ECC/AUT Ventilator draait alleen bij stilstand/langzaam rijden

Gestart door Nanno, 27-10-2008 21:32:27

Vorige topic - Volgende topic

Nanno

Ik heb sinds kort een V70 2.5 uit 1998 met ECC en mij valt het volgende op. Tijdens het rijden werkt/draait de ventilator van de ECC niet/nauwelijks (hoorbaar) wanneer deze op AUT staat, maar op het moment dat je stilstaat of erg langzaam rijdt springt de ventilator ineens wel bij. Hoort dit bij het systeem (wanneer je rijdt wordt lucht van buitenaf gebruikt en is de ventilator niet nodig) of zit er ergens een defect? (ik heb hiervoor een 850 uit '96 met ECC gehad en daarin viel mij dit niet op)

thuur

De ventilator gaat harder draaien als (o.a.) de zon op de auto schijnt. Er zit een zonnesensor in het midden bovenop je dashboard. Let eens op of het gebeurt op het moment dat er zonnestraaltjes op de sensor komen.

Gr ;)

Nanno

Nog even een aanvulling.

Ook wanneer ik de automaat uitschakel en de ventilator op maximaal vermogen instel draait deze alleen op vol vermogen wanneer ik (bijna) stil sta. Ga ik dan weer verder rijden dan stopt de ventilator weer. In de ontwasem stand blijft de ventilator wel op vol vermogen draaien ook al rij ik 120.

thuur

Nanno

Nee, ik krijg geen foutmeldingen wanneer ik start, alles lijkt normaal.

innocenti

Had mn vader ook. Heb inmiddels begrepen dat er een idd een sensor in de auto zit die de luchtsnelheid varieert. Bij hem hebben ze een kabel doorgeknipt zodat deze geen invloed meer heeft. AUT blijft dan werken evenals de handbediende keuze.

Hij kon kiezen:
- Bedieningsunit ECC vervangen á +- €600
- Kabeltje doorknippen á €0

Weet helaas niet welke kabel. Bij hem werkt alles muv rij- en zonsnelheidsafhankelijke deel.

Misschien kom je of iemand anders van het forum wat verder. Auto van mn vader is een V70 2.5T aut van begin98.

Nanno

Bedankt innocenti, ik kan me er wel iets bij voorstellen dat dit het geval kan zijn, nu alleen nog even uitzoeken waar die sensor zit en eventueel afplakken (indien die de luchtsnelheid meet) of een kabeltje doorknippen.

Heeft iemand enig idee waar die sensor zit?