S70R automaat ombouwen naar handgeschakeld

Gestart door hvdmountain, 11-10-2008 21:19:52

Vorige topic - Volgende topic

hvdmountain

Beste mede-forummers,

Ik heb een mooie andere S70 gezien, waar ik wel interesse in heb. Alleen is dit een automaat. In hoeverre is het mogelijk en haalbaar om dit om te (laten) bouwen naar een handbak?

Misha

Het kan. Het is gedaan.
Het schijnt een k-werkje te zijn.

Maar; waarom zou je het willen ?
Niet beter een tijdje proberen danwel een andere kopen ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

hvdmountain

Punt 1: Mijn ouders rijden een automaat (geen volvo), en daar vind ik niks aan.
Punt 2: Deze auto is een beetje de auto van mijn dromen, op de automaat na dan.

Misha

Citaat van: hvdmountain op 11-10-2008 21:28:19

Er zit een enorm verschil in automaten. Meeste moderne automaten zijn echt drama, zou ik van mijn leven niet willen rijden.
Mijn huidige S70 heeft wel weer een automaat, net als mijn eerste 850. Heb tussendoor een handgeschakelde S70 gehad, en ben blij dat ik nu weer een automaat heb. Al was het alleen maar vanwege de herrie, het geschuur en het gekraak van Volvo-koppelingen. Maar schakelprogramma is ook gewoon prettig.

Punt 2: Tja, kan ik me voorstellen. ;D

Enno

Citaat van: Misha op 11-10-2008 21:38:15

Er zit een enorm verschil in automaten. Meeste moderne automaten zijn echt drama, zou ik van mijn leven niet willen rijden.
Mijn huidige S70 heeft wel weer een automaat, net als mijn eerste 850. Heb tussendoor een handgeschakelde S70 gehad, en ben blij dat ik nu weer een automaat heb. Al was het alleen maar vanwege de herrie, het geschuur en het gekraak van Volvo-koppelingen. Maar schakelprogramma is ook gewoon prettig.

Punt 2: Tja, kan ik me voorstellen. ;D

Ik kom van een handbak........en rij nu automaat. En ik zou NOOIT meer terug willen.....

hvdmountain

Citaat van: Misha op 11-10-2008 21:38:15Al was het alleen maar vanwege de herrie, het geschuur en het gekraak van Volvo-koppelingen. Maar schakelprogramma is ook gewoon prettig.

Bedoel je te zeggen dat je een handbak meer herrie vindt maken dan een automaat?

Citaat van: Enno op 11-10-2008 21:40:13Ik kom van een handbak........en rij nu automaat. En ik zou NOOIT meer terug willen.....

Haha, maar ik ben lekker eigenwijs en geef niet graag iets op. :)

Misha

Citaat van: hvdmountain op 11-10-2008 21:42:14
Citaat van: Misha op 11-10-2008 21:38:15Al was het alleen maar vanwege de herrie, het geschuur en het gekraak van Volvo-koppelingen. Maar schakelprogramma is ook gewoon prettig.

Bedoel je te zeggen dat je een handbak meer herrie vindt maken dan een automaat?

Nee, de bak niet. Maar de koppeling wel. Absoluut, vooral bij lagere toeren is dat een gezaag en gerammel van jewelste. Wat bij koud weer overgaat in gekreun en gesteun.

Citaat van: hvdmountain op 11-10-2008 21:42:14
Citaat van: Enno op 11-10-2008 21:40:13Ik kom van een handbak........en rij nu automaat. En ik zou NOOIT meer terug willen.....

Haha, maar ik ben lekker eigenwijs en geef niet graag iets op. :)
Dan hebben jullie elkaar bij deze dus gevonden ! ;D

daytonawim

IK heb zelf een S70 t5 aut, ga er nou maar eens mee rijden, dan merk je wel hoe
soepel het e.a. rijd, en zelfs sportief zonder na te denken :-)

Voor het gevoel heb ik ook een S70 T5 handbak staan, en de automaat heeft mijn voorkeur.

Maar ja dat blijft persoonlijk.

hvdmountain

Citaat van: Misha op 11-10-2008 21:45:23
Nee, de bak niet. Maar de koppeling wel. Absoluut, vooral bij lagere toeren is dat een gezaag en gerammel van jewelste. Wat bij koud weer overgaat in gekreun en gesteun.
Misschien maar eens een stukje gaan rijden... Persoonlijk vind ik de 'herrie' in mijn huidige handbak wel meevallen. Ik vind zelfs de automaat van mijn ouders meer herrie maken. Maar dat is dan weer geen Volvo...

hvdmountain

Nu er hier toch wat mensen zijn die een goed vergelijk kunnen maken. Wat verbruikt meer (ondanks dat je daar bij een R niet teveel over na moet denken), een handbak of een automaat?

Misha

Citaat van: hvdmountain op 11-10-2008 21:51:14
Nu er hier toch wat mensen zijn die een goed vergelijk kunnen maken. Wat verbruikt meer (ondanks dat je daar bij een R niet teveel over na moet denken), een handbak of een automaat?
Automaat.

hvdmountain

Citaat van: Misha op 11-10-2008 21:54:16
Automaat.
Dat zet mijn handbak voorkeur nog meer kracht bij. :D

Om terug te gaan naar de vraag: hoeveel werk zou het gaan kosten om de boel te verbouwen?

Enno

Automaat.

Als jij je rechtervoet heel goed kunt beheersen....dan is een automaat toch echt zuiniger in de stad ;).....

Je kunt hem dan op verhoogd stationair toerental door de stad laten rijden...de motor draait dan +/- 1200 toeren in de hoogste versnelling. De koppelomvormer zorgt er wel voor dat het niet schokkkerig aanvoelt.  Zeker als je veel drempels hebt dan zou een automaat wel eens zuiniger kunnen uitpakken.

Misha

Citaat van: hvdmountain op 11-10-2008 21:56:55
Automaat.
Dat zet mijn handbak voorkeur nog meer kracht bij. :D

Om terug te gaan naar de vraag: hoeveel werk zou het gaan kosten om de boel te verbouwen?
Meer kosten en werk dan het meerverbruik van de automaat ooit zal veroorzaken..

Je moet eens zoeken hier op het forum. Of anders via google op dit forum, want de zoekfunctie is Ka Uu Tee.
Er staat een verhaal van iemand die dat heeft gedaan, ben helaas zijn naam even kwijt.

thijsj

Hm, misschien is deze dan meer voor jou... want handgeschakeld. Staat alleen wel in Zweden, misschien dat er "een forumlid" (edit: staat in Göteborg ;)) bereid is te helpen? Ik denk dat, mocht je het serieus overwegen, importeren goedkoper is dan ombouwen. Maar ik heb persoonlijk geen ervaring - met geen van beiden. Succes ;)