Gevallen met scooter van iemand anders , wie aansprakelijk

Gestart door axelvr, 12-11-2008 18:17:32

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: pooh op 12-11-2008 20:42:01
natuurlijk zou je naar een wetswinkel kunnen gaan en daar gratis advies kunnen krijgen...........
Maarr in alle eerlijkheid vind ik dat als jij (ookal is het per ongeluk) iets kapot maakt wat van iemand anders is dat jij de schade moet betalen. ;)
Hier idem....

Rogers XC 70 2000

Citaat van: pooh op 12-11-2008 20:42:01
natuurlijk zou je naar een wetswinkel kunnen gaan en daar gratis advies kunnen krijgen...........

Maarr in alle eerlijkheid vind ik dat als jij (ookal is het per ongeluk) iets kapot maakt wat van iemand anders is dat jij de schade moet betalen. ;)

Heel vervelend voor je, maar naar mijn mening moet jij op de eerste plaats instaan voor de schade. Als je het op de één of andere manier kunt verhalen op een verzekeringspolis, dan moet je dat zeker doen.

Als je van iemand iets leent, moet je het in dezelfde staat terugbezorgen als waarin je het geleend hebt, zo eenvoudig is dat. Je vriend is al zo goed geweest de scooter aan je te lenen, dan kun je hem in mijn ogen niet opzadelen met een schade waar hij totaal niets aan kon doen.
Als de scooter door de herstelling beter wordt dan voorheen, is het wel redelijk dat je vriend een deel mee betaalt.
Ja.... en dat je een laptop wilt kopen... da's heel sneu.... maar die moet dan maar wachten; of je kijkt voor een goedkopere.

M a r c

plus één

helemaal mee eens  Geen discussie mogelijk, jij valt met zijn scooter dus zou het onzin zijn dat hij voor die schade opdraait....   als hij met jouw scooter zou zijn gevallen had je hetzelfde verwacht.  Als je goed nadenkt is dat ook de enige correcte manier ongeacht wat er juridisch over gezegd kan worden.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: FRANQ op 13-11-2008 08:42:04
Optie:

ff in gedachten met zn 2en naar een weggetje/paadje gaan. en per ongeluk tik jij met jouw scoot hem aan en hij valt.
verz. papieren invullen en klaar is klara.

da's fraude....  :eusa_naughty:  Dit soort praktijken zorgt er mede voor dat ieder jaar de verzekeringspremies omhoog gaan....

info@europeantuning.nl

Daf46

Ik vind het ook logisch dat jij je vriend vergoed, en dat jij op jouw beurt bvb de gemeente aansprakelijk stelt is een ander punt.

Hier in België (ik zou zo denken ook in NL) ben je bijvoorbeeld verantwoordelijk wanneer iemand op het voetpad voor jouw deur uitglijdt omdat je de bladeren niet hebt weggeveegd.

axelvr

Citaat van: LPGLE op 13-11-2008 12:47:49
draai het verhaal eens om ,  hij had jou scooter 'op een zijkant op het asfalt gelegd',  hoe zou je het dan willen oplossen ?

(duhh..  zie het net ...oftwel zelfde als Marc)

Mijn brommer kan dan geen 1100€ aan schade hebben , daarom leen ik hem ook makkelijk uit aan goede vrienden.
We zijn nu bezig alle mogelijke verzekeringen bij te halen , kijken of dat wel lukt

Gr

-D©©©L-

Citaat van: Daf46 op 13-11-2008 12:12:12
Ik vind het ook logisch dat jij je vriend vergoed, en dat jij op jouw beurt bvb de gemeente aansprakelijk stelt is een ander punt.

Hier in België (ik zou zo denken ook in NL) ben je bijvoorbeeld verantwoordelijk wanneer iemand op het voetpad voor jouw deur uitglijdt omdat je de bladeren niet hebt weggeveegd.

Hier in nederland verbieden we gewoon het uitglijden over bladeren en zetten we een radar opstelling neer om te kijken of je niet te snel loopt.

daytonawim

Van ruilen komt huilen.

Als ik in de auto rijd die van een ander is en die is slechts WA verzekerd en ik maak een eenzijdig brokken of hij wordt gestolen dan zal ik toch echt de beurs moeten trekken.

De gemeente aansprakelijk stellen zal je alleen lukken als je kan aantonen dat zijn nalatig of in willens en wetens in gebreke zijn gebleven, zelf heb je ook verantwoordelijkheid in de herfst heb je bladeren, mogelijk vorst, regen, mist e.d daar zal je je rijstijl op aan moeten passen.

In jou geval zal dat echt niet anders zijn !

de boekhouder

Het verschil zit 'm in schuldig (voelen) en aansprakelijk zijn.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

gerardgrobben

volgens mij zijn jouw ouders ( als je nog geen 18 bent) aansprakelijk voor alle schade die  jij veroorzaakt..
gevalletje WA voor paps en mams, derhalve, tenzij er een clausule instaat dat je geen brommes mag lenen.

wel weer lekker dat bromnozems op een volvo850-forum mee mogen doen.
tuba or not tuba, that's the question

Lampje

Dat vind ik een goede analyse Gerard! Het zou echter kunnen, volgens de dekkingsvoorwaarden, dat de eigenaar dan geen toestemming had mogen geven om hem te bereiden, dus dan zou hij 'm gewoon 'geleend' moeten hebben. Helaas is dat hier niet zo...

Citaat van: gerardgrobben op 14-11-2008 09:55:30
volgens mij zijn jouw ouders ( als je nog geen 18 bent) aansprakelijk voor alle schade die  jij veroorzaakt..
gevalletje WA voor paps en mams, derhalve, tenzij er een clausule instaat dat je geen brommes mag lenen.

wel weer lekker dat bromnozems op een volvo850-forum mee mogen doen.

UserID6342

Is idd een hele scherpe opmerking van Gerard ! Als het onder gevalletje joyriding zou vallen zou de WA verzekering moeten betalen, of dit geheel morel juist is is natuurlijk een 2e.  Verder even de polisvoorwaarden napluizen want soms word joyriding uitgesloten en dan heeft het dus totaal geen zin..

M a r c

... ik zou me kompleet rotschamen als ik, na schade gemaakt te hebben aan een eigendom van een goede vriend, me aan dit soort touwtrekkerij zou wagen  :-\

info@europeantuning.nl

Laserblue

Ik snap niet dat er nog steeds naar een oplossing wordt gezocht de verzekering in te schakelen (het woord oplichten gebruik ik maar niet  ::) )

JIJ rijdt, JIJ gaat op je plaat (hoe vervelend ook), dus JIJ moet de schade vergoeden die JIJveroorzaakt hebt.. ;)

niet IK dmv de premie, die IK betaal  :eusa_eh:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

M a r c

u zegt het, ik denk het al de hele tijd....   ;)

info@europeantuning.nl