen met andere volvo typen in het vervangen van de dynamo.
Zoals ik het gedaan heb de belangrijkste dingen ;
-De gewone handelingen als accu kabels los maken stekkertjes die in de weg zitten losmaken enz
-Bovenste radiatorslang bij de radiateur losmaken , opvangen koelvloeistof, slang aan de kant leggen.
-De multiriem afnemen dit ging bij mij vrij makkelijk, nl. door de spanrol mat een bahco omhoog te        drukken waardoor de riem ontspannen wordt.
-Dan het reservoir van de stuurbekrachtiging in zijn geheel verwijderen dus kunstofreservoir deel en het huis met het wiel eraan.
De bovenste lange bout wegnemen,
aan de rechterzijde 2 bouten, links door de gaten in het wiel zijn 3 andere bouten te bereiken deze losmaken,
Het is nu los.
-De dynamo zit met 2 bouten vast, en draden losmaken
-Ja en dan waarom ik vooral dit stukje schrijf; het uit nemen van de dynamo. Ik heb er zo'n 2 uur mee zitten frutten hoe die eruit moest tot het uiteindelijk lukte.
en dat ging zo; Dynamo met het wiel naar boven kantelen en deze moet er dan een beetje aan de linkerkant uit- vanuit jezelf gezien dan. Ik had veel last van de aircoslang ,deze zoveel mogelijk wegdrukken. Ook het stekkertje wat links zit losmaken, hier gaat het allemaal net langs met wat trek werk.
............Als de dynamo eruit is meenemen naar de onderdelenwinkel en inleveren,ik kreeg er namelijk statiegeld voor terug dat is dan het leuke eraan.
De nieuwe dynamo hetzelfde erin zetten als hoe de oude eruit kwam, bij mij ging het nu in 5 minuten dat scheelde.
Dan de rest terug.
Het is goed te doen en scheelt je een hoop tijd als je de manier waarop maar weet, hopelijk helpt dit stukje je hierbij.

Lee