Paspen op de remschijf

Gestart door Pier, 10-11-2008 20:34:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pier

Goede avond..

Ik zou graag willen weten of je de paspen op de remschijf kan verwijderen zodat ik een paar stalen velgen met winterbanden kan monteren, op de velgen is geen extra gat voor de paspen. Moet ik het lege schroef draad opvullen met een boutπ?

Alvast bedankt,
Pier

Volvo 850 estate 2,5 1995

elianmars

Volgens mij is de pen niet per sé nodig. De schijf komt vast te zitten met de wielbouten.

Maar is het niet makkelijker om een gaatje in de stalen velgen te boren?

Pier

Haal liever de paspen eruit als dit geen negatieve gevolgen heeft...

dennis850estate

paspen is belangrijk om de schijf tegen de naaf aan te houden. Als de schijf loskomt van de naaf als je een wiel verwijdert kan er vuil tussen komen. Als je dan het wiel terug plaatst zit je met een onbalans en een mogelijke kromme schijf na een tijdje remmen.

Paspen verwijderen en een M6 boutje terugplaatsen. Boutkopje eventueel iets lager maken als het nog niet gaat.

Pier

Dankje wel voor de informatie... Maar ik kan dus ook een gaatje in de velg boren?

Pier

dennis850estate

Kan wel, maar in een velg boren is eigenlijk niet goed. Kan het begin van een scheur zijn. Beter is een boutje afvijlen totdat het past.

Johann

Even op letten dat de schijf op de plek blijft zitten dan kan 't wel.

elianmars

Citaat van: dennis850estate op 10-11-2008 21:00:35
Kan wel, maar in een velg boren is eigenlijk niet goed. Kan het begin van een scheur zijn.

Kan een stalen velg scheuren, dan?

thuur

Als je schijven monteert centreer je deze m.b.v. de wielbouten. Dan draai je de paspen erin zodat de schijf gecentreerd blijft zitten.

M.a.w. zolang de schijf op de naaf blijft (wat meestal wel het geval is mede dankzij vriend roest en onze super remklauwen) kun je de wielen gewoon wisselen.


Gr ;)

elianmars

Wat ik me nog afvraag, in alle Volvo velgen (ook de stalen) zit zo'n gat, toch?

thuur

Citaat van: elianmars op 10-11-2008 21:32:26
Wat ik me nog afvraag, in alle Volvo velgen (ook de stalen) zit zo'n gat, toch?

Voor de 850/870 in ieder geval wel.


Gr :D

viking_in_shorts

Mijn idee ook -> mijn stalen velgen hadden gewoon van die gaatjes erin zitten ....

dennis850estate

Citaat van: elianmars op 10-11-2008 21:21:40
Citaat van: dennis850estate op 10-11-2008 21:00:35
Kan wel, maar in een velg boren is eigenlijk niet goed. Kan het begin van een scheur zijn.

Kan een stalen velg scheuren, dan?

ja, een geboord gat kan de oorzaak zijn van een scheur

Citaat van: elianmars op 10-11-2008 21:32:26
Wat ik me nog afvraag, in alle Volvo velgen (ook de stalen) zit zo'n gat, toch?

Alle originele velgen hebben een gat, dit zijn dus geen volvo velgen. Hoe zit dit peter?

UserID6342

Ik zou het dus niet doen, een paspen zit er niet voor jan lul. Bouten afvijlen, etc. zijn allemaal hobby-oplossingen. Beter is het om te zorgen dat je goede (!) velgen krijgt die gewoon passen. Zelfs goede imitatiewielen hebben een paspengat.

-D©©©L-

Goede kans dat het opel wielen zijn, in dat geval is de ET waarde ook afwijkend.