automaat schakelt koud vloeiend, als deze warm is meer schokkend

Gestart door onnaj, 22-10-2008 12:30:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

onnaj

Ik merk dat  mijn automaat als deze koud is echt PERFECT schakelt, ik merk dan nog geeneens dat deze overschakelt.

Alleen als hij warm is schokt hij soms behoorlijk maar soms ook weer niet. Soms schakelt ie zelf met volgas schokvrij over ma soms dus niet.

Enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb naar de olie laten kijken en deze is helemaal schoon, ruikt niet verbrand en het peil is perfect. Ik heb iemand ooit iets horen zeggen over een voeler oid???

Thanks.

mehn

Pfff, dat kan echt van alles zijn.

Als je de auto in de R zet duurt het dan soms even voordat je m in de R hoort gaan? Valt de aandrijving af en toe weg als je de auto laat uitrollen richting bijvoorbeeld een verkeerslicht?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

V70geRwin

oliepeil gemeten op de manier zoals in het boekje?

(het klinkt als teveel olie in de bak)

weet je zeker dat het de bak is en niet de motor?

onnaj

Eindelijk zag ik mijn eigen topic weer!

De olie is gecontroleerd en deze was nog mooi rood en niet verbrand. Het peil is ook precies op niveau.

Ik heb tijdenshet uitrollen nooit dat de aandrijving wegvalt.

Wat mij wel opvalt is dat de lockup tot ca. 120 km/h er heel snel af gaat maar er ook snel weer op gaat. Hij lijkt dan ff te slippen en bijna direct de lockup weer in te schakelen.

Het schokken is nog steeds met koude motor het minste met warme motor bonkt ie echt teveel. Alleen met de lockup inschakelen bonkt ie nooit. Wat daarnaast vreemd is dat bij volgas optrekken hij soms nog vloeiendaar schakelt dan bij rustig optrekken.

Nu wil ik proberen om alleen het filter van de bak te vervangen, is dit mogelijk zonder de olie te moeten verversen?

Wat zou nog meer het probleem kunnen zijn van dit schakelprobleem?

Het uitlaatspruitstuk is ook (nog) lek ma lijkt me niet dat dit invloed kan hebben op de bak?

Merk wel dat de auto af en toe onder de 3000 rpm ff vermogen lijkt te missen en dit dan er plots in komt...dit is maar zelden en lijkt me meer een vacuumprobleem?






V70geRwin

Citaat van: spekkie99 op 22-10-2008 19:31:12
weet je zeker dat het de bak is en niet de motor?

zorg eerst maar eens dat je motor lekker loopt, die kan de boel behoorlijk in de war schoppen. toen bij mij een slangenklem niet helemaal lekker zat in het inlaat traject leek het ook net of de bak overleden was nl. klem vast en alles was weer ok...

onnaj

Ik heb vanmorgen omdat ik de auto toch geheel van binnen ging poetsen de ECU van de automaat er dik een uur afgehaald. En raar maar waar hij schakelt ECHT veel beter.

Mocht iemand anders dit proberen...doe dit pas na 10 minuten nadat je de auto stil hebt neergezet anders heb je kans op het beschadigen van de ECU. De accu hoeft hiervoor overigens niet los.


rogerV701998

Citaat van: onnaj op 18-04-2009 12:18:37
Ik heb vanmorgen omdat ik de auto toch geheel van binnen ging poetsen de ECU van de automaat er dik een uur afgehaald. En raar maar waar hij schakelt ECHT veel beter.

Mocht iemand anders dit proberen...doe dit pas na 10 minuten nadat je de auto stil hebt neergezet anders heb je kans op het beschadigen van de ECU. De accu hoeft hiervoor overigens niet los.



Ik zit ook met een (relatief) schokkende bak, vooral bij flink gas geven, zowel koud als warm. De motorsteunen zijn vervangen (dit was ook nodig want gescheurd) en deze week komt er verse olie in. Ik hoop dat ik dan ook een vloeiend schakelende automaat heb.

Mocht dat dan alsnog niet het geval zijn wil ik ook met de ECU aan de gang. Nu mijn (stomme ???) vraag. Wat is een ECU, wat doet ie en waar zit ie?

Gr. roger

onnaj

Als je voor de auto staat, zit aan de linkerzijnde een zwarte doos/houder. Deze is vrij eenvoudig te vinden omdat deze een aparte koelslang/buis heeft. De bovenkant van de houder zit met 2 clipjes en soms ook met een ijzeen beugel vast. Door een schroevendraaier achter de clipjes te zetten (uiteraard met enig beleid) of met je vinger het clipje omhoog te bewegen kun je het kapje eraf halen.

Bij mij zag ik 3 ECU's (computers) zitten. Degene waarop Asian Warner staat is voor je automaat. Dmv de ijzeren hendel naar achter te bewegen kun je hem vervolgens eruit pakken. Leg de ecu op een droge plaats neer en zorg dat de contactpunten niet beschadigen en/of vuil worden.

LET OP!! Voordat je dit alles doet zorg dat je de sleutel minimaal 10 minuten niet meer in het contactslot hebt zitten om evt beschadingen te voorkomen.

thuur

Citaat van: onnaj op 18-04-2009 13:27:41
Als je voor de auto staat, zit aan de linkerzijnde een zwarte doos/houder. Deze is vrij eenvoudig te vinden omdat deze een aparte koelslang/buis heeft. De bovenkant van de houder zit met 2 clipjes en soms ook met een ijzeen beugel vast. Door een schroevendraaier achter de clipjes te zetten (uiteraard met enig beleid) of met je vinger het clipje omhoog te bewegen kun je het kapje eraf halen.

Bij mij zag ik 3 ECU's (computers) zitten. Degene waarop Asian Warner staat is voor je automaat. Dmv de ijzeren hendel naar achter te bewegen kun je hem vervolgens eruit pakken. Leg de ecu op een droge plaats neer en zorg dat de contactpunten niet beschadigen en/of vuil worden.

LET OP!! Voordat je dit alles doet zorg dat je de sleutel minimaal 10 minuten niet meer in het contactslot hebt zitten om evt beschadingen te voorkomen.

Bij een x70 zit er een breekbout, die doos krijg je dus niet open zonder geweld.

Dat 10 minuten wachten is wel beter maar niet echt nodig ;)


Gr 8)

rogerV701998

Dank voor je toelichting. Heb je ook een verklaring voor het feit dat de bak hierna weer soepel schakelt? Want in feite doe je niets anders dan afkoppelen en weer aankoppelen.

Gr. roger

onnaj

Ik heb er geen verklaring voor. Ik beschouw het maar een beetje als mijn pc als die een week aan heeft gestaan bij wijze van en die vindt t ook lekker dan gereset te worden. :D

Maar misschien dat anderen hier het kunnen verklaren.

thuur

Citaat van: onnaj op 18-04-2009 13:43:26
Ik heb er geen verklaring voor. Ik beschouw het maar een beetje als mijn pc als die een week aan heeft gestaan bij wijze van en die vindt t ook lekker dan gereset te worden. :D

Maar misschien dat anderen hier het kunnen verklaren.

Deze verklaring is enkel softwarematig:
Programma's reserveren geheugen om dingen in op te slaan (b.v. hoe groot je venster op het scherm getekend moet worden). Nadat het programma deze gegevens niet meer nodig heeft moet het geheugen worden vrijgegeven, bijvoorbeeld bij het afsluiten van een programma. Er is nog megaveel software op de markt wat gewoon slecht is geschreven of getest. Het geheugen blijft gereserveerd. Het gaat hier niet om bitjes maar echt om megabytes (ook het programma zelf moet b.v. in het werkgeheugen geladen worden). Hoe meer troep er blijft hangen, hoe langzamer je PC wordt. Tenslotte raakt het werkgeheugen gefragmenteerd (overal stukjes gereserveerd geheugen) en vol (het besturingssysteem wijkt dan uit naar je harde schijf). Echte slechte software gaat heel slordig met geheugen om, er worden gegevens gelezen of geschreven waar ze helemaal niet (meer) staan. Gevolg is een instabiel systeem: uitkomst = onvoorspelbaar. Alles is trouwens te verwijten aan de programmeurs, een programma schrijft zichzelf niet.

Gelukkig testen de leveranciers van Volvo de spullen wel heel goed. Toch is het mogelijk dat er vereiste gegevens niet goed worden opgeslagen of gelezen. Dit is dan in zeer extreme gevallen (die dus maar hoogstzelden optreden). Theoretisch voorbeeld: de aircopomp staat lekker te pompen, stoelverwarmingen staan aan, je gooit de bak in D, de stationairregelaar is vervuild en op dat moment vonkt de bobine onvoldoende. Toerental valt ver terug en de boordspanning dipt substantieel (elektrische gebruikers staan aan, dynamo laadt niet bij). Als de computer (TCU) net bezig was met het lezen van een belangrijk gegeven zal vanaf dat punt gerekend en gestuurd worden met foutieve data. Beetje duidelijk?

M.a.w. het kan nooit kwaad om de boel te resetten.


Gr ;)

rogerV701998

#12
Citaat van: thuur op 18-04-2009 14:01:30
Citaat van: onnaj op 18-04-2009 13:43:26
Ik heb er geen verklaring voor. Ik beschouw het maar een beetje als mijn pc als die een week aan heeft gestaan bij wijze van en die vindt t ook lekker dan gereset te worden. :D

Maar misschien dat anderen hier het kunnen verklaren.

Deze verklaring is enkel softwarematig:
Programma's reserveren geheugen om dingen in op te slaan (b.v. hoe groot je venster op het scherm getekend moet worden). Nadat het programma deze gegevens niet meer nodig heeft moet het geheugen worden vrijgegeven, bijvoorbeeld bij het afsluiten van een programma. Er is nog megaveel software op de markt wat gewoon slecht is geschreven of getest. Het geheugen blijft gereserveerd. Het gaat hier niet om bitjes maar echt om megabytes (ook het programma zelf moet b.v. in het werkgeheugen geladen worden). Hoe meer troep er blijft hangen, hoe langzamer je PC wordt. Tenslotte raakt het werkgeheugen gefragmenteerd (overal stukjes gereserveerd geheugen) en vol (het besturingssysteem wijkt dan uit naar je harde schijf). Echte slechte software gaat heel slordig met geheugen om, er worden gegevens gelezen of geschreven waar ze helemaal niet (meer) staan. Gevolg is een instabiel systeem: uitkomst = onvoorspelbaar. Alles is trouwens te verwijten aan de programmeurs, een programma schrijft zichzelf niet.

Gelukkig testen de leveranciers van Volvo de spullen wel heel goed. Toch is het mogelijk dat er vereiste gegevens niet goed worden opgeslagen of gelezen. Dit is dan in zeer extreme gevallen (die dus maar hoogstzelden optreden). Theoretisch voorbeeld: de aircopomp staat lekker te pompen, stoelverwarmingen staan aan, je gooit de bak in D, de stationairregelaar is vervuild en op dat moment vonkt de bobine onvoldoende. Toerental valt ver terug en de boordspanning dipt substantieel (elektrische gebruikers staan aan, dynamo laadt niet bij). Als de computer (TCU) net bezig was met het lezen van een belangrijk gegeven zal vanaf dat punt gerekend en gestuurd worden met foutieve data. Beetje duidelijk?

M.a.w. het kan nooit kwaad om de boel te resetten.


Gr ;)

Ok, helder verhaal.

maar het feit dat de deksel met een breekbout vast zit wil mi toch zeggen dat het niet nodig is aan de ECU te komen?

Als de bak na de olie wissel niet beter gaat schakelen ga ik ook maar eens dat boutje breken.

Gr. roger

thuur

Om de stroom eraf te halen hoef je enkel een accupool los te maken ;D

Je kunt dan drie dingen doen, in volgorde van snelheid:
- kwartier wachten
- verlichting aanzetten
- losse accuklem tegen de vaste houden


Denk aan de radiocode!


Gr 8)

rogerV701998

Citaat van: thuur op 18-04-2009 14:11:20
Om de stroom eraf te halen hoef je enkel een accupool los te maken ;D

Je kunt dan drie dingen doen, in volgorde van snelheid:
- kwartier wachten
- verlichting aanzetten
- losse accuklem tegen de vaste houden


Denk aan de radiocode!


Gr 8)

Dat heb je als je met een werktuigbouwkundige over electronica praat ;D

Als ik het dus goed begrijp is het resetten van de ECU eenvoudig te doen door de + pool van de accu minimaal 15 mnuten los te hebben en dan weer aan te sluiten?

Gr. roger