Bijvullen Airco

Gestart door pdfeenstra, 10-10-2008 07:43:51

Vorige topic - Volgende topic

pdfeenstra

Het bijvullen van de airco en controleren op lekken kost mij € 150, is dit normaal?

-D©©©L-

Dat ligt er aan wat je afgesproken hebt.
Het is niet heel goedkoop, maar ook niet excessief duur.

pdfeenstra

Bijvullen en checken op lekken, was de afspraak. Ach, hij doet het weer erg goed.

bedankt weet ik weer wat meer.

Theostek

Als in prijs ook de filter/droger en orifice tube (expansie ventiel) zit is het een iets lage prijs.
Indien niet dan vind ik het persoonlijk te duur.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

-D©©©L-

Citaat van: pdfeenstra op 10-10-2008 08:17:46
Bijvullen en checken op lekken, was de afspraak. Ach, hij doet het weer erg goed.

bedankt weet ik weer wat meer.

Wat weet je dan meer ?

VolvieV70

Vandaag systeem laten controleren op de werking.

Er bleek te weinig koudemiddel in te zitten nl 320 gr. Vervolgens het systeem opgevuld met 790 gr
koudemiddel en 8cc olie en 3 cc fluor volgens de uitdraai. De norm volgens spec. was 750-825 gr. Voor de V70.

Daarna is er gecontroleerd op lekkage met uv-lamp.

Afgerekend  EURO 125,-

Temperatuur ventilatie zakte van 13,5 gr C naar 4,5 gr C.

En weer super tevreden.

Groet'n

Alex

Gunnar

Altijd fijn, voor de winter :-)
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Theostek

Dat is zeker fijn voor de winter, maar als de accumulator niet vervangen is en niet weet hoelang geleden, had deze vervangen moeten worden.
En meteen de orrifice ook vernieuwen.

Nog enkele aantekeningen:

Een lekkage wordt niet gekontroleerd met UV, een lek is ook niet meteen te traceren na toevoeging kontrastvloeistof aan het systeem.

CiteerTemperatuur ventilatie zakte van 13,5 gr C naar 4,5 gr C.

Dat is ook vrij normaal, temperatuur is lager, dus ook de druk.
Hoe lager de druk hoe lager de verdampingstemperatuur van het koudemiddel wordt.
Daarom dat de systemen beveiligd zijn tegen te lage temperaturen, uitgezonderd die systemen wat voorzien zijn van een nieuwere generatie compressors (zonder magneetkoppeling) die compressors blijven altijd draaien ook al staat de airco niet aan.
De uitstroom temperatuur van 4,5 °C zal in de zomer bij 25 °C zeker niet behaald worden.

VolvieV70

Misschien een rare vraag: Maar is de fluor niet voor om contrast te krijgen voor de lekkage wanneer
je deze met de uv-lamp wil opsporen?
Citaat van: Theostek op 01-11-2008 07:40:53
Dat is zeker fijn voor de winter, maar als de accumulator niet vervangen is en niet weet hoelang geleden, had deze vervangen moeten worden.
En meteen de orrifice ook vernieuwen.

En voor het volgende onderhoud aan de airco zal ik de genoemde punten meenemen.

Bedankt!

Nog enkele aantekeningen:

Een lekkage wordt niet gekontroleerd met UV, een lek is ook niet meteen te traceren na toevoeging kontrastvloeistof aan het systeem.

CiteerTemperatuur ventilatie zakte van 13,5 gr C naar 4,5 gr C.

Dat is ook vrij normaal, temperatuur is lager, dus ook de druk.
Hoe lager de druk hoe lager de verdampingstemperatuur van het koudemiddel wordt.
Daarom dat de systemen beveiligd zijn tegen te lage temperaturen, uitgezonderd die systemen wat voorzien zijn van een nieuwere generatie compressors (zonder magneetkoppeling) die compressors blijven altijd draaien ook al staat de airco niet aan.
De uitstroom temperatuur van 4,5 °C zal in de zomer bij 25 °C zeker niet behaald worden.

Theostek

De kontrastvloeistof (fluor) licht op als er met de uv lamp op geschenen wordt, en door een speciale bril kijkt.
Moest er een lek aanwezig zijn dan kan dit idd opgespoord worden met uv lamp.
Als kontrastvloeistof wordt toegediend aan het systeem, dan is een lek niet meteen op te sporen, het goedje moet zich mengen met het koudemiddel.

Echter is de vloeistof een handig hulp middel moest nadien een lek ontstaan bespaart tijd, het mag niet gebruikt of toegepast worden als er zich al een lek in het systeem bevind waar geen kontrastvloeistof inzit.
Het systeem moet op druk blijven en de vloeistof moet mee circuleren met het koudemiddel.

CiteerDaarna is er gecontroleerd op lekkage met uv-lamp.

Dit had volgens de regels electronisch moeten gebeuren en niet met de uv lamp.

VolvieV70

Bedankt voor je antwoord en aldus is het uitgevoerd al is wel de accumulator
en de orifice in gebreke gebleven en neem ik dit zeker mee wanneer het weer
toe is aan een controle. Ben trouwens benieuwd wat het prijsverschil hiervoor is.

Groet'n

Alex

Theostek

Citaat van: VolvieV70 op 06-11-2008 00:46:55
Bedankt voor je antwoord en aldus is het uitgevoerd al is wel de accumulator
en de orifice in gebreke gebleven en neem ik dit zeker mee wanneer het weer
toe is aan een controle. Ben trouwens benieuwd wat het prijsverschil hiervoor is.

Groet'n

Alex

Had je ongeveer 50 euro meer gekost aan onderdelen incl montage.
Was het systeem helemaal in orde geweest voor twee jaar.
De accumulator kun je vergelijken met de oliefilter.

Het gevaar blijft altijd het vocht, als de accumulator verzadigd is van vocht!! circuleert het mee door het systeem. 
De pag olie is al sterk hychroscopisch het zelfde als remvloeistof.
Vocht kan een hoop narigheid veroorzaken.