automaat schakelt koud vloeiend, als deze warm is meer schokkend

Gestart door onnaj, 22-10-2008 12:30:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rogerV701998

Citaat van: rogerV701998 op 18-04-2009 14:54:03
Citaat van: thuur op 18-04-2009 14:11:20
Om de stroom eraf te halen hoef je enkel een accupool los te maken ;D

Je kunt dan drie dingen doen, in volgorde van snelheid:
- kwartier wachten
- verlichting aanzetten
- losse accuklem tegen de vaste houden


Denk aan de radiocode!


Gr 8)

Dat heb je als je met een werktuigbouwkundige over electronica praat ;D

Als ik het dus goed begrijp is het resetten van de ECU eenvoudig te doen door de + pool van de accu minimaal 15 mnuten los te hebben en dan weer aan te sluiten?

Gr. roger

Gedaan, een stuk gereden maar ik merk geen verschil. Nu maar wachten op verse versnellingsbakolie (donderdag).

gltman

hallo, inderdaad eerst de motor goed aant draaien hebben, en daarna zou ik de bak spoelen met de 1161640 olie van Volvo, dit nr is van een 4 liter vaatje (1L variant is er ook) hier is een schrijven van, van Volvo dat wanneer er met een AW50-42 LE ruwe schakelproblemen zijn bij warme motor deze olie in de bak moet.

succes

rogerV701998

Citaat van: gltman op 24-04-2009 08:56:12
hallo, inderdaad eerst de motor goed aant draaien hebben, en daarna zou ik de bak spoelen met de 1161640 olie van Volvo, dit nr is van een 4 liter vaatje (1L variant is er ook) hier is een schrijven van, van Volvo dat wanneer er met een AW50-42 LE ruwe schakelproblemen zijn bij warme motor deze olie in de bak moet.

succes

Vanaf donderdag heb ik nieuwe bakolie. De bak schakelt beter (bij normaal rijden merk ik niet dat ie naar de volgende versnelling gaat). Zodra ik echter flink gas geef bokt ie weer naar de volgende versnelling. Dit is dan bij een warme motor.

Nu gebruik ik zakelijk de Citroen C5 Tourer diesel automaat. Deze heeft een 6 bak. Ik weet dat de versnellingsbak in mijn V70 gedateerd is maar ik rij al vanaf 1998 Citroens met automaat, gemiddeld 60.000 km per jaar. Dit bokken bij overschakelen heb ik in die auto's nooit gemerkt.

Hebben meer forummers ervaring met bovenstaande 1161640 olie?

Gr. roger

onnaj

Tegen de tijd dat die Citroëns onze kilometerstanden bereiken is alles gaar, dan geloof ik niet dat de bak van de Citroën nog goed schakelt.

-D©©©L-

Citaat van: onnaj op 25-04-2009 23:51:06
Tegen de tijd dat die Citroëns onze kilometerstanden bereiken is alles gaar, dan geloof ik niet dat de bak van de Citroën nog goed schakelt.
Dat kon je wel eens behoorlijk tegenvallen. C5-jes zijn aardig taai, zeker de lichtere diesels. Ik ook heel wat Xantia's en Xm-en met 300.000+ op de teller. Een zx is ook zo'n "grijze muis" langloper.

ontopic: gaat het allemaal nog over de aw50-42  ? 


rogerV701998

Citaat van: onnaj op 25-04-2009 23:51:06
Tegen de tijd dat die Citroëns onze kilometerstanden bereiken is alles gaar, dan geloof ik niet dat de bak van de Citroën nog goed schakelt.

Dat zal wel. Mijn V70 heeft echter pas 140.000 km gereden en schakelt een stuk beroerder dan de Citroens die ik had met dezelfde km stand.

sappie

Citaat van: thuur op 18-04-2009 14:01:30
Citaat van: onnaj op 18-04-2009 13:43:26
Ik heb er geen verklaring voor. Ik beschouw het maar een beetje als mijn pc als die een week aan heeft gestaan bij wijze van en die vindt t ook lekker dan gereset te worden. :D

Maar misschien dat anderen hier het kunnen verklaren.

Deze verklaring is enkel softwarematig:
Programma's reserveren geheugen om dingen in op te slaan (b.v. hoe groot je venster op het scherm getekend moet worden). Nadat het programma deze gegevens niet meer nodig heeft moet het geheugen worden vrijgegeven, bijvoorbeeld bij het afsluiten van een programma. Er is nog megaveel software op de markt wat gewoon slecht is geschreven of getest. Het geheugen blijft gereserveerd. Het gaat hier niet om bitjes maar echt om megabytes (ook het programma zelf moet b.v. in het werkgeheugen geladen worden). Hoe meer troep er blijft hangen, hoe langzamer je PC wordt. Tenslotte raakt het werkgeheugen gefragmenteerd (overal stukjes gereserveerd geheugen) en vol (het besturingssysteem wijkt dan uit naar je harde schijf). Echte slechte software gaat heel slordig met geheugen om, er worden gegevens gelezen of geschreven waar ze helemaal niet (meer) staan. Gevolg is een instabiel systeem: uitkomst = onvoorspelbaar. Alles is trouwens te verwijten aan de programmeurs, een programma schrijft zichzelf niet.

Gelukkig testen de leveranciers van Volvo de spullen wel heel goed. Toch is het mogelijk dat er vereiste gegevens niet goed worden opgeslagen of gelezen. Dit is dan in zeer extreme gevallen (die dus maar hoogstzelden optreden). Theoretisch voorbeeld: de aircopomp staat lekker te pompen, stoelverwarmingen staan aan, je gooit de bak in D, de stationairregelaar is vervuild en op dat moment vonkt de bobine onvoldoende. Toerental valt ver terug en de boordspanning dipt substantieel (elektrische gebruikers staan aan, dynamo laadt niet bij). Als de computer (TCU) net bezig was met het lezen van een belangrijk gegeven zal vanaf dat punt gerekend en gestuurd worden met foutieve data. Beetje duidelijk?

M.a.w. het kan nooit kwaad om de boel te resetten.


Gr ;)

ik heb één van laatste series van de S70 met de 5-bak automaat. standaard gaat deze automaat over in een vrijstand bij stilstaan om dan met een fijne klap weer in de eerste versnelling te schieten bij het wegrijden.

nu heb ik de software aan laten passen om "dit automatisch in zijn vrij zetten bij stilstand" te laten verwijderen.

dit rijdt gewoon veel prettiger.

als ik nu de ECU ga resetten, wist hij dan ook deze aanpassing?

thuur


sappie

top, dan kan ik dat ook een x proberen als ik tijd heb  :)