Klepsteelrubbers laten vervangen

Gestart door Chris, 28-10-2008 20:17:49

Vorige topic - Volgende topic

Chris

Vandaag heb ik een prijsopgave gevraagd aan mijn Volvo garage voor het vervangen van de klepsteelrubbers.

Ik werd netjes teruggebeld met de mededeling dat het ongeveer EUR 1500,- moest gaan kosten :o.

Een aantal punten die volgens de monteur tot het geheel behoorden:
- Wat materiaal, oa klepseals (zo'n EUR 30,-)
- Beide spruitstukken loshalen
- Kop eraf
- Koppakking vernieuwen
- Kop afpersen
- Ongeveer 6 uur werk, hij houdt er rekening mee dat met een auto van deze leeftijd niet alles even makkelijk losgaat. Kan met pech ook langer duren.

Iets zegt met dat dit belachelijk veel geld is :eusa_think: ::) Ik ben benieuwd of jullie ook vinden dat dit zware afleggerij is? Ik had een behoorlijk bedrag verwacht, maar niet dit.

johan283

Wat is het uur tarief dan? Als ik 1500/6 doe kom ik op een uurtarief van 250 euro !!!!!!!!!!!!!!! :( Dat is wel erg veel voor een garage Meestal zit een gemiddelde garage op zo'n 50-80 euro per uur. Dus als er zo'n 6 uur wordt gewerkt komt dat op 300-480 euro aan arbeidsloon. Plus materiaal kosten...........Volgens mij kost die koppaking iest van 60-100 euro of zoiets....

Joh de Volvo dealer betaal je altijd de hoofdprijs voor zulke zaken, je kunt voor onze "oude" auto's beter naar de universeel garage gaan.

Waarom moet die kop dan worden afgeperst?

elianmars

Stuur eens een pb'tje naar Dennis. Waarschijnlijk kan hij je wel helpen tegen een iets andere prijs.

Johann

Er is wel een andere en volgens mij bij de dealer ook bekende methode, niet echt makkelijk maar wel te doen. Je laat dan de kop op het blok zitten en haalt alleen het nokkenasdeksel er af, nokkenassen er uit en dan met de Volvo speciale tool de klepveer retainers er af om bij de kleprubbers de komen.
Met een speciaal tangetje haal je vervolgens de oude rubbers er af  zet de nieuwe er op en dan de retainers weer terug plaatsen en de boel weer dicht bouwen. Het blijft qua uren veel werk en je moet de klep boven/dicht houden maar hier kun je een klein beetje lucht bij gebruiken. Ook zorgen dat de cylinder waaraan je werkt de zuiger bovenin heeft staan.
Op het moment dat de nokkenassen er uit zijn zitten alle kleppen dicht. zet je ietsje overdruk op de cylinder en haal je dan van een klep de retainer af en daarmee dus ook de veerspanning weg dan blijft de klep door de overdruk dicht zitten, steel blijft hoog staan.
Staat de zuiger ook hoog dan kun je de klep wel ietsje indrukken om de nieuwe klepseal er op te zetten, geeft klein beetje weerstand als je het kleprubber er op drukt,  omdat deze dan tegen de zuiger gaat rusten maar op het moment dat de retainer er weer op moet met de spietjes dan moet de steel echt bovenin staan anders is het een gemier van jewelstje.

Je hebt wel de 5 rubber ringen om de bougie gaten nodig, 4 nieuwe nokkenas keerringen, loctite/vloeibare pakking en eventueel gelijk nieuwe distrie riem. Wel de krukas weer op tijd zetten voordat de nokkenassen er weer in gaan.

Volvo heeft een hele mooie tool waarmee je vanaf de bovenkant de klepveren kunt wegdrukken om de spietjes er uit te halen.

t5karel

Jammer dat je zo ver hier vandaan woont,de jongens hier smullen van zo,n klusje en pakken m d,r zo ff bij tussendoor :-\.Voor veul minder.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Chris

Citaat van: elianmars op 28-10-2008 20:36:45
Stuur eens een pb'tje naar Dennis. Waarschijnlijk kan hij je wel helpen tegen een iets andere prijs.

Dat zat na eerdere tips al in de planning, om Dennis ook om een prijsopgave te vragen. Anyway bedankt voor de tip!

Citaat van: johan283 op 28-10-2008 20:35:36
Wat is het uur tarief dan? Als ik 1500/6 doe kom ik op een uurtarief van 250 euro !!!!!!!!!!!!!!! :( Dat is wel erg veel voor een garage Meestal zit een gemiddelde garage op zo'n 50-80 euro per uur. Dus als er zo'n 6 uur wordt gewerkt komt dat op 300-480 euro aan arbeidsloon. Plus materiaal kosten...........Volgens mij kost die koppaking iest van 60-100 euro of zoiets....

Joh de Volvo dealer betaal je altijd de hoofdprijs voor zulke zaken, je kunt voor onze "oude" auto's beter naar de universeel garage gaan.

Waarom moet die kop dan worden afgeperst?

Die berekening had ik dus ook al gemaakt. Hij zei wel dat het in het ergste geval eens 12 uur kon duren. Maar eerder zei hij dat het zo'n 5 a 6 uur werk was. Minus al het materiaal, heeft een garagemonteur echt geen uurtarief dat het eindtotaal op EUR 1500,- brengt. Dat heeft mijn collega (aanbestedingsjurist) niet eens ;D.

johan283

Ja dat lijkt mij ook wel maar op basis van de gegevens die je eerder hebt gestuurd.........kom ik gewoon op 250 per uur. Jij geeft 30 euro aan materiaal op, dus......

Lekkere offertes die gasten ja kan 750 of 1500 euro kosten al naar gelang..........Hahahah Gewoon fixed price bedingen, vraag ,maar aan je collega aanbestedings jurist?

Lekker makkelijk jij als klant alle risico Gewoon verder shoppen dit is niks

Chris

Citaat van: johan283 op 29-10-2008 17:54:56
Ja dat lijkt mij ook wel maar op basis van de gegevens die je eerder hebt gestuurd.........kom ik gewoon op 250 per uur. Jij geeft 30 euro aan materiaal op, dus......

Lekkere offertes die gasten ja kan 750 of 1500 euro kosten al naar gelang..........Hahahah Gewoon fixed price bedingen, vraag ,maar aan je collega aanbestedings jurist?

Lekker makkelijk jij als klant alle risico Gewoon verder shoppen dit is niks

Idd, lekker verder shoppen... lastig als man zijnde ;D maar het in dit geval wel waard :eusa_whistle:

johan283

Chris

Citaat van: johan283 op 25-11-2008 19:32:19
Nog gelukt met reparatie?

8 december is het zover.... en niet bij de Volvo-garage, maar bij Dennis. :)

nickk.

Mooi zo Chris! Mag ik misschien heel brutaal een richtprijs vragen? :eusa_shifty:

johan283

Ben ook wel benieuwd wat dat gaat kosten.....

Chris

Hier nog even een kleine update met betrekking tot mijn olieverbruik. Doordat ik de laatste tijd een stuk minder ben gaan rijden was het lastig om zicht op het olieverbruik te krijgen. De auto wordt zakelijk bijna niet meer gebruikt. Ik rijdt hem nu voor de lol, hobby en dagjes weg. Tevens heb ik sinds de vervanging van de klepsteelrubbers een oliewissel gehad. Kortom... nu begin ik pas te zien wat het verbruik doet.

Het blauwe roken is zoals ik reeds in mijn blog heb geschreven helemaal weg, er is geen pluimpje meer te bekennen. Tevens is het olieverbruik nu bijna nihil, ik peil als gewoonte nogsteeds regelmatig en het peil blijft redelijk netjes op zijn plaats! Top dus. Ik ben erg tevreden dat ik de (kop) revisie heb laten doen.

mevita

En wat heeft het je nu uiteindelijk gekost?

Lampje

Ja, dat wil ik ook wel eens weten. Vandaag nog een broeder-850 op de snelweg tegengekomen. Zo heftig rokend dat ik 'm op circuleren heb moeten zetten ;D