Van 240 naar 850 R?

Gestart door R240, 07-11-2008 12:01:05

Vorige topic - Volgende topic

R240

Ik ben een tamelijk tevreden 240-rijder, maar ik wil hierna toch een beetje 'moderner'. Nu zit ik onder andere te denken aan een 850 R estate automaat en daar heb ik een paar vragen over.

1. Een 240 is niet erg snel, ik ben ook geen hardrijder, maar zo'n 850 R vind ik gewoon mooi, een 'gewone' 850 wil ik niet. Is het een 'verstandige' aanschaf? Of word ik vanzelf wél een hardrijder?

2. Geldt, wat kilometerstanden betreft, voor een 850 R hetzelfde als voor een 240, namelijk dat een paar ton geen probleem is? Zo'n R is een snelle auto, er zal dus ook wel wat harder mee worden gereden dan met de gemiddelde 240.

3. Ik heb een R van 1996 zitten vergelijken met een T5-R (of is het T-5R?) van 1995, beiden automaat. Volgens de Autoweek-database komen de technische gegevens overeen, uiterlijk heb ik alleen andere velgen kunnen ontdekken - die van de T-5R  vind ik vele malen mooier - en een wat minder geprononceerde voorspoiler op de R. Zijn er meer verschillen tussen de R (2.3) en de T-5R ? Heb ik het goed als ik zeg dat de T-5R gevoelsmatig wat 'klassieker' is dan de R?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, alvast bedankt.

Rob

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

FelixB

Hallo Rob,

Goede vragen, heb zelf 8 1/2 jaar in een R gereden, dus heb ik wel wat ervaring.
Volgens mij zoek je alleen een automaat

1) nee hoor, want je bepaalt met je rechtervoet en een 850R heeft standaard een Cruise Control. En anders zet je hem in 'Economy'

2) paar ton is idd geen probleem, maar bedenk dat goed onderhoud vaak belangrijker is dan weinig km's. Vergeet ook niet dat een R niet hard hoeft te werken. Omdat ie zoveel PK's heeft, wordt ie laag belast (probeer maar eens 30 seconden volgas te rijden met een R, lukt je alleen op een lege autobahn...)

3) er zijn wat andere verschillen, zoek hier maar op het forum (laatste pagina's van het zoekscherm); belangrijk vond ik dat een R standaard GEEN passagiersairbag heeft, opletten dus! bij een T-5R heb je verder ALTIJD een schuifdak, die miste ik wel...

suc6
855R & C70 T5 cabrio automaat

)()()sT

Welkom!
Een T-5R of R hebben dezelfde voorspoilers ;)
De T-5R is een gelimiteerde uitvoering die in 1995 uitgebracht is in 3 kleuren, de R is in 1996 gewoon in de productielijn opgenomen. Velgen zijn anders, net als het interieur.

Ik heb hier op het forum nog een mooie 850R te koop staan via een kennis uit de buurt.....

Gr.

bassie81

De T-5R heeft een betere restwaarde dan een reguliere R (juist omdat ie relatief zeldzaam is) Om die reden alleen al zou dat mijn voorkeur hebben (en de mooiere wielen natuurlijk)

rifwachter

Citaat van: bassie81 op 07-11-2008 13:28:05
De T-5R heeft een betere restwaarde dan een reguliere R (juist omdat ie relatief zeldzaam is) Om die reden alleen al zou dat mijn voorkeur hebben (en de mooiere wielen natuurlijk)

Volgens mij valt dat wel mee, ik denk dat beide wat waarde betreft niet veel uit elkaar zullen lopen, hoe staan ze erbij, is denk ik belangrijker voor de prijs bepaling.

De R is alleen in 1996 gemaakt, waardoor er minder zijn gebouwd dan de T-5R.

T-5R of R ik vind ze alle twee erg mooi, en zullen ook de klassieker status krijgen.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

walter leever

Citaat van: schotpoort-zutphen op 07-11-2008 14:03:34
Citaat van: bassie81 op 07-11-2008 13:28:05

Volgens mij valt dat wel mee, ik denk dat beide wat waarde betreft niet veel uit elkaar zullen lopen, hoe staan ze erbij, is denk ik belangrijker voor de prijs bepaling.

De R is alleen in 1996 gemaakt, waardoor er minder zijn gebouwd dan de T-5R.

T-5R of R ik vind ze alle twee erg mooi, en zullen ook de klassieker status krijgen.

zo denk ik er ook over,denk idd dat de waarde niet zoveel verschilt

en allebei hard op weg om een klassieker te worden(cultauto's zijn het al)

Racingbrick

De grote verschillen in de reakties van de wagen als je het rechter pedaal intrapt.
Bij een T-5 blok gebeurt er echt wat als je dat doet, vergeet niet dat je over een wagen met minimaal het dubbele vermogen praat.
Ik weet dat heel goed uit eigen B230 ervaring, ik heb vele honderdduizenden kilometers onder 240's en 740's door zien glijden.

Vergeet niet dat de 240 / en 740/940 modellen waren met starre achteras en achterwiel aandrijving waarvan de onderwerpen uit de jaren 70 dateerden.

Een 850 en alles wat daarna kwam is gewoon niet te vergelijken met een Volvo uit de voorgaande  series...
Rij er maar eens in zou ik zeggen.

edenmartina

Ik zou lekker in mijn 240 blijven rijden :evil:

(Of hem er in ieder geval bijhouden voor als de T-5R weer eens kapot is) :eusa_whistle:

whachamacollit

Mja, ik zou dat dus niet doen en gewoon eens een vent zijn en een echte wagen rijden zoals de T-5R. Ondanks dat de avatar van edenmartina meer  dan overtuigende borsten heeft die overigens ook gewoon onderhoud nodig hebben wat ik overigens allemaal zelf kan doen...

"Is het sap het knijpen waard"

edenmartina

Ho Ho :eusa_hand:

Een echte mannen auto heeft zijn aandrijving op de achterwielen :evil:

Rudy-M

Heeeeeeee Ed, ik zag een quote vandaag die Emiel had geplaatst op NT:
CiteerRWD is like puting the horse behind the wagon
;D ;D ;D :P

@whachamacollit
Een 240 is net zo'n echte wagen als de T-5R is.

Om weer enigzins on-topic te gaan: als je echt een speciale T-5R wil, dan moet je de Cream Yellow nemen. Zoniet heb je weinig verschil met de 850 R. Die zijn ook in Black Stone en Dark Olive Pearl te krijgen. En nathuurlijk in Dark Grey Pearl. Erg mooi kleurtje :eusa_whistle:

Oja, mijn R heeft nu 297.000 km erop zitten, op benzine. Loopt nog als een zonnetje. Er zijn er die er (veel) meer hebben, al dan niet op gas.

R240

Citaat van: FelixB op 07-11-2008 12:28:15
Goede vragen

Goede antwoorden! Hartelijk dank, allen.

Wat de voorspoiler betreft: deze hieronder heeft toch een andere? Of zie ik dat verkeerd?

Ik weet geloof ik wel waar ik voor ga sparen: een zwarte T-5R estate automaat met zwart interieur, of een zwarte R en dan die mooiere wielen erbij zien te krijgen. Hoewel cream yellow wel heel karakteristiek is... Maar voorlopig zal ik het nog met de rookgrijze 240 estate met zwart leder moeten doen, wat overigens ook geen straf is.

Is zo'n 850 een beetje vriendelijk voor lange mensen? In de 240 heb ik met mijn 2 meter 4 eigenlijk net iets te weinig ruimte.

Joris_Scholte

Citaat van: R240 op 08-11-2008 23:11:26
Citaat van: FelixB op 07-11-2008 12:28:15
Goede vragen

Goede antwoorden! Hartelijk dank, allen.

Wat de voorspoiler betreft: deze hieronder heeft toch een andere? Of zie ik dat verkeerd?

http://www.hennesautomobielen.nl/images/1820a.jpg
...
Is zo'n 850 een beetje vriendelijk voor lange mensen? In de 240 heb ik met mijn 2 meter 4 eigenlijk net iets te weinig ruimte.

Er hoort inderdaad een voorbumper met onderspoiler op te zitten. Ook jammer van de meegespoten stootstrips en bumperdelen. Maarreh, van Hennes? :eusa_doh:
Ook lange mensen kunnen goed in een 850 zitten, ze zijn best ruim.

pwassink

Citaat van: Joris_Scholte op 09-11-2008 01:25:43

Ook lange mensen kunnen goed in een 850 zitten, ze zijn best ruim.

Je mag best zeggen erg ruim, ik hoef tenminste geen origami oefeningen te doen ..  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂