sneeuwkettingen op een V70xc classic.

Gestart door alfredgeel, 08-10-2008 20:09:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alfredgeel

traditiegetrouw breng ik de herfstvakantie door in Zwitserland.
Nooit eerder heb ik sneeuwkettingen moeten gebruiken, maar als ik nu de beelden via de webcam bekijk denk ik wel dat ik ze nodig ga hebben.
Dus ik controleer het setje dat ik heb en hieruit blijkt dat mijn bandenmaat hier niet tussen staat.
Als ik dan de zoekfunctie gebruik dan kom ik er helemaal niet meer uit.

mijn vraag is nu ; kan ik op mijn banden sneeuwkettingen leggen ( winterbanden 205/55/r16) ?
moet ik er dan 4 leggen ? of kom ik er vanaf met één set ? en op welke banden moeten die dan ?

groeten

mehn

Ik zou iig kettingen op de voorwielen leggen. Of het iets helpt om ze ook achterop te leggen...geen idee, maar ik denk het eigenlijk niet.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

kyro


Emiel

Kettingen altijd op de aangedreven wielen monteren, zal bij jou dus de voorwielen zijn.

Zorg er altijd voor dat je bij jouw bandenmaat passende sneeuwkettingen hebt, te klein krijg je niet gemonteerd en te groot is heel erg gevaarlijk omdat de kettingen dan los kunnen komen.

Probeer ze eerst thuis even uit, dan sta je niet met een  :eusa_eh: gezicht als je ze daar in de koud moet monteren.

kyro


Laserblue

Hoe zit dat eigenlijk met het fantastische awd systeem, kan dat wel sneeuwkettingen aan? ???
(bedoel het verschil in diameter voor en achter)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

RRRRR_Ramon

Citaat van: Laserblue op 08-10-2008 21:07:18
Hoe zit dat eigenlijk met het fantastische awd systeem, kan dat wel sneeuwkettingen aan? ???
(bedoel het verschil in diameter voor en achter)

Als je op sneeuw rijdt is het omtrekverschil totaal niet erg, de slip wordt wel weggewerkt door de sneeuw/gladheid. Pas als je op een wegdek komt dat volledig schoon is en waar je weer 100% grip hebt wordt het gevaarlijker.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

elmarconi

Citaat van: Laserblue op 08-10-2008 21:07:18
Hoe zit dat eigenlijk met het fantastische awd systeem, kan dat wel sneeuwkettingen aan? ???
(bedoel het verschil in diameter voor en achter)

Ik zou me op een gemiddelde berghelling meer zorgen maken over de (haarspeld)bochten, waardoor ook al verschil in omwentelingen voor/achter - wielen ontstaat...
--
Autogas Inside . . .

thuur

Ketting altijd op de aangedreven wielen leggen. In jouw geval dus 4 kettingen monteren.

Aan de andere kant: ik zou gewoon 4 winterbanden monteren. Dat i.c.m. het AWD moet voldoende zijn.


Of is een XC niet altijd AWD?


Gr ;)

confruo

Nee hoor,

Volgens het XC boekje alleen op de voorwielen

en natuurlijk 4 winterbanden.

gr.

bupozaanstad

Ik weet niet of het voor Zwitserland het zelfde is maar ik had net contact met vrienden in Oostenrijk en daar zegt de wet dat kettingen moeten aangebracht op de aangedreven wielen en is dit een AWD dan moeten op alle aangedreven wielen kettingen worden geplaatst. Even een telefoontje naar het verkeers bureau en je weet alles.

Henk

confruo

Nee hoor,


Voor de XC alleen op de voorwielen.

Gr

thuur

Citaat van: bupozaanstad op 09-10-2008 14:20:45
Ik weet niet of het voor Zwitserland het zelfde is maar ik had net contact met vrienden in Oostenrijk en daar zegt de wet dat kettingen moeten aangebracht op de aangedreven wielen en is dit een AWD dan moeten op alle aangedreven wielen kettingen worden geplaatst. Even een telefoontje naar het verkeers bureau en je weet alles.

Was de wetgeving in Oostenrijk niet dat je of winterbanden of sneeuwketting moet hebben als de situatie daarom vraagt (staat met borden aangegeven). Dat las ik gister in een autobandenvakblad (geen idee hoe het heet).


Gr ???

mehn

Gezien de reactie van Ief laatst in "geërgerd", zijn in Oostenrijk vanaf 1 oktober winterbanden verplicht.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

alfredgeel

in zwitserland is het verplicht om vanaf 1 november sneeuwkettingen bij te hebben.
heb ik vandaag nagevraagd.

In geval van het niet weggeraken op een helling wordt een takeldienst gebeld; je draagt dus de kosten voor de takeling en een setje sneeuwkettingen.