1400 toeren bij koude motor -> trillen/schokken [opgelost: distributieroller]

Gestart door Rene_ehv, 02-12-2011 15:11:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rene_ehv

Als ik op een koude ochtend mijn motor start slaat deze meteen aan, geen probleem maar vervolgens de eerste 5 tot 10 kilometer is de motor bij ~1400 toeren  erg onrustig. alsof hij wil afslaan of een paar cilinders overslaat?
ook klinkt het een beetje alsof de motor ergens tegenaan pingelt maar ja geluidjes zijn altijd moeilijk over te brengen in tekst :)
Precies voorbij 1500 toeren geen probleem en onder de 1300 ook niets vreemds.. erg vreemd dus :)

Het ligt (gelukkig) niet aan de bak (een automaat, daar was ik eerst bang voor) want het overslaan/schokken treed ook op in neutraal.

Eenmaal warm, kan ik bij 1400 toeren niet echt iets vreemds opmerken. (omdat ik weet dat er iets niet klopt denk ik misschien wel iets te horen, maar neutrale passagiers horen niets :) ).
Als hij eenmaal warm is kan ik hem ook rustig stoppen, uitzetten en voor afkoeling weer starten levert geen problemen op.

_____________________________________________
wat ik zelf op google heb gevonden wat in de buurt lijkt te komen is:
http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=12676&start=0
als je de berichten van cooper01 leest meld hij (uiteindelijk)
CiteerWaarschijnlijk is de klacht als volgt te omschrijven....met een koude start 1 of meerdere schokken bij een toerental tussen de 1500 en 1800 toeren wat eigenlijk al weer snel verdwijnt naarmate de motor warmer wordt(zowel rijdend als met een stilstaand) . Als de motor warm is heb je er de rest van de dag geen last van ook niet als de auto 3 uur stil staat. Ook is er gedurende de rest van de dag geen waarneembaar vermogensverlies of onregelmatig lopen van de motor.
en
CiteerDusss de inspuitpomp aan de zijkant van de kop moet gecontroleerd worden op minimale lekkage….Tussen het dekseltje van de pomp zit een kering, door oxidatie komt er net teveel ruimte tussen waardoor er ’s nachts net voldoende lucht in de pomp komt om deze storing te veroorzaken…..probeer dus een andere pomp en als die er niet is dan is het wijsheid de pomp te demonteren en te contoleren op oxidatie. Ik heb het dekseltje netjes aan de binnenzijde (waar de oxidatie zat) geschuurd, gepolijst, de kering gereinigd en vervolgens de pomp weer gemonteerd.


De oplossing
Nieuwe distributieset erop.  :o
Beetje jammer, erg blij dat ik er niet te lang mee ben blijven rijden!

R o b

Stationairregelaar even schoonmaken, dan verder kijken

Die EVAP-schakelaar (of hoe dat ding ook heet) kan ook defect zijn (heb ik ook)...maar die regelaar zou ik eerst doen

darius

Citaat van: R o b op 02-12-2011 17:10:27
Stationairregelaar even schoonmaken, dan verder kijken

Die EVAP-schakelaar (of hoe dat ding ook heet) kan ook defect zijn (heb ik ook)...maar die regelaar zou ik eerst doen

Gaat om eendiesel hier..
No show, only go.

Rene_ehv

Inderdaad, in het dieselen subforum heb ik het over een diesel ;)

Het ligt dus niet aan stationair lopen, zelfs onder de 1300 toeren loopt ie prima.
Ik moet echt gas (diesel) geven voordat het vervelende effect optreed en trap ik goed door dan is er niets aan de hand boven de 1500 toeren.

jammer is dat het eerste stukje door mijn 30km wijk de motor heel erg graag exact op 1400 toeren wil sukkelen..

darius

En voorheen had je dat trillen niet ? Diesel trilt altijjd als ie koud is.
No show, only go.

Rene_ehv

nou met warm weer iig geen problemen gehad.

wat ik vreemd vind is dat het alleen in dat toeren gebied voorkomt.
plus voelt het als bijna afslaan/cilinders die overslaan

darius

Dan toch even aan de diagnose comp. ObdII en evt. Compressie meten en verstuiversafpersen. Maar ik denk dat je je geen zorgen moet maken. Het is namelijk een "tractor"motor en als hij warm is is het ok zeg je.
No show, only go.

Rene_ehv

#7
bedankt!

de voorgaande diesels welke ik heb gereden zijn vele jaren jonger dan het ouwe beestje van de VAG groep :-)
ik ga mij dan voorlopig minder zorgen maken en aannemen dat het zo hoort.
vervelend dat de automaat graag op 1400 toeren rijd, maar dan zet ik hem met koud weer wel even in zijn 1

over 2 weken een kleine beurt dan mag de garage meteen eens kijken of het allemaal klopt.
ik zal daarna nog eens updaten.

edit:
Zie onderstaande update!

Rene_ehv

Nou het was dus wel erg; heel erg zelfs.

Distributie spanroller dingetje deed niet meer voldoende spannen op lage toeren en daardoor liep de motor niet lekker op 1400 toeren. Op ieder moment zou de distributie riem eraf kunnen lopen (is mij verteld)

Dus maar een compleet nieuwe distributie set erop (alle rollers, incl waterpomp)
(de oude riem zou officieel nog 40K erop mogen blijven liggen)

darius

Wat ee raar verhaal ? Vreemd dat je daar met warme motor geen last van had.

Mooi dat het verholpen is..
No show, only go.

Rene_ehv

Inderdaad erg vreemd, misschien dat de motor wat minder timing gevoelig is als het eenmaal lekker warm is? geen idee :P

Ik hoorde zelf ook bij warme motor een vreemd geluidje bij de 1400 toeren passagiers hoorde dit niet dus begon ik te denken dat ik het mezelf inbeelde. Gelukkig toch mn buikgevoel gevolgd en laten nakijken door de garage.

darius

No show, only go.