Ondernemingsplan: vervangingswaarde v/e 855

Gestart door vigour, 01-12-2008 21:25:16

Vorige topic - Volgende topic

vigour

Ik ben bezig met het laatste deel van mijn ondernemingsplan te schrijven, maar ik moet nog de vervangingswaarde van mijn roffel opgeven als reservering op de balans.

Ik ga nog g3 laten inbouwen, uiterlijk is hij straks 100 % (nou, ok dan, 95.. ;)) technisch is hij 100%, bijna alle dure onderdelen zijn vervangen, er zit xenon op, achterlichten zijn van een V70, dus niet dof, stel nu dat deze komt te overlijden  :'(
wat zou ik dan kwijt zijn aan een vergelijkbare roffel, inclusief garagebezoeken om e.e.a. te checken cq laten doen??

ik ben benieuwd.... ;D

elianmars

En wat voor type 855 rijd je dan? Is misschien ook wel handig om te vermelden  ;)

vigour

mmmmmmm.... zit wat in :eusa_think:,
green olive, sports-line 2.5 20 v

bassie81

wat bedoel je hier precies mee, ga je geld reserveren voor het geval dat ie verloren gaat of ga je het bezit niet meetellen voor de bepaling van je eigen vermogen??

Moet je uberhaupt die auto wel op je balans zetten? (is fiscaal niet aantrekkelijk)

Vervangingswaarde is een fractie van wat jij er aan uitgegeven hebt. Ik ga geen bedragen noemen want dat zal aanstootgevend zijn. Kijk maar eens op MP voor vergelijkbare modellen.

elianmars

Bouwjaar? Kilometerstand? Wat voor bekleding zit er in? Is er airco/ECC aanwezig? Electrische ramen voor en achter? Wat voor velgen liggen er onder? Enz, enz......  ;D

vigour

Het gaat mij erom dat ik weet hoeveel ik moet reserveren bij verloren gaan van de roffel.

Wel aardig dat je me niet wilt kwetsen  ;D maar ik wil écht weten wat het kost om een vergelijkbare roffel terug te kopen.
En ja, ik kan wel op marktplaats kijken, daar staan ze voor zo'n 3 á 4000 te koop, maar wat krijg je dan? Op deze is nagenoeg alles al vervangen, deels dmv beurten, deels gewoon voor de zekerheid.

Ludo

Citaat van: vigour op 01-12-2008 22:06:13
ik wil écht weten wat het kost om een vergelijkbare roffel terug te kopen.

... ik kan wel op marktplaats kijken, daar staan ze voor zo'n 3 á 4000 te koop, maar wat krijg je dan?
Op deze is nagenoeg alles al vervangen,

heb je geen telmachine dan?.
je weet toch wat je hebt betaald om alles te vervangen?.
met deze gegevens kun je dat dan zelf ook wel uitrekenen.

vigour

Ik heb een roffel uit '95, 855 sports-line, met v70 achterlichten en xenon-verlichting.
Er zit een originele trekhaak op, de multi-riem is net vervangen, alsmede de distributieriem, waterpomp en de vlamdover, de spanrollen zijn nagekeken en goed bevonden, oliefilter en olie zijn vervangen, de remleidingen zijn onder druk doorgespoeld en afgevuld, er zitten nieuwe originele kaarsjes in, de airco is net nagekeken en afgevuld, een veerpootbrug en een powerflex motorsteunrubber zijn  pas gemonteerd, en verder zijn er nog wat kleine dingetjes vervangen, zoals o.a. de gasveren van de achterklep.

verder:  gescheiden climate control, airco,  powerflex ophangrubbers (worden nog gemonteerd), de carterontluchting is vervangen , full optie leren interieur, (dus verwarming, geheugen kinderzitje etc.),  en een sc901.
Electrische ramen voor en achter, met volvo rolgordijntjes  :eusa_dance: razorblade wissers, houtinleg dashboard (imitatie ;D), stinger dsi, en de standaard dingen die je in een uitgebreide advertentie op marktplaats ziet ;)

oh ja, km stand is nu zo'n 335000

vigour

Citaat van: Ludo op 01-12-2008 22:10:17
ik wil écht weten wat het kost om een vergelijkbare roffel terug te kopen.

... ik kan wel op marktplaats kijken, daar staan ze voor zo'n 3 á 4000 te koop, maar wat krijg je dan?
Op deze is nagenoeg alles al vervangen,

heb je geen telmachine dan?.
je weet toch wat je hebt betaald om alles te vervangen?.
met deze gegevens kun je dat dan zelf ook wel uitrekenen.

dat wel, maar ik heb veel zelf gedaan, met sommige dingen ben ik gematst, en van andere weet ik de prijzen niet meer.
En verder ben ik wel benieuwd naar wat jullie inschatten, aangezien ik het ook aannemelijk moet maken naar de bank.

Freakybaby

Dan denk ik dat je 3000 max op de balans kan zetten. Emotionele waarde tellen ze niet mee..

Die 3000 is mits je overal facturen van kan overleggen en het goed kan verkopen.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

thuur

Het gaat mij erom dat ik weet hoeveel ik moet reserveren bij verloren gaan van de roffel.

Daar zijn speciale mensen voor. Je vindt ze in de Gouden Gids onder taxateurs :D

Gr ;)

Soulfly

Voor zover ik weet moet en mag je de investering qua onderhoud niet meenemen in de waardebepaling. D.w.z. je kan je onderhoudskosten niet optellen als zijnde vast onderdeel van de waarde van je auto.

Voor je ondernemingsplan zou ik i.d.d. gebruik maken van een taxateur. Dat zal je wat geld kosten, aan de andere kant heb je dan een aantoonbaar document voor de bank en mocht er ongevaltechnisch iets met de 855 gebeuren, dan heb je de waarde zwart op wit staan (voor een bepaalde periode in ieder geval).

Freakybaby

Standaard onderhoud kan je idd niet meenemen. Maar je kan wel de staat van het beessie dmv een taxatie laten vastleggen en daarmee zowel voor de verzekering als de bank een dagwaarde vaststellen.

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

jeanhup

Voor de vervangingswaarde telt alleen dat je een 855 2,5 20v uit 95 hebt met bijna alle interessante opties en met (op een bepaald moment) 340.000 op de teller. Dat hij (erg) goed onderhouden is en dat je 'm een beetje opgeleukt hebt voegt aan de taxatiewaarde niks toe (want momentopname). Je kunt dus net zo goed zelf even op MP zoeken naar vergelijkbare auto's of een ANWB koerslijst raadplegen. Scheelt je zo weer €150 (toch gauw 5% van de vervangingswaarde ;) ).

Overigens vraag ik me ook af of het belastingtechnisch interessant is om je auto op de zaak te zetten. Misschien om je eigen vermogen op papier wat omhoog te krikken? Wel een beetje kortzichtig en een beetje accountmanager kijkt daar zo doorheen.

Freakybaby

Als je de auto op de zaak wil gaan rijden en dus de bijtelling gaat betalen zijn de werkelijke waarde en kosten wel degelijk van belang in je balans en (liquiditeits) begroting.