Winterbanden advies.

Gestart door RolandW, 06-11-2008 12:06:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RolandW

Goedemorgen,

Ik ben sinds kort (eindelijk) de trotse bezitter van een zwarte Volvo V70 T5 ('99).
Aangezien ik in December naar de franse Alpen wens te gaan komt bij mij voor het 1st het onderwerp winterbanden ter spraken.
En daar heb ik een tikkie hulp bij nodig.

Mijn  Volvo is namelijk een stukje verlaagd en heeft 17" velgen op dit moment, het viel mij bij de aanschaf op dat de buitenkant van de banden lichtelijk beschadigd waren. Toen  ik vroeg om uitleg kwam daar een voor mij redelijk antwoord op, namelijk dat als je de (verlaagde) auto zwaar belaadde deze bij een hobbel band en wielkast met elkaar in contact bracht.

Het lijkt me daarom verstandiger (wil met 3 anderen en hun bagage) om "nieuwe" 16" velgen en winterbanden te kopen/huren. Iemand nog tips trucks of opmerkingen hierover alvorens ik de knip trek?

P.s. ik heb al even gezocht, maar winterbanden die dezelfde maat hebben als mijn huidige banden bestaan niet eens.
P.p.s. ohja en mag een winterband op deze auto eigenlijk ook iets dunner zijn? De huidige pantoffels vallen bij mij op ivm hun breedte namelijk (levert wel grappige modder strepen op aan de zijkant, maar goed)

Polarbär

Winterbanden zijn eigenlijk altijd smaller dan zomerbanden.
Een gangbare maat voor winterbanden voor de V70 is 185/65/15.
Of het uitmaakt voor de slijtage, is echter de vraag. Niet voor het contact vanwege het inveren (de hogere wang van de band compenseert de kleinere afmeting van de velg), wel aan de voorkant bij het insturen. Bij dat laatste zijn smallere banden natuurlijk in het voordeel.
Succes!

mehn

Welke maat zomerbanden heb je?

Smallere winterbanden zou ik alleen nemen als je veel sneeuw rijdt. Doe je het alleen omdat het in Duitsland "verplicht" is en verwacht je niet veel sneeuw onderweg, zou ik gewoon dezelfde maat als je zomerbanden nemen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Haenzel

Ik heb dezelfde setup. V70 verlaagd (+- 2cm).
Zomerbanden 17 inch (215 45 17) en winterbanden 16 inch (205 50 16). Nooit last gehad van aanlopen, ook niet met zware belading.
Weet natuurlijk jouw exacte setup niet (hoeveel verlaagd, breedte hoogte verhouding zomerband) maar indien juist gekozen mag een band gewoon niet aanlopen. Succes met je keuze.

RolandW

Citaat van: mehn op 06-11-2008 12:18:44
Welke maat zomerbanden heb je?

Heb net even gekeken,

Achter: 235/40 ZR17 90Y
Voor: 235/40 R17 90V

P.s. Dit zegt mij echt helemaal niets.



RolandW

Citaat van: Haenzel op 06-11-2008 12:29:43
Ik heb dezelfde setup. V70 verlaagd (+- 2cm).
Zomerbanden 17 inch (215 45 17) en winterbanden 16 inch (205 50 16). Nooit last gehad van aanlopen, ook niet met zware belading.
Weet natuurlijk jouw exacte setup niet (hoeveel verlaagd, breedte hoogte verhouding zomerband) maar indien juist gekozen mag een band gewoon niet aanlopen. Succes met je keuze.

Weet ik ook niet precies, ik weet alleen dat er gele Koni's onder zitten (viel me op) en dat de set samen 1700 euro heeft gekost (bonnetje). Is er een manier waarop ik dat zelf kan uitrekenen/zoeken mbv een rolmaat of iets dergelijks?

thuur

Citaat van: mehn op 06-11-2008 12:18:44
Smallere winterbanden zou ik alleen nemen als je veel sneeuw rijdt. Doe je het alleen omdat het in Duitsland "verplicht" is en verwacht je niet veel sneeuw onderweg, zou ik gewoon dezelfde maat als je zomerbanden nemen.

Waarom zou je dat zo doen?


Ik heb ook smallere winterbandjes (205/45-16), maar vond mijn vorige set al niet verkeerd rijden (185/65-15) in winterse omstandigheden.

Heb je wel de standaard remmen? Anders zit je sowieso vast aan 16" of groter.


235 is echt wel veeeeeeel te groot trouwens. Dat loopt al aan als je over een euro rijdt.


Gr ;)

RolandW

Citaat van: thuur op 06-11-2008 12:42:55
235 is echt wel veeeeeeel te groot trouwens. Dat loopt al aan als je over een euro rijdt.

Ik zal vanmiddag eens wat foto's maken, want ik denk dat dat wel mee valt.
Het probleem is ook echt niet dat ik nu aanlopers heb, het is alleen wel gebeurd aangezien er slijtage op de achterwielen zit die dat bewijst.

V70geRwin

Citaat van: RolandW op 06-11-2008 12:52:52
Citaat van: thuur op 06-11-2008 12:42:55
235 is echt wel veeeeeeel te groot trouwens. Dat loopt al aan als je over een euro rijdt.

Ik zal vanmiddag eens wat foto's maken, want ik denk dat dat wel mee valt.
Het probleem is ook echt niet dat ik nu aanlopers heb, het is alleen wel gebeurd aangezien er slijtage op de achterwielen zit die dat bewijst.

Dan is het te hopen dat die banden al eens met voren zijn gewisseld want achter aanlopen moet je wel gek doen. Heb je achter toevallig ook spacers? (stukjes tussen as en velg om de band verder naar buiten te zetten)
Hoeveel is je auto dan verlaagd?

MarcoV

235 lijkt mij wat aan de brede kant, standaard is 205-45-17 of 215-45-17 en dit loopt echt niet aan!

MarcoV

mehn

Citaat van: RolandW op 06-11-2008 12:36:33
Citaat van: mehn op 06-11-2008 12:18:44
Welke maat zomerbanden heb je?

Heb net even gekeken,

Achter: 235/40 ZR17 90Y
Voor: 235/40 R17 90V

P.s. Dit zegt mij echt helemaal niets.

Dat is iig veel te breed. Geen wonder dat dat aanloopt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

bassie81

Citaat van: mehn op 06-11-2008 15:52:49
Citaat van: RolandW op 06-11-2008 12:36:33
Citaat van: mehn op 06-11-2008 12:18:44
Welke maat zomerbanden heb je?

Heb net even gekeken,

Achter: 235/40 ZR17 90Y
Voor: 235/40 R17 90V

P.s. Dit zegt mij echt helemaal niets.

Dat is iig veel te breed. Geen wonder dat dat aanloopt.

voor jouw info:

235 is de breedte in mm
40 is de hoogte in % van de breedte
R is dat ie Rond is of Radiaal (in tegenstelling tot Diagonaal)
17 is de grootte van je velg in inch
90 zegt iets over hoeveel je de band mag belasten (load index) 90 = 600 kg per band als ik me niet vergis
Y en W zegt iets over de maximale snelheid waarvoor de banden geschikt zijn. (Y is tot 300 km/h en V tot 240 km/h)

Voor je winterbanden zou ik max 205 mm breed adviseren en een snelheidsindex van minimaal H (tot 210). De hoogte is afhankelijk van de maat van de velg die je gaat gebruiken. Er zijn al wat alternatieven genoemd.

Kopen is beter dan huren. Tweedehands kopen is ook een optie, maar koop geen banden met minder dan 6 mm profiel. Bij 4 mm voldoen winterbanden als zodanig niet meer goed en moet je ze dus eigenlijk vervangen (of opgummen op het circuit)

M a r c

Citaat van: RolandW op 06-11-2008 12:52:52
Citaat van: thuur op 06-11-2008 12:42:55
235 is echt wel veeeeeeel te groot trouwens. Dat loopt al aan als je over een euro rijdt.

Ik zal vanmiddag eens wat foto's maken, want ik denk dat dat wel mee valt.
Het probleem is ook echt niet dat ik nu aanlopers heb, het is alleen wel gebeurd aangezien er slijtage op de achterwielen zit die dat bewijst.


???
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

RolandW

Dank allen voor het advies en zoals beloofd nog even de foto's.
Ik ga voor safe en neem een 16" smallere winterband op velgen van staal.

P.s.
Nogmaals ik heb nog zelf geen aanlopers gehad (bezit de auto pas kort), maar de achterband laat slijtage zien op de rand van de band en de plastic binnenkant van de wielkuip heeft ook een tikkie "schade".










Babybadger

#14
I am using Vredestein Quatracs and one of the guys in the UK is convinced that the wintrac extreme are the best tyres, in winter or summer. I am using standard 205/50 16's. My friend is using 215/40 17's , I presume Snowtracs will be ideal in really bad conditions.

If you are using 16' wheels, 'perfo' models should be purchased as they allow for the larger disk brakes and calipers if you have 302mm front brake disks. They are normally 205/50 R 16 , so the best winter style size is 185/65/15 or 195/60/15 according to Vredestein.....and depending on how winterwise you want the tyre.....

http://www.vredestein.com/Onlineadvies_Advies_Result.asp?SearchtypeID=1&UserSessionID=57291377&AutomerkID=192&AutomodelID=30&AutotypeID=7382&AutouitvoeringID=243047