Uit vallen motor en automatisch sluiten

Gestart door Apisto79, 19-11-2008 00:23:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Apisto79

Hallo allemaal,

Ik ben sinds maart in het bezit van een volvo 850 break 2.0 10v LPG Ik heb de auto gekocht toen hij 155000 kilometer op de teller had. Een week na aankoop had ik ook problemen met de elektronica. Het gebeurde soms dat snelheidsmeter, toerenteller,  benzinemeter ... plots uitvielen, de lichtes op het dashboard en het alarm gingen dan weer aan  :o  Na het vervangen van bougies, bougiekabels, verstopte katalysator en batterij waren deze problemen wonderwel van de baan.

Intussen heb ik 175000 kilometer op de teller. Ik heb opnieuw problemen zij het van een andere  aard. De laatste tijd valt bij het vertragen (ontkoppelen en remmen) bvb voor rood licht, de motor plots uit. Dit gebeurt meestal net voor ik helemaal stil sta. Het gebeurt zowel bij warme als bij koude motor. Het vreemde is dat soms op hetzelfde ogenblik ook de centrale vergrendeling inschakelt. Dus de motor valt stil en de deuren gaan op slot  :eusa_wall:  Ik kan wel altijd gewoon opnieuw starten. Ik heb de problemen nooit terwijl ik rij of bij het optrekken. Soms wel behoorlijk gevaarlijk, bvb bij het afslaan naar links, je vertraagt en begin af te draaien en plots valt de motor en de stuurbekrachtiging uit met als gevolg dat je dwars op het andere rijvak staat ...

Iemand suggesties?

Alvast bedankt!

Wouter

thuur

Ik gok op een defect contactslot.


Gr ;)

Apisto79

Is er een manier om te controleren of het contactslot effectief defect is?

Wat kost het vervangen van een contactslot?


mvg,


Wouter

arjenT5R

Vervangen kost rond de €65 makkelijke zelf te doen.
Hoe je het zeker kan weten  ???

Maar zou wel eens wat met je KM stand te maken kunnen hebben
deze is natuurlijk veeeeeeeel te laag  :angel:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Citaat van: Apisto79 op 19-11-2008 09:43:18
Is er een manier om te controleren of het contactslot effectief defect is?

Ik denk dat ie wat ver heen is, maar op het moment dat je storingen merkt zou je de sleutel een mm terug moeten draaien (niet de motor uitzetten). Dan zou alles weer moeten werken. Bijbehorende symptomen zijn een (o.a.) brandend ABS lampje en weigerende verlichting.

Als de motor langzaam uitvalt (dus echt in toeren zakt en niet uitslaat) kun je ook de stationairregelaar eens goed reinigen (zie Technisch Onderhoud, Stationair toerental). Daarna nog eens de foutcodes uitlezen.

Maar met deze klachten zou ik het (elektronisch gedeelte van het) contactslot eerst vervangen om fatsoenlijk te beginnen met probleemoplossing, middels uitsluiting dus.


Gr ;)

mehn

Citaat van: thuur op 19-11-2008 12:48:12
Citaat van: Apisto79 op 19-11-2008 09:43:18
Is er een manier om te controleren of het contactslot effectief defect is?

Bijbehorende symptomen zijn een (o.a.) brandend ABS lampje en weigerende verlichting.

Wat bij een defect electronisch gedeelte van het contactslot opvalt is dat de knipperlichten (ook) niet meer werken.
Brandend ABS lampje heb je ook met andere storingen, maar die weigerende knipperlichten is alleen bij het contactslot.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Apisto79

Hallo,

Ik heb het uitvallen en automatisch sluiten nogmaals proberen uit te lokken door steeds op te trekken en weer af te remmen. Zoals in een file. Dit zijn de momenten waarbij de problemen optreden.

Na het uitvallen van de motor probeerde ik mij knipperlichten. Ze werkten wel degelijk net als alle andere verlichting maar ... de auto sloot en ontgrendelde op het ritme van knipperlichten  ??? De volgende keer dat ik dit probeerde was dat weer niet het geval. Eenmaal sloot de auto ook toen ik mijn linker pinklicht aanzette.

Met andere dashboardlampjes geen probleem. Ze lichten wel allemaal op nadat de motor is uitgevallen, maar ik veronderstel dat dit normaal is. Bij het opnieuw starten van de motor licht niks abnormaal op.

Zijn bovenstaande "gebeurtenissen" een aanwijzing dat het effectief om het contactslot gaat of juist niet.


:eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

francois

wat voor een alarm heb je (after market)
controleer eens of de constante spanning vanaf de accu naar je alarm nog goed contact maakt
moet goed schoon zijn :eusa_think:

Apisto79

En hoe controleer ik dat? Sorry, maar ik ben een leek in die dingen.

Wat bedoel je met "after market"? Volgens mij is nog steeds het originele alarm geïnstalleerd. Zijn er verschillende types?

mvg,

Wouter


francois

hallo wouter
(after market) betekend dat het alarm er naderhand ingebouwd  is
controleer of de accu poolen  dan goed schoon zijn
de +pool heeft dan een extra verbinding

Apisto79

Hallo,

De accu is schoon.

Vandaag is de Volvo volledig de mist in gegaan. Na half uur stilstaan (lichten en radio uit) wou ik starten en de dashboard lichtjes lichtten half op. Geen enkel geluid uit de startmotor.   :eusa_wall:  Uiteindelijk weer op gang getrokken achter een jeep.

Ik denk dat dit toch aangeeft dat het niks met het contactslot heeft te maken? Ik denk misschien eerder aan de massapunten? Nu ik ervoer nadenk is het probleem opgetreden door een weekend met de aanhagwagen te hebben gereden. Kan het daar iets mee te maken hebben? Nochtans werkte de verlichting van de aanhangwagen perfect.

Ik begin wat te balen van die auto. Dacht een goede koop gedaan te hebben, maar ik heb niks anders dan problemen. Mijn vorige auto, een gewone Renault express met meer dan 200.000 km, was alles behalve comfortabel maar heeft toch nooit dergelijke fratsen gehad.







bee

Hallo volvo rijder

Misschien nog een tip wbt je laatste probleem.
Het flauw branden van je dashbordlampjes duidt op een lage boordspanning.
Kan zijn dat je accu leeg is.
Maar ik denk dat het een slechte electrische verbinding is.
Controleer de verbindingen van de kabels op de accuklemmen.
Een beetje electricien kan dit ook meten.
Als er een slechte verbinding is kun je dit ook merken aan het feit dat de aansluiting zeer warm wordt.
Dit probleem doet zich vaak voor bij geperste kabel verbindingen.
Oplossing; nieuwe accuklem met schroefverbinding halen 2 euro.
Spreek uit ervaring.
Als het je ccintactslot is kun je dit zien doordat bij het stil vallen vd motor gelijk het laadstroomlampje gaat branden.