bandendruk winterbanden

Gestart door jcr, 29-11-2008 20:22:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jcr

Hallo,

Ga dit jaar voor het eerst met de 850 op skivakantie rijdt op winterbanden 185 65 15, weet iemnad qat de beste spanning is ??

En zijn er nog tips voor een oude 850 die op z,n oude dag nog op de wintersport gaat ?

Groet jcr

thuur

Mijn bandenboer adviseert tot wel 1 bar hoger dan voorgeschreven voor zomer/all season banden (zie tankklep/instructieboekje). Zelf vind ik 0,6 bar hoger voor dagelijks gebruik en 0,8 voor lange winterritten prettig.


Gr ;)

jcr

Ik dacht dat ze misschien minder hard opgepompt zouden moeten zijn i.v.m. meer contact of zou het juist andersom zijn?

groet jcr





Misha

Citaat van: jcr op 30-11-2008 18:58:38
Ik dacht dat ze misschien minder hard opgepompt zouden moeten zijn i.v.m. meer contact of zou het juist andersom zijn?

groet jcr





De lamellen moeten hun werk kunnen doen, en het is vaak zachter rubber bij lagere temperaturen. Beetje extra kan dus geen kwaad.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbo-Geek

Op de band staat een max banden spanning, daar moet je met winterbanden 0.7 bar onder zitten.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

elianmars

Ik merk dat mijn winterbanden flink harder zijn opgepompt dan de zomerbanden (heb van de week de banden om velgen laten leggen bij de garage). De wagen stuurt nu veel lichter  :eusa_shifty:

Lampje

Laat je koelvloeistof op vorstbestendigheid controleren en vergeet vooral niet je reservewiel op te pompen.

Verder kan een andere startprocedure je accu redden (die misschien toch al slecht was, alleen jij wist het nog niet).

Eerst even alvorens te starten 30 seconden je dimlicht aanzetten warmt de platen in je accu beter op, waardoor je een betere startcapaciteit hebt.

Citaat van: jcr op 29-11-2008 20:22:20
Hallo,

Ga dit jaar voor het eerst met de 850 op skivakantie rijdt op winterbanden 185 65 15, weet iemnad qat de beste spanning is ??

En zijn er nog tips voor een oude 850 die op z,n oude dag nog op de wintersport gaat ?

Groet jcr

roadfool1

kijk bij de speceficatie van je band hoeveel druk hij mag hebben, ga daar niet overheen! een winterband doet zijn werk het beste op een lagere spanning zodat hij het meeste contact met de weg heeft.
wel kan je bij volle last op de snelweg een iets hogere spanning nemen en als je de auto gebruikt tijdens de vakantie om naar de piste te rijden zet de druk wat lager bij een benzine pomp/garage.
koelvloeistof is belangrijk en als je de auto langere tijd stil zet bij koude temperaturen kan je ook de accu losmaken. mocht je starthulp nodig hebben altijd starten met dimlicht aan ivm piekspanning! prettige vakantie

Haenzel

In het algemeen wordt aanbevolen voor winterbanden de bandenspanning met 0,2 bar te verhogen tov de zomerbanden. Dit om de lamellen hun werk beter te laten doen. Is ook logisch. Met een hogere bandenspanning neemt de druk per cm2 toe, wat een positief effect heeft op het grijpen in de sneeuw. Om diezelfde reden wordt voor winterbanden ook altijd geadviseerd een smallere band te gebruiken dan de standaard zomerband.

Kizzy

Of het nu winter of zomer banden zijn, kijk gewoon op de site van de fabrikant. Deze geven meestal de bandenspannig per merk en model aan. De ervaring leert mij dat ze meestal de hoogste bandenspanning van de fabrkant opgeven ( zwaar belast of sportieve rijstijl ) Soms gaat men er zelfs over.
Het moet gezegd dat mijn 850 surfboard veel beter op de weg ligt dan met de door Volvo opgegeven waarde. Je voelt wel iets meer de putten en bulten maar gaat het niet om veiligheid bij Volvo?
Als ik mij niet vergis staan mijn Dunlop winterbanden 15 duim 0,1 bar lichter dan Vredestein sporttrac 17 duim.

tackle


mevita


Lampje

Vredestein heeft zelf een website waar je de bandenspanning voor jouw type auto kunt opzoeken, mits je Vredestein rijdt.

http://www.houddespanningerin.nl/index.asp?TaalID=2

Citaat van: mevita op 03-01-2009 22:27:13
Citaat van: tackle op 03-01-2009 22:17:23
2,5 of 2,7 bar


kijk dat is nou duidelijker :eusa_whistle:

Kizzy

Ook Dunlop en Semperit hebben dit op hun site. De kans is dus groot dat andere fabrikanten dit ook hebben.
Vaak is het wel echt zoeken naar de info.

JayJ

Wij doen bij mij op werk in de garage bij klantenauto's altijd 2,7 bar voor en achter. Dit zorgt er voor dat de banden wat minder snel gaan cuppen en dus minder snel slijten.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1