Past een bak van een S70 R aut in een 855 R aut ?

Gestart door Flipjes 850 R, 25-11-2008 17:43:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Flipjes 850 R

Zoals de titel al veraden heeft zit ik dus met de volgende vraag:

Past een bak van een S70 R aut in een 855 R aut ?

Zoals te lezen is in ander topic, mijn automaatbak is stuk. Bij het horen van de revisie kosten ben ik even gaan zitten.

Op het forum is een automaatbak met computer van een S70 bj jan. 1998 "over". De auto heeft 153.000km gelopen.

Zou dit een optie zijn om m'n R weer rijdend op de weg te krijgen ?

Als dit past, waar moet ik dat evt nog rekening mee houden qua losse onderdelen die misschien nodig zijn bij een wissel ?  En onderdelen die je net zogoed ook maar meteen kunt vervangen als toch alles los ligt, zoals keeringen e.d. ?

En als ik dan toch met allemaal vragen kom,

Zou er iemand zijn die mij wil helpen met het wisselen van de bak ? ( Ik kan evt over een brug e.d. beschikken. )

Philippe  8)
855 R Automaat Dark Olive Pearl

Eugene

Dat past gewoon.

losse onderdelen zijn automaatbakolie, eventueel een setje aandrijfashoezen, krukaskeerring, enz.

If it's not blown, it sucks...

Turbobiker

Citaat van: Eugene op 25-11-2008 17:46:05
Dat past gewoon.

losse onderdelen zijn automaatbakolie, eventueel een setje aandrijfashoezen, krukaskeerring, enz.

Geen ruzie met de software?

De Tussenpaus

Eugene

Citaat van: Turbobiker op 25-11-2008 17:47:19
Citaat van: Eugene op 25-11-2008 17:46:05
Dat past gewoon.

losse onderdelen zijn automaatbakolie, eventueel een setje aandrijfashoezen, krukaskeerring, enz.

Geen ruzie met de software?



Nope, MY98 en MY96 zijn gelijk.

If it's not blown, it sucks...

Sbv

Past het wel op dezelfde MY96 computer of dient die ook mee omgezet te worden ?

Eugene

Citaat van: Sbv op 25-11-2008 18:52:34
Past het wel op dezelfde MY96 computer of dient die ook mee omgezet te worden ?

TCU zou ik voor de zekerheid mee om zetten, maar het werkt ook gewoon wanneer je alleen de "hardware" om zet.

If it's not blown, it sucks...

Flipjes 850 R

Citaat van: Eugene op 25-11-2008 19:03:25
TCU zou ik voor de zekerheid mee om zetten, maar het werkt ook gewoon wanneer je alleen de "hardware" om zet.


Klink bijna te mooi om waar te zijn...  :eusa_dance:

De TCU ook omzetten lijkt mij het meer werk ook niet. ( toch ? )

Is dit alles realiseerbaar met "normaal" garage gereedschap ?
855 R Automaat Dark Olive Pearl

Sbv

TCU is zwarte doos links voor bij de motor open, klik klak klaar.

Voor de bak moet je volgens mij het subframe laten zakken en dan kan de bak eruit.
De keerringen kunnen gelijk vervangen worden als de bak ernaast ligt.

Om de bak zelf los te halen, heb je een dopsleutel nodig en meer niet.

Eugene

1e keer bak wisselen mag je op 10-12 uur rekenen.

Dingen die je (bijvoorbeeld) nodig hebt, maar niet heel standaard zijn:
Dop36 (centrale aandrijfasmoer). Niet 100% nodig, je kan ook de fusee van de stuurstang en draagarm halen en met as uit de bak trekken.
Torx50 om de koppelomvormer te demonteren
Motorsteun, om de motor op de plek te houden als je het subframe laat zakken
Bakkrik om de bak te laten zakken en weer te monteren
en uiteraard een 2 kolomsbrug

Met normaal garagegereedschap te doen dus, maar je hebt écht niet genoeg aan een doppendoos van de plaatselijke onderdelenboer ;D

If it's not blown, it sucks...

elianmars


Eugene

Citaat van: elianmars op 25-11-2008 22:18:58
10-12 uur.......  :o

Ja, eerste keer kan het wel zo lang duren als je niet écht weet waar je aan begint.

Goede monteur zonder ervaring moet het in 8-9 doen. Als je er al 20 gedaan hebt en alles wil een beetje makkelijk los, kan het in 6-8 uur.

If it's not blown, it sucks...

elianmars

Citaat van: Eugene op 25-11-2008 22:20:15
Citaat van: elianmars op 25-11-2008 22:18:58
10-12 uur.......  :o

Ja, eerste keer kan het wel zo lang duren als je niet écht weet waar je aan begint.

Goede monteur zonder ervaring moet het in 8-9 doen. Als je er al 20 gedaan hebt en alles wil een beetje makkelijk los, kan het in 6-8 uur.

Ik geloof je ook wel, hoor. Alleen had ik 't niet verwacht.


Niet dat ik er zelf aan zou beginnen, trouwens  :eusa_shhh:

Eugene

Citaat van: elianmars op 25-11-2008 22:21:09
Citaat van: Eugene op 25-11-2008 22:20:15
Citaat van: elianmars op 25-11-2008 22:18:58
10-12 uur.......  :o

Ja, eerste keer kan het wel zo lang duren als je niet écht weet waar je aan begint.

Goede monteur zonder ervaring moet het in 8-9 doen. Als je er al 20 gedaan hebt en alles wil een beetje makkelijk los, kan het in 6-8 uur.

Ik geloof je ook wel, hoor. Alleen had ik 't niet verwacht.


Niet dat ik er zelf aan zou beginnen, trouwens  :eusa_shhh:

Als je die zooi eronderuit hebt, meteen een handbak eronder. Is iets meer werk, maar dat is het dubbel en dwars waard ;D

If it's not blown, it sucks...

Sbv

Torx spul is het probleem niet, de dop 36 is iets wat ik niet heb.

Zonder brug is het zeker niet te doen, tenzij je de motor er geheel uithaald bovenlangs

De assen zitten bij mij erg vast. We hebben ze uit de bak getrokken daar ze niet los wouden gaan.

Eugene

Citaat van: Sbv op 25-11-2008 22:36:58
De assen zitten bij mij erg vast. We hebben ze uit de bak getrokken daar ze niet los wouden gaan.

Een goede luchthamer en een dikke compressor doen wonderen ;)

If it's not blown, it sucks...