Het nieuwe rijden slecht voor een diesel??

Gestart door Amazon, 27-10-2008 18:09:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amazon

Is het nieuwe rijden slecht voor een diesel.

Ik ben een redelijke rustige rijder, trek niet ver door en ben op bepaalde trajecten i.v.m. een zich snel uitbreidende stapel enveloppen van het CJIB genoodzaakt keurig de max. snelheid te rijden.

De laatste tijd begin mijn auto wat traag te worden, minder mooi te lopen, wat lawaaiiger en te roken bij wat fellere acceleratie (wat ik dus bijna niet doe).

Op het Volvo forum las ik een stukje hierover en een oplossing zou kunnen zijn de motor even flink op toeren te laten draaien, flink gasgeven en gas weer los. Dat heb ik op de snelweg een keer of drie gedaan. Eerste paar keer flink walmen. Daarna niet meer.

Ik ben nu een week verder. Hij rijdt weer perfect, loopt veel rustiger en rookt niet meer.

Hoe kan dit eigenlijk?

Heb ik de EGR-klep schoongeblazen of grote schoonmaak gehouden in mijn roetfilter???
Bigger and better!

Johann

Het nieuwe rijden is slecht voor elke oudere auto..  ;)

Laserblue

Citaat van: Amazon op 27-10-2008 18:09:39
Is het nieuwe rijden slecht voor een diesel.

Ik ben een redelijke rustige rijder, trek niet ver door en ben op bepaalde trajecten i.v.m. een zich snel uitbreidende stapel enveloppen van het CJIB genoodzaakt keurig de max. snelheid te rijden.

De laatste tijd begin mijn auto wat traag te worden, minder mooi te lopen, wat lawaaiiger en te roken bij wat fellere acceleratie (wat ik dus bijna niet doe).

Op het Volvo forum las ik een stukje hierover en een oplossing zou kunnen zijn de motor even flink op toeren te laten draaien, flink gasgeven en gas weer los. Dat heb ik op de snelweg een keer of drie gedaan. Eerste paar keer flink walmen. Daarna niet meer.

Ik ben nu een week verder. Hij rijdt weer perfect, loopt veel rustiger en rookt niet meer.

Hoe kan dit eigenlijk?

Heb ik de EGR-klep schoongeblazen of grote schoonmaak gehouden in mijn roetfilter???

Volgens mij is het voor elke auto slecht  :eusa_think:
Ik heb een hele tijd heel erg rustig gereden, omdat ik maar 4km van m'n werk woon en dan krijgt ie gewoon niet de tijd op te warmen. Je merkt dan gewoon dat ie het minder prettig vind om wakker gemaakt te worden 'sochtend's ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Enno

Citaat van: Laserblue op 27-10-2008 18:23:07

Volgens mij is het voor elke auto slecht  :eusa_think:
Ik heb een hele tijd heel erg rustig gereden, omdat ik maar 4km van m'n werk woon en dan krijgt ie gewoon niet de tijd op te warmen. Je merkt dan gewoon dat ie het minder prettig vind om wakker gemaakt te worden 'sochtend's ;)

Het is gewoon nadelig voor de LOOPCULTUUR ........zeker in dit kikker landje ;)....

UserID6342

#4
Dat hele nieuwe rijden is pure onzin m.i..  Het is een door de overheid verkondigt sprookje wat gewoon niet waar is maar wat wij wel graag willen geloven.  Wanneer is een auto (welke dan ook) het zuinigst ?  Juist, als je in zijn toerenbereik zit.  Niets meer en niets minder.  Dit is uiteraard voor ieder merk verschillend / wisselend, vandaar dus dat dat zg. zuinig nieuwe rijden al totaal niet opgaat.  Natuurlijk slijten je remmen harder als je hard(er) rijd maar dat is je eigen keuze. Hetzelfde geld voor je banden.  Maar het snel opschakelen om zo snel mogelijk in de 5 te kunnen komen, het liefst nog met 70 km/h is je reinste bullshit want je torretje draait onder zijn toeren en dat is a) niet goedkoop in brandstof en b) erg slecht voor de conditie van je tor... je lagers etc. krijgen het langs hun vodden dat wil je niet weten...  Wees dus verstandig en rij dus gewoon in je toerengebied. Trouwens even terzijde maar waarom denken jullie dat vrachtwagenchauffeurs o.a. altijd op toeren rijden ?  Waarom zit er bij vrachtwagens op de snelheidsmeter / toerenteller een groen gebied ?  Juist om het zuinigst rijden mogelijk te maken, die gaan ook niet wild opschakelen om de hoogst mogelijke versnelling zo snel mogelijk te pakken...

tackle

ik rijd nooit nieuw, ik heb een volvo van 11 jaar oud.

elianmars

Citaat van: Amazon op 27-10-2008 18:09:39
Is het nieuwe rijden slecht voor een diesel.

Ik ben een redelijke rustige rijder, trek niet ver door en ben op bepaalde trajecten i.v.m. een zich snel uitbreidende stapel enveloppen van het CJIB genoodzaakt keurig de max. snelheid te rijden.

De laatste tijd begin mijn auto wat traag te worden, minder mooi te lopen, wat lawaaiiger en te roken bij wat fellere acceleratie (wat ik dus bijna niet doe).

Op het Volvo forum las ik een stukje hierover en een oplossing zou kunnen zijn de motor even flink op toeren te laten draaien, flink gasgeven en gas weer los. Dat heb ik op de snelweg een keer of drie gedaan. Eerste paar keer flink walmen. Daarna niet meer.

Ik ben nu een week verder. Hij rijdt weer perfect, loopt veel rustiger en rookt niet meer.

Hoe kan dit eigenlijk?

Heb ik de EGR-klep schoongeblazen of grote schoonmaak gehouden in mijn roetfilter???

Je kunt ook lekker doorrijden, zonder continu fanmail van CJIB te krijgen. Gewoon af en toe eens lekker doortrekken in de toeren.
Gewoon de boel schoonblazen.

Ik heb, toen ik de wagen net had, een tijdje op topsnelheid gereden. In het donker. De vonken schoten de uitlaat uit  :evil:

UserID6342


TM665

Als je niet onder de 1800 toeren komt en je de EGR af dopt / afsluit, moet er geen probleem zijn. De EGR gaat open als de motor op deellast rijd. Dat houdt in dat als je rustig rijd bijv. 100 km/h, de EGR open gaat zodat er uitlaatgassen opnieuw verbrandt worden. alle luchtwegen van de motor worden vervuilt met roet. Het komt ook nog eens in je motor terecht. En als je nooit hard rijd, kan je problemen krijgen.. Dus het beste is een rvs plaatje tussen je EGR en de uitlaat plaatsen. Je lucht inlaat schoon maken, en daarna is 1 op 18 / 1 op 20 kinder spel.

Gunnar

Pas het nieuwe rijden maar eens toe op een auto met een fijnstoffilter in de uitlaat.
Jawel, daar is echt over nagedacht :-)
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

onnaj

'onze' TDI's voelen zich sowieso prettiger vanaf een 2200 toeren merkte ik altijd, het nieuwe rijden vond ie minder prettig.

Het is ook niet voor niets dat men voor de keuring vaak aanraadt om een diesel even lekker door de toeren heen te trekken alvorens je hem brengt. Dit zorgt ervoor dat de roetuistoot minder wordt, dus maw dat je TDI lekker schoongebrand wordt.

ed

Citaat van: TM665 op 27-10-2008 23:54:52
Als je niet onder de 1800 toeren komt en je de EGR af dopt / afsluit, moet er geen probleem zijn. De EGR gaat open als de motor op deellast rijd. Dat houdt in dat als je rustig rijd bijv. 100 km/h, de EGR open gaat zodat er uitlaatgassen opnieuw verbrandt worden. alle luchtwegen van de motor worden vervuilt met roet. Het komt ook nog eens in je motor terecht. En als je nooit hard rijd, kan je problemen krijgen.. Dus het beste is een rvs plaatje tussen je EGR en de uitlaat plaatsen. Je lucht inlaat schoon maken, en daarna is 1 op 18 / 1 op 20 kinder spel.


Amazon heeft een D5, en dan gaat een plaatje ertussen niet werken. Je zult dat software matig moeten oplossen. Ik heb dat laten doen bij fasttech. De software wordt aangepast zodat de EGR klep altijd dicht gaat. Nu ben ik erg nieuwsgierig, en wil de weten of de klep echt dicht blijft staan. Ik heb dus na chippen de boel schoon gemaakt (je wilt echt niet weten wat een troep daar uit komt) en 10.000 km later nog eens bekenen. Wat denk je: bandschoon! Echt een aanrader. Volgens mij doen ze ook alleen de EGR dicht zetten zonder tuning.
Overigens een goede aanrader zo'n chip van Fasttech. Ik slof nu met de D5 met gemak een ongechipte T5 of R bij!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Gunnar

De egr in de software dichtzetten is een simpele ingreep.
Er zit een datatable in die zegt bij welke gemeten luchthoeveelheid de klep open en dicht is, als je die op maximum zet gaat die klep niet meer open.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

ed

Zo zal Fasttech het dan denk ik ook wel gedaan hebben.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Amazon

Citaat van: ed op 29-10-2008 10:20:25

Amazon heeft een D5, en dan gaat een plaatje ertussen niet werken. Je zult dat software matig moeten oplossen. Ik heb dat laten doen bij fasttech. De software wordt aangepast zodat de EGR klep altijd dicht gaat. Nu ben ik erg nieuwsgierig, en wil de weten of de klep echt dicht blijft staan. Ik heb dus na chippen de boel schoon gemaakt (je wilt echt niet weten wat een troep daar uit komt) en 10.000 km later nog eens bekenen. Wat denk je: bandschoon! Echt een aanrader. Volgens mij doen ze ook alleen de EGR dicht zetten zonder tuning.
Overigens een goede aanrader zo'n chip van Fasttech. Ik slof nu met de D5 met gemak een ongechipte T5 of R bij!

Goeie tip!

Hoeveel vermogenswinst had je en wat kost dat ongeveer?

(ja, ja ik weet het is geen 850, maar wel diesel, toch?)
Bigger and better!