Wegligging; wat is minder slecht: 70 liter cilindertank of 56 liter ringtank ?

Gestart door -D©©©L-, 24-10-2008 09:24:14

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Citaat van: macdriver op 27-10-2008 10:46:01als je het goed bekijkt ligt bij een ringtank het zwaartepunt lager omdat ie in de auto weg zakt en bij de cilinder tank komt dat gewicht er boven op te liggen.
Voor alle twee geld naar mijn mening dat je toch een aanpassing aan je veren en schokbrekers moet doen om een goede wegligging te krijgen en wil je een raceauto wegligging dan moet je toch op benzine blijven rijden ;D
Citaat van: -D©©©L- op 27-10-2008 09:17:32
...
Voor de cilindertanks komt daar nog een tankframe bij, een ringtank zit met tankbanden direkt op de vloer van de reservewielbak.

Door het monteren van estate veren en dempers is het gewicht van de LPG tank aardig gecompenseerd. Een estate is immers 50 kg zwaarder dan een sedan, voornamelijk op de achteras.

macdriver

ik heb nivomats van een estate eronder zitten zit daar ook nog verschil in?
???

Rudy-M

Op gas moet je koken ;D :P

Serieus nu:
En op de plaats van de benzinetank? Ik neem aan dat je alleen start op benzine en voor de rest rijdt op LPG. Dus kleine (race)tank voor benzine en er naast de LPG-tank. Maar hoe zit zoiets met de regelgeving?

Enno

Freakybaby

Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Racingbrick

Volgens mij heeft zelfs elk type bi-fuel een kleine benzine tank, of dat nu een 850/S40 of S70 was....

V70geRwin

Citaat van: Racingbrick op 12-11-2008 20:08:27
Volgens mij heeft zelfs elk type bi-fuel een kleine benzine tank, of dat nu een 850/S40 of S70 was....

Dat is het grote voordeel af fabriek...

-D©©©L-

Ik zou eigenlijk de vraag moeten herformuleren; Wegligging; wat is minder slecht: 100 liter cilindertank of 56 liter ringtank ?  ::)

nardgilsing

Pak een paar grindtegel of zandzakken en probeer het ff uit zou ik zeggen :D

Turbo-Geek

Citaat van: -D©©©L- op 18-11-2008 23:40:17
Ik zou eigenlijk de vraag moeten herformuleren; Wegligging; wat is minder slecht: 100 liter cilindertank of 56 liter ringtank ?  ::)

Leuke hypothese als je ermee op het circuit zou rijden maar ik denk niet dat het verschil tussen beiden echt een merkbaar verschil gaan maken.
Als dat wel zo is en dus dat kleine beetje verschil zo belangerijk voor je is dan moet je jezelf afvragen of je dan gewoon niet beter benzine kan gaan rijden.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Midnight Blue

Ik heb in mijn V70 2.5T Classic een 62 liter ringtank door Mesman laten monteren. In combinatie met Koni FSD en Eibach veren rondom is de stabiliteit prima te noemen. Ik kan gerust hoge snelheden rijden zonder enige nervositeit (afgezien van het trilprobleem dat ik nog aan het oplossen ben) in het weggedrag. Ook in korte bochten en snelle doordraaiers rijdt m'n roffel uitstekend. Ik kan mij niet herinneren dat het weggedrag - merkbaar - veranderd is sinds er een LPI-installatie met ringtank is gemonteerd.

Bovendien vraag ik mij af wat het effect is van een 70 !! liter benzinetank die maar iets lager is gemonteerd dan een 62 liter LPG-tank. Als beide tanks tot de nok toe gevuld zijn zal dat naar mijn idee hooguit een licht 'tail-happy'-gevoel opleveren, maar ik betwijfel of het de stabiliteit van de auto erg verandert. Zoals al eerder opgemerkt werd, zou het dan ook niet 'prettig' zijn om met vakantiebepakking of een voll bezette achterbank te rijden.

Kortom, hou die ringtank er in DCCL. Je tankt iets vaker, maar de bergruimte van je toch al iets minder praktische sedan ;) blijft bruikbaar.

Groet,

Paul
Alias: Midnight Blue

Eugene

Citaat van: -D©©©L- op 18-11-2008 23:40:17

Lastig. In het geval van beide even groot zou de cilindertank iets voordeliger zijn denk ik, aangezien die netjes boven de achteras zit ipv verder naar achter. Ondanks dat die dan hoger zit, zal dat een iets betere wegligging geven. In het geval van een 100liter tank is het weer een ander verhaal, al blijft het een feit dat de gewichtsverdeling in een 850 dusdanig is dat 'ie best een kilo of 100 extra achterin kan hebben, zonder dat je dan op 50/50 uit komt.

Veren/dempers zijn uiteraard berekend op de slechte gewichtsverdeling, dus je zou in dat geval achter stuggere veren moeten plaatsen om te compenseren. De Ohlins zijn instelbaar, dus dat is geen probleem.

If it's not blown, it sucks...

-D©©©L-

Na een paar dagen rondrijden met de 100 liter cilindervormige LPi tank achter de achterbank ipv de 56 liter ringtank in de reservewiel ruimte is het mij wel duidelijk; Ondanks het iets hogere zwaartepunt en het behoorlijk hogere gewicht:

Citaat van: -D©©©L- op 27-10-2008 09:17:32
Om iets te kunnen berekenen, moet ik als eerste op zoek naar het gewicht van de lege tanks. Dat is info die google niet prijsgeeft.  :eusa_think:

Gevonden: beide wegen leeg ongeveer 30 kilo. Daar komt nog een kilo of twee bij voor de pomp en appendage.

totaal gewicht van een 80% gevulde 56 liter LPi ringtank = 30 + 2 + 56 * 0,8 * 0,51 = ~54,8 kg
totaal gewicht van een 80% gevulde 70 liter LPi cilindertank = 30 + 2 + 70 * 0,8 * 0,51 = ~60,6 kg
totaal gewicht van een 80% gevulde 85 liter LPi cilindertank = 32 + 2 + 85 * 0,8 * 0,51 = ~68,7 kg\
totaal gewicht van een 80% gevulde 100 liter LPi cilindertank = 35 + 2 + 100 * 0,8 * 0,51 = ~77.8 kg

Voor de cilindertanks komt daar nog een tankframe bij, een ringtank zit met tankbanden direkt op de vloer van de reservewielbak.

... Is het stuur- en sporingsgedrag met de dikke bom achter de achterbank vele malen prettiger dan met de ringtank. Hij gaat nog wel een beetje door z'n hoeven met volle tank en wat belading (op de achterbank), maar dat wordt binnenkort opgelost met andere veren.