Gevallen met scooter van iemand anders , wie aansprakelijk

Gestart door axelvr, 12-11-2008 18:17:32

Vorige topic - Volgende topic

axelvr

Hallo!

Ik ging in een tussenuur op school , met wat vrienden naar het strand rijden.
een vriend van mij vroeg of hij op mijn brommer mocht rijden , en ik stemde in , ik zou op zijn (vespa)(snor) scooter rijden.

Op de heen weg merk ik al dat er een hele hoop bladeren op het fietspad liggen , ik rij al zo voorzichtig mogelijk
op een gegeven moment rijd de vriend op mijn brommer naast mij , en wil iets zeggen tegen mij , dus ik draai mijn in zijn richting om hem te kunnen verstaan , op dat moment gaat de scooter waar ik op reed een beetje afwijken naar rechts , ik wil de scooter corrigeren dus ik stuur heel lichtjes naar links , door de bladeren(en de absurt slecht wegligging van een scooter) maakt de scooter een schuiver.

Ik gevallen met scooter en al , knie kapot , pools kapot , horloge kapot , gelukkig niks gebroken.

nu is de ellendige discussie begonnen , met wie er aansprakelijk is. Ik dacht eerst dat mij WA het wel zou dekken , alleen die melden mij vriendelijk dat zoiets nooit gedekt wordt , omdat de persoon die zijn scooter uitleendt daarbij ook de verantwoordlijkheid aflegt.
Nu zou de bromfietsverzekering van de scooter het moeten kunnen dekken (helaas niet want de vriend van mij is alleen WA en niet casco)

Ik ga ook proberen de gemeente wassenaar schuldig te verklaren , omdat er een dermate gevaarlijke situatie was ontstaan die ik niet kon ontkomen.

dit is natuurlijk allemaal heel erg vervelend , want ik ga het bedrag zeker niet uit eigen zak betalen , en die vriend van mij vertikt het ook! , heeft iemand nog goede ideeen hoe en wat?

alvast bedankt ,

gr . Axel

t5karel

Denk toch dat 1 van jullie beide moet bloeden,maar wie?
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

FGG

Lijkt me een WA-ding.

Dus als jij bij mij thuis per ongeluk iets kapot maakt geldt jouw WA niet omdat ik jou de woonkamer heb ingelaten en daarbij de verantwoordelijkheid afleg? Lijkt me sterk.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

t5karel

Zou je wel denken ja :eusa_think:.Maar denk dat het met dit soort dingen(scooters e.d) toch anders zit.Denk ik hoor.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

reneetje

Denk maar niet dat dat onder je WA zit, zijn nogal lekkerrtjes die verzekeraars  :-\

Lijkt mij trouwens logisch als ik met een bromfiets op mijn bek ga die niet van mij is dat ik de schade vergoedt aan de eigenaar.
De schade heb ik immers veroorzaakt.

Trouwens , lekkere vriend heb jij als je door zo´n val partijtje al lijn recht tegen over elkaar staat :eusa_wall:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

johan283

Op het moment dat je aan iemand iets uitleent zonder contract of iets dergelijks. Dan is dat volgens mij voor risico van de uitlener, of je moet contractueel hebben geregeld -met handtekening-  dat de lener aansprakelijk is voor schade die hij zelf heeft veroorzaakt aan het geleende object/voertuig.

Dus wettelijk hoef je niet te betalen.....maar of dat goed is voor je vriendschap betwijfel ik. ik denk ieder de helft als je vriendjes wil blijven. Anders gewoon niet betalen.

Check e.e.a. voor de zekerheid even bij een rechts winkel ofzo.......

Laserblue

Citaat van: reneetje op 12-11-2008 19:17:32

Trouwens , lekkere vriend heeft je vriend als je door zo´n val partijtje al lijn recht tegen over elkaar staat :eusa_wall:

optie 2  ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Lampje

Fifty / fifty  :eusa_think:

Allebei wat geleerd, nooit je speelgoed uitlenen, hooguit je vriendinnetje  :eusa_shhh:

axelvr

Het is een lastig dilemma , vriendschap behouden of 1100€ armer uitkomen ,

het rottige van het alles is dat ik er bar weinig aan heb kunnen doen om de val te voorkomen ,
ik wil mijn vriendschap absoluut behouden , alleen zou ik graag een nieuwe laptop willen kunnen kopen ;D

de schatting van de schade is dus 1100€ , en ik denk dat wel wat ruim is. Ik ga er waarscheinlijk gewoon 300/500€ op achteruit , op iets wat ik niet had kunnen voorkomen , rottig , maar waar...

iemand nog juridische suggesties , die nog redelijk in 1 lijn zijn met het behouden van mijn vriendschap...?

alvast bedankt voor de reacties!

pooh

natuurlijk zou je naar een wetswinkel kunnen gaan en daar gratis advies kunnen krijgen...........

Maarr in alle eerlijkheid vind ik dat als jij (ookal is het per ongeluk) iets kapot maakt wat van iemand anders is dat jij de schade moet betalen. ;)

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

RATFINK

Citaat van: axelvr op 12-11-2008 20:11:41

de schatting van de schade is dus 1100€ , en ik denk dat wel wat ruim is. Ik ga er waarscheinlijk gewoon 300/500€ op achteruit , op iets wat ik niet had kunnen voorkomen , rottig , maar waar...

Als het zo'n blikken Vespa is dan kan de schade wel kloppen, demonteren uitdeuken schuren plamuren spuiten en weer opbouwen.

De Vespas die wij binnen krijgen voor schade zitten meestal ook in die buurt.

Ben

Hoe was het ook alweer: van ruilen komt huilen.  :eusa_think:

GeertG

€1100  :o
Daar heb je bijna een rijdende 850 voor............ :D

Lastige situatie maar ik kan me wel vinden in de redenatie van pooh (ook al kun je er weinig aan doen  :-\)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Vertigo

Citaat van: t5karel op 12-11-2008 19:15:11
Zou je wel denken ja :eusa_think:.Maar denk dat het met dit soort dingen(scooters e.d) toch anders zit.Denk ik hoor.

Klopt, WA verzekering is niet van toepassing op zoiets.
Heb ooit ook zoiets gehad (huisgenoot van me reed mijn Renault total-loss tegen een boom).

Geen enkele WA verzekering dekt zoiets puur omdat je dan zou kunnen regelen dat je dan altijd met het alleen WA-verzekerde voertuig van iemand anders zou kunnen rijden en zo toch all-risk dekking te hebben.

Dus helaas, jullie moeten de schade samen betalen. De verhouding tussen de bedragen die jullie beide betalen moeten jullie samen uitkomen.
Ik heb het toen zo geregeld dat degene die de schade veroorzaakt had de dagwaarde vergoedde en de rest die nodig was om een vervangende auto te kopen (of voor reparatie) was voor de eigenaar.

FRANQ

Optie:

ff in gedachten met zn 2en naar een weggetje/paadje gaan. en per ongeluk tik jij met jouw scoot hem aan en hij valt.
verz. papieren invullen en klaar is klara.
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"