FOUTCODE po 112

Gestart door gerx, 11-11-2008 22:37:40

Vorige topic - Volgende topic

gerx

bij mijn gas volvo v70 193 pk 1998 gaat het beroemde geel oranje driehoek lampje branden.  na het uitlezen van de obd2 krijg ik als code IAT circuit Low input PO 112 Generic.
Als ik mijn uitlees apparaat op live data zet als de motor loopt geeft hij voor de IAT
- 40 garden Celcius als waarde.

Goede raad is duur dus luchtmassa meter gewisseld, geen verbetering, koelwater sensor bij de thermostaat gewisseld geen verbetering.
Waar zit die IAT sensor?
Waarschijnlijk de sensor in de polyprop aanzuigbuis welke op de turbo gaat in het rubberstukje waar oook de carterontluchting op uitkomt?

Wie kan mij helpen
Ik hoor het graag.

Ludo

Citaat van: gerx op 11-11-2008 22:37:40
IAT

die staat nog niet in het 'afgekort' topic.  ;D

volgens mij is dat de temperatuursensor die je vervangen hebt.
???
heb je ook een reset gedaan na vervanging?.

gerx

ja heb ook reset gedaan.

Ik had zelf ook gezien ddat dit de temp sensor was, maar als je op ander forums kijkt noemen ze dit raar genoeg de IAT switch.
Koelwater is volgens mij tocjh iets anders als inlet airtemperature

Maar waar zit dat ding.

thuur

Citaat van: gerx op 11-11-2008 22:37:40
Waarschijnlijk de sensor in de polyprop aanzuigbuis welke op de turbo gaat in het rubberstukje waar oook de carterontluchting op uitkomt?

Dat is geen sensor. Slechts een opening met een verwarmingselementje.

Citeer
Informatie over storingscode EFI-112

Toestand

Storingscode EFI-112 wordt opgeslagen als de motorregeleenheid een storing waarneemt in de ROM/EPROM-geheugenchips, de stroomkring van de sensor voor motorkoelvloeistoftemperatuur, de stroomkring van het anti-pingelsysteem (nultest, lambda-integratortest) of de NTC-schakelaar van de sensor voor motorkoelvloeistoftemperatuur.

Vervangende waarde

Storing in ROM/EPROM-geheugenchip, stroomkring van temperatuursensor van motorregeleenheid:
-Geen vervangingswaarde.
-diagnosefunctie lage snelheid motorkoelventilator.
Storing in stroomkring anti-pingelsysteem (nultest, integratortest):
-ontsteking verlaat om veiligheidsredenen.
Storing in NTC-schakelaar van stroomkring van motorkoelvloeistoftemperatuur:
-wanneer de motor wordt gestart is een vervangingswaarde van 20°C aangenomen; nadat de motor een korte tijd heeft gelopen wordt een vervangingswaarde van 83°C aangenomen.
-de motorkoelventilator begint op lage snelheid te draaien
-aanpassing stationairregeling uitgeschakeld
-adaptieve lambdaregeling uitgeschakeld

Mogelijke oorzaak

-storing in ROM/EPROM-geheugenchips van motorregeleenheid
-storing stroomkring van temperatuursensor van motorregeleenheid
-storing in stroomkring anti-pingelsysteem van motorregeleenheid.
-storing stroomkring (NTC-schakelaar) van sensor voor motorkoelvloeistoftemperatuur in motorregeleenheid

Storingsbeeld

-geen

Gr :eusa_think:

gerx

kijk, hier hebben we wat aan.
Wordt nog wel even zoeken en proberen maar de winnar is bekend.
Een andere mogelijkheid is wellicht het gassysteem.
Italiaanse makelij met een ongeloofelijke berg touwen eraan.
Wat ze hebben gedaan is de lamba afgekoppeld en aangesloten in de gascomputer.
Ik weet van mijn 850 op gas dat het soms voorkomt dat als je alle gas hebt opgereden het lampje ook gaat branden. Na gastanken en overschaklen op gas alles weer ok.

Nu eerst een italiaanse vulnippel scoren en de gastank vullen wellicht dat het helpt.

Wordt vervolgd

Rijns_t5r

ben eigenlijk benieuwd wat er nu uit gekomen is,ben ook lid van de 112 club op a7  ???
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

KIM

Even nog over de IAT: dit staat voor Intake Ait Temperature. Bij auto's met LMM (Lucht Massa Meter), of  eigenlijk moet ik zeggen; MAF (Mass  Air Flow meter), maakt dit onderdeel uit van de LMM
Bij auto's met MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor is vaak een losse IAT sensor gemonteerd.
De sensor voor de koelvloeistof wordt ECT (Engine Coolant Temerature) sensor genoemd.

Ludo

Citaat van: Rijns_t5r op 14-02-2009 17:46:33
ben eigenlijk benieuwd wat er nu uit gekomen is,ben ook lid van de 112 club op a7  ???

volgens mij is code 1-1-2 bij de 850, niet hetzelfde als code EFI-112 bij een V70 uit 98.
die gaat over een storing in de regeleenheid. (zie citaat van Thuur)

voor de 850:
CiteerFoutcode–informatie

Toestand
De weerstand in de brandstofmetersensor is langer dan 10 seconden lager dan 6 Ω.

Mogelijke oorzaak
-Kortsluiting in de brandstofmetersensor.
-Signaaldraad kortgesloten aan massa.
-Onjuist meetsignaal uit instrumentenpaneel.
-Brandstofmetersensor defect: weerstand te laag.

Storingsbeeld
-De brandstofmeter wijst constant een lege tank aan.
-De brandstofmeter wijst te veel aan en geeft een lege tank aan wanneer deze vol is.
-Intermitterende storing, omdat de brandstofmeter constant een lege tank of te veel aangeeft of een lege tank aangeeft, wanneer deze vol is.

Rijns_t5r

oeps,daar had ik even overheen gelezen ludo(v70)
maarre ik heb eigenlijk geen rare dingen gezien aan mijn brandstof meter ???
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Ludo

even resetten en kijken of de melding weer opduikt...