RON 100 V-power DE/ Gulf challenger NL

Gestart door matRRR, 02-12-2008 16:45:51

Vorige topic - Volgende topic

matRRR

Beste forumleden

Bijna dagelijks wordt er gerommeld met de brandstofprijzen, maar ook is het tegenwoordig een zoektocht om voor je getunede T-5(R) de juiste brandstof te vinden.

Er rezen bij mezelf recentelijk ook onduidelijkheden over een paar van die "nieuwe" brandstoffen met additieven die respectievelijk voor een schonere motor/ een schoner milieu zorgen.

Heb bij mijn werk vlakbij een total tankstation met concurrerende prijzen, en tank daar meestal Excellium;
Maar wat schetste mijn verbazing:
De Excellium is tegenwoordig GEEN 98 octaan meer, maar een 95 octaan met wat smerende additieven...
Ergens in oktober zijn ze over gegaan op dit vernieuwde produkt en is er geen Euro 98 meer te verkrijgen!

De tegenwoordig leverbare "designerbrandstoffen"dreigen zodoende de hoger octaangetal brandstoffen te verdringen :eusa_wall: :eusa_wall:. Deze brandstoffen claimen een lager benzineverbruik te leveren, echter met 98 octaan liep de "R"altijd ook wat zuiniger dan op 95.
Volgens mij is er verdacht weinig verschil in verbruik tussen designer-95 en RON 98, behalve dat die designer-troep slecht voor onze snelle blokjes kan zijn... :eusa_doh:

Daarom heb ik eens wat rondgezocht naar wat huidig voor de snelle jongens onder ons nog een leuk alternatief zou zijn. Op een aantal fora, onder andere het skoda- en audiforum vind ik toch wel een aantal lovende berichten over de enige, in nederland leverbare RON 100 brandstof(octaangetal=100), namelijk de gulf challenger.
Deze is nu leverbaar bij 11 gulf stations in nederland.

Ik heb vandaag maar weer eens een flesje injectorreiniger bij de excellium gegooid, en ga vanaf de volgende tankbeurt over op gulf challenger, puur om eens te zien wat het verschil is.

wat resteert er nog:
Esso 98
BP Ultimate 98
Gulf challenger 100
V-power DE 100
superbenzine "om de hoek"

Meteen een goede gelegenheid om eens de discussie weer open te gooien:

-Wat is naar jullie mening de beste brandstof voor je (gechipte) T-5?
-wat zijn jullie recente ervaringen met de DE v-power(die ook 100 octaan is)/ gulf challenger?
- zijn jullie dat gemiep met die designer-brandstoffen ook zat?
855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

thuur

Citaat van: matRRR op 02-12-2008 16:45:51
... behalve dat die designer-troep slecht voor onze snelle blokjes kan zijn... :eusa_doh:

Hoe kom je daar nou bij ???

Citeer
-Wat is naar jullie mening de beste brandstof voor je (gechipte) T-5?
-wat zijn jullie recente ervaringen met de DE v-power(die ook 100 octaan is)/ gulf challenger?
- zijn jullie dat gemiep met die designer-brandstoffen ook zat?

- Gewoon 98. Overigens zonder tuning is dat ook de beste keuze volgens mijn instructieboekje (V70 T5 1997).
- Aral 100 werkt echt als een speer in mijn blok. V-power geeft een 'normaal' gevoel, niets bijzonders. Gulf challenger is (samen met de Excellium 98) de slechtste niet-95 is mijn ervaring, de auto rijdt hetzelfde als op merk-95 in mijn beleving.
- nee, want ik denk dat er zeker additieven zijn waarvan wij ook kunnen profiteren.

De beste benzine voor mij is BP Ultimate 98. Goede prijs en mijn auto rijdt er Super :D op. Lager verbruik dan 95 maar de meerprijs maakt er netto nul verschil van.

Gr ;)

Eugene

Er is een keer een test geweest waar ze een scooby op de dyno zetten.

Werden 3 brandstoffen getest. Normaal 98, V-Power, en Ultimate. Ultimate kwam als winnaar uit de bus. Verschil tussen de 98 en V-power was kleiner dan het verschil tussen V-power en Ultimate.

Moet toch die ultimate ook maar eens gaan proberen

If it's not blown, it sucks...

mehn

Wat was er ook weer met die Challenger?   :eusa_think:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

M a r c

Top Gear heeft ze ook een keer allemaal getest met een Clio Sport (170pk).  Op de rollenbank standaard en daarna nog een keer met de "performance" benzine.  Ook hier gaf alleen de BP Ultimate vermogenswinst en wel 7pk....  Toch best een goed resultaat op een 170pk motorblok door 'alleen' andere benzine te gebruiken  :eusa_clap:
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Turbobiker

De Tussenpaus

matRRR

Citaat van: thuur op 02-12-2008 16:52:33
Hoe kom je daar nou bij ???

Haha, wist dat er reactie op komen zou; @ thuur: wat ik hier mee bedoel is dat er van 98 octaan naar 95 octaan gegaan is bij een product met dezelfde naam.
Nu rijd ik met een aardig gekietelde 850 met een grotere turbo etc. etc. met custom MTE software tot 1,35 bar. afgeregeld voor 98 octaan
Tuurlijk is het altijd zelf goed uit je ogen kijken. Maar toch is die switch van 98 naar 95 octaan misleidend.

@turbobiker: total excellium en BP ultimate zijn heden wel degelijk verschillend;

Op de site van total wordt de excellium omschreven als een 95 RON brandstof met additieven, terwijl de basis van Ultimate toch zeker 98 RON is.
855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

Turbobiker

Ik meende dat het bij de introductie van Excellium in ieder geval gelijk was (omdat als ik het goed heb BP de Total-tankstations in NL beleverd).

Het verklaart echter wel waarom mijn wagen op Excellium echt minder lekker rijdt dan op Ultimate ;D

Als het effe kan gooi ik er echter Aral 100 in.
De Tussenpaus

matRRR

HET verhaal over de benzines.....
:o :o :o
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,3468571,page=85,float=1

midden van de pagina...

EDIT: artikel is uit 2006, en sindsdien is excellium 98 vervangen voor 95.

strekking van het verhaal, quote uit het artikel van een expert als je het hele artikel niet wil lezen:

Zelf werk ik voor een van de grote oliemaatschappijen, maar ongeacht welke het is adviseer ik altijd aan mensen om zélf gewoon de verschillende brandstoffen uit te proberen en te kiezen welke ze het beste bevalt. Het is namelijk goed mogelijk dat de ene auto beter rijdt op V-Power dan op Ultimate en de andere weer beter reageert op bijv Excellium, en nog een andere beter op normale Euro95 dan op één van de premium brandstoffen. Hoe beter de respons is op een premium brandstof ligt meer aan de kwaliteit van het motormanagementsysteem van de fabrikant dan aan de brandstof zelf. De manier waarop dat systeem reageert op de brandstof is wel direct verbonden met de kennis over die brandstof. V-Power is ontwikkeld met VAG-groep (Skoda WRC) en Ferrari, Ultimate o.a. met Ford-groep (WRC). Grote kans dus dat je Volkswagen beter reageert op V-Power dan op Ultimate en je Volvo het fijner vind om Ultimate in de tank te krijgen.

Jeroentjuh

Ik rij al een jaar op de Challenger benzine van de Gulf, rijdt er prima op  :eusa_dance:

HaRdCoRe-WeZ

Ik rij al enige jaren op BP Ultimate, en ben er zeer tevreden over.

J a a p

En volgens mij maakt het ook uit of je auto getuned is of niet. Ik meen me een test te herinneren waar ze een hevig getunede scooby oid en een klein autootje testen met verschillende brandstoffen. De getunede bak had meer pk's en Nm's met de hoger octaan, en voor de kleine auto maakte het geen reet uit.
Zal er wel mee te maken hebben hoe ze de pingelgrens afstellen.
Wannabe C70 rijder.

rifwachter

Met mijn standaard R is het verschil ook zeker merkbaar.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

jero

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 03-12-2008 18:58:19
Ik rij al enige jaren op BP Ultimate, en ben er zeer tevreden over.

Same here

M a r c

Citaat van: J a a p op 03-12-2008 19:12:18
En volgens mij maakt het ook uit of je auto getuned is of niet. Ik meen me een test te herinneren waar ze een hevig getunede scooby oid en een klein autootje testen met verschillende brandstoffen. De getunede bak had meer pk's en Nm's met de hoger octaan, en voor de kleine auto maakte het geen reet uit.
Zal er wel mee te maken hebben hoe ze de pingelgrens afstellen.

Pingelgrens kun je niet afstellen.... wel het ontstekingstijdstip  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl