Roet "explosie"

Gestart door Topsport180, 05-12-2008 14:53:26

Vorige topic - Volgende topic

Topsport180

Er is al veel over het roeten van de diesels geschreven en uiteraard doet die van mij dat ook. Maar ik heb nog niets gelezen over een ware roet explosie LOL  Ik heb nu dik 20.000 km met de mijne gereden en enkele malen heeft zich het volgende voorgedaan:

Ik rijd een tijdje met constante snelheid op de snelweg (zeg 120 of 140), wil daarna nog iets versnellen en druk het gaspedaal dan ook een heel klein stukje verder in. Vervolgens gebeurt er niets (geen versnelling, terwijl ik dus wel aan het gaspedaal kom) en een seconde later komt er werkelijk een ENORME (zwarte) roetwolk uit de uitlaat, waarna het gaspedaal wel weer reageert  :eusa_whistle: :D Zo zwart dat ik mijn achterligger eventjes he-le-maal niet meer kan zien. Die roetwolk is duidelijk heftiger dan het normale roeten (=zo nu en dan eens een wolkje). Wie weet wat dit kan zijn en kan het kwaad  8) ?

Voor de duidelijkheid: de auto rijdt echt geweldig.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

FelixB

HA HA HA HA HA  HA
855R & C70 T5 cabrio automaat

Topsport180

C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch

FelixB

Ik weet het niet, was meer op  "Zo zwart dat ik mijn achterligger eventjes he-le-maal niet meer kan zien. "

Het feit dat je 440 goed loopt bepaalt dat ik er goed om kan lachen, zie het al voor me, en dan vooral zo'n vette Merceds achter je :D :-D

Thys

Klinkt als een soort ophoping die leidt tot verstopping, waarna bij voldoende gas (druk) de hele prop ineens loskomt. Klinkt wel als een gave feature iig ;) Maar ik ben benieuwd wat de heren experts ervan zeggen

Topsport180

Citaat van: FelixB op 05-12-2008 15:03:50
Ik weet het niet, was meer op  "Zo zwart dat ik mijn achterligger eventjes he-le-maal niet meer kan zien. "

Het feit dat je 440 goed loopt bepaalt dat ik er goed om kan lachen, zie het al voor me, en dan vooral zo'n vette Merceds achter je :D :-D

Ik vond het nog knap dat mijn achterligger onverstoorbaar in het juiste spoor bleef haha
Ik heb de 440 TurboDiesel in juni van dit jaar overigens verruild voor een V70 TDI (1997)  ;) Die 440 rookte alleen een beetje bij starten, verder niet  8)

@Thyzerrr Wel jammer dat ik die "feature" niet kan oproepen wanneer IK dat wil LOL

S. Brouwer

zou er niet te hard om lachen, onze 740 diesel had deze feature ook. Die had een lekke koppakking waardoor er een hoop sludge ontstond die af en toe de motor ingezogen werd en zo ook een grote roetwolk achterliet.

FelixB

Citaat van: Topsport180 op 05-12-2008 15:19:37
Citaat van: FelixB op 05-12-2008 15:03:50

Ik vond het nog knap dat mijn achterligger onverstoorbaar in het juiste spoor bleef haha
Ik heb de 440 TurboDiesel in juni van dit jaar overigens verruild voor een V70 TDI (1997)  ;) Die 440 rookte alleen een beetje bij starten, verder niet  8)

;) ik had dat van dit - en het Autoweek-forum onthouden idd  8)

Ludo

bupozaanstad

Ludo wie zegt dat het antwoord daar staat? Misschien staat de pomp van Topsport180 wel goed en is er een andere oorzaak, of ben je helderziend?? In dat geval mag je me vertellen wanneer mijn financieele situatie weer beter wordt  ;D ;D ;D ;D

Ludo

Citaat van: bupozaanstad op 05-12-2008 19:55:44
Ludo wie zegt dat het antwoord daar staat? ... of ben je helderziend??

waar slaat dat nu weer op. ???
er word een vraag gesteld, ik probeerde alleen maar te helpen. (er zijn er zat die niet met de zoekfunctie overweg kunnen)
mede daarom, is mijn antwoord ook een vraag (er staat een ? achter), of het wel een antwoord is op de gestelde vraag.

bupozaanstad

Citaat van: Ludo op 05-12-2008 20:02:12
Citaat van: bupozaanstad op 05-12-2008 19:55:44
Ludo wie zegt dat het antwoord daar staat? ... of ben je helderziend??

waar slaat dat nu weer op. ???
er word een vraag gesteld, ik probeerde alleen maar te helpen. (er zijn er zat die niet met de zoekfunctie overweg kunnen)
mede daarom, is mijn antwoord ook een vraag (er staat een ? achter), of het wel een antwoord is op de gestelde vraag.

Ho Ludo niet gelijk op het kleine lichaamsdeel getrapt zijn hoor :eusa_dance:. Ik denk jij bent helder ziende en kan mij vertellen wanneer mijn geldboom vruchten gaat dragen, he he he het is pakjes avond hoor ;D ;D ;D ;D

v40pokemon

Lijkt een beetje op wat ik heb. Alleen is het probleem bij mij al sinds een paar maanden niet meer voorgekomen.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,27890.msg555719.html#msg555719

thuur

Citaat van: bupozaanstad op 05-12-2008 20:15:18
he he he het is pakjes avond hoor ;D ;D ;D ;D

Wat had je gevraagd aan de Sint? Een fles drank?

Gr :eusa_think:

Topsport180

Heren,

Bedankt voor de reacties. Ludo ik begreep idd dat je alleen maar probeert te helpen  :eusa_clap: Ik ben inmiddels wel bekend met de zoekfunctie maar vond mijn probleempje toch te specifiek om in een ander topic te posten.

@v40pokemon Dat lijkt er inderdaad behoorlijk op ... ! Heb jij verder nog naar jouw auto laten kijken de laatste tijd of er zelf iets aan gedaan ?

Ter informatie: ik heb de auto in juni met +/- 245k gekocht en de auto had een paar maanden daarvoor (bij +/-230k) een nieuwe distributieriem inclusief rollen gehad. Na aankoop heb ik bij de destijds uitgevoerde grote beurt (o.a.) de pomptiming laten nazien, dus ook daar zou het nu niet aan mogen schorten. Verder gaat deze diesel echt als de brandweer ... zo heb ik vandaag nog heel even 200 op de klok gezien (op de A46 in Duitsland). Ik ga zeer fatsoenlijk met de auto om dus het spreekt voor zich dat ie op tijd zijn onderhoud heeft gehad en ik geen gekke dingen doe voordat ie goed warm is.
Verder: er is niets met de EGR-klep gedaan, dus gewoon standaard. Verbruik is ook normaal (bijna 1 op 15).

Het verhaal over die lekke koppakking triggert me het meest ... maar ik weiger te geloven dat dat mogelijk is bij een dergelijke motor met pas 2,5 ton op de klok. Bovendien sla je met een motor met lekke koppakking volgens mij nog geen deuk in een pakje boter, terwijl de mijne moeiteloos naar zijn top trekt  :eusa_think:
Ik las ook nog iets over een luchtfilter dat niet schoon (genoeg) was en dat laatste zou WEL het geval kunnen zijn. 20.000km geleden is er een nieuw filter ingegaan en na 15.000km is uitsluitend de olie en het oliefilter vervangen, dus niet het luchtfilter. Zou dit wel moeten ?

Ik denk dat ik de auto binnenkort eens naar de garage breng, dan kunnen ze ook gelijk de cruise control weer nieuw leven inblazen.