Dim- en stadslichten gaan niet meer uit. Oorzaak: Waterafvoerrubber verstopt

Gestart door Jans Duiven, 16-10-2008 22:37:51

Vorige topic - Volgende topic

Jans Duiven

Vanavond kwam mijn vrouw thuis met de 855 1994 en ze had de sleutels uit het contactslot gehaald maar het dim- en stadslicht bleef branden.

ff Gekeken mbv de zoekfunktie maar ben er niet uit. Is het contactslot wellicht defect?

Hans

Barry_C70

are they out now? maybe you didn't kill the ignition properly, try starting the engine again, and then turn it off again and try turning the key as far as it will go.

thuur

Lichtrelais blijft waarschijnlijk plakken. Even met het handvat van een schroeverdraaier op het meest buitenste relais tikken (naast de zekeringen). 104-108, meestal geel of groen.

Gr 8)

edit: dank Ludo!

Jans Duiven

Citaat van: Barry_C70 op 16-10-2008 23:04:52
are they out now? maybe you didn't kill the ignition properly, try starting the engine again, and then turn it off again and try turning the key as far as it will go.

Al geprobeert Barry, ik ga zo ff de tip van Thuur uitproberen.

Hans (die ruziet met de internetverbinding..)

Haenzel

Is de auto onlangs bij de dealer geweest? Er zit een voorkeuze instelling rechtsonderaan de dimlichtschakelaar (Met een kleine schroevedraaier te verdraaien) waar je je verlichting automatisch aan (stand vertikaal), stand Canada automatisch aan (stand van linksonder naar rechtsboven) en geheel uit (stand van rechtsonder naar linksboven)voor overdag kunt instellen...
Wellicht dat zij 'm op altijd aan gezet hebben???? Of is deze functie allen op de V70 beschikbaar?

Ludo

Citaat van: Haenzel op 17-10-2008 15:47:34
Er zit een voorkeuze instelling rechtsonderaan de dimlichtschakelaar .....
Wellicht dat zij 'm op altijd aan gezet hebben????

zelfs al staat die altijd op "aan', dan mag je licht nog niet branden als je de contactsleutel in je zakken hebt zitten...  ;)

Citaat van: Hans Duiven op 16-10-2008 22:37:51
ze had de sleutels uit het contactslot gehaald maar het dim- en stadslicht bleef branden.

Haenzel

Goed lezen is blijkbaar niet mijn sterkste punt, althans vandaag ;D

Misschien een te lange "walk me home" periode ingesteld? ???
Moet dan inderdaad een "klevend" relais zijn.

Vrouwen krijgen overigens alles kapot......

Jans Duiven

Ik ga strax de lichtschakelaars ff uitwisselen, maar ondertussen ben ik er ook achter gekomen dat de gordelverklikker blijft 'tikken' ondanks het feit dat de sleutel uit het contact is en er niemand op een stoel zit.
De relais moet ik nog bekijken.

Hans

haasje

begint meer te lijken op of een plakkend relais van de spanningsvoorziening (1 van die 3 J-relais bij je zekeringen) of het electrishe deel contactslot die niet goed meer verbreekt. Kun je bv ook je richtingaanwijzers bedienen met contact uit?

Jans Duiven

Citaat van: haasje op 19-10-2008 16:50:03
begint meer te lijken op of een plakkend relais van de spanningsvoorziening (1 van die 3 J-relais bij je zekeringen) of het electrishe deel contactslot die niet goed meer verbreekt. Kun je bv ook je richtingaanwijzers bedienen met contact uit?

Yep, de richtingaanwijzers gaan gewoon aan zonder sleutels in het contactslot.

Relais morgen verwisselen met de andere volvo en kijken welke stuk is...of het contactslot..

Bedankt voor je tip!

EDIT:Vandaag bij Brouwer een nieuwe contactring voor bij het contactslot opgehaald en dat is 'm dus ook niet. Bleef het  zelfde doen. Uiteindelijk de lichtschakelaar van de T5 er in gestopt en het probleem is over!

De lichtschakelaar van de GLT zag er ook brak uit en zat niet stevig in elkaar. Maar aan de klus of een andere halen.

Hans

haasje

vreemd dat dan je raws het wel blijven doen, die horen volgens mij niet te werken zonder sleutel.

Freakybaby

RAW, gordelverklikkers en nog een rits andere dingen zoals de blower horen het alleen te doen als de auto op contact staat. Blijven deze het wel doen dan heb je dus ergens een gekke schakeling of relais zitten.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Jans Duiven

Citaat van: Freakybaby op 24-10-2008 08:56:39
RAW, gordelverklikkers en nog een rits andere dingen zoals de blower horen het alleen te doen als de auto op contact staat. Blijven deze het wel doen dan heb je dus ergens een gekke schakeling of relais zitten.

En inderdaad!!! Waarschijnlijk toeval geweest met het verwisselen van de lichtschakelaar, want het is gv alweer mis.

Nou heb ik zo'n beetje alle van belang zijnde relais uit de zekeringbak verwisseld en met hulp van Gerben Brouwer voorzien van nieuwe (die ik zo weer terug kon brengen als het niet nodig bleek om ze te vervangen, waarvoor hulde!)

Anyone???????

de kachelmotor heeft het ook opgegeven inmiddels maar een vervanger is onderweg. De oude kreeg ik met de hand niet eens meer lekker rond.

Aan welk relais (graag de plaatsing aangeven aub) moet ik dan denken?

Hans

thuur

Dubbel relais, helemaal aan de buitenzijde van de relais/zekeringenbak.

Gr ;)

Ludo