nieuwe 103 en brandstofpomp, geen roffel te krijgen?

Gestart door desi61, 06-12-2008 13:08:49

Vorige topic - Volgende topic

desi61

Volvomannen,

Mijn 850 2.5 20V uit '94 wil niet meer starten. Ik kreeg het idee dat het met de brandstof te maken had.
Brandstofpomp sloeg niet aan. Relais 103 vervangen (bruggetje) en nog geen resultaat. Zonet een andere brandstofpomp gemonteerd en zie daar, 1 draai aan de contactsleutel en de motor loopt als een zonnetje.
Na ca 5 minuten stationair draaien (koppie koffie halen) kom ik terug en de motor is uit. Bij opnieuw starten is hij niet meer aan de praat te krijgen. Brandstofpomp doet het wel dus er moet iets anders zijn. Iemand een idee waar ik verder kan / moet zoeken. Ik weet niet of het ter zake doet maar het benzineverbruik was bij de vorige tankbeurt iets toegenomen. Van ca. 1:10 naar 1:8.5. Misschien is dit de invloed van hey koudere weer??
Kortom: hulp gewenst.

Groeten Jelle.

thuur

Welke foutcodes heb je?

Bruggetje zit er nog goed in? Zekeringen ok?

Gr ;)

desi61

Vreemd!!!
Aangezien de auto 12km vanaf ons huis staat heb ik me net even laten rijden om de storingscodes uit te lezen en maar een sleepkabel meegenomen. Toch maar even proberen of hij het doet.
De motor slaat meteen aan en loopt als een zonnetje.
Meteen maar aangevangen met de terugreis en heelhuids aangekomen zonder ook maar een tegenslag.
Lijkt er dus op dat het willekeur wordt en zal straks de storingcodes eens uitlezen.

Ik heb meteen de oude brandstofpomp maar eens getest op een losse accu en deze slaat dus ook meteen aan.
Lijkt dat ik nu dus 2 werkende brandstofpompen heb. Wat een rijkdom  :eusa_dance:
Had liever gezien dat er iets definitiefs kapot was want dat maakt het een stuk makkelijker.
Zou het kunnen dat, na vervanging van de pomp, er een boel lucht in de leiding heeft gezeten?

desi61

Ohja,

bruggetje zit goed vast en zekeringen lijken goed te zijn.
Sorry Thuur, was een antwoord op je vraag vergeten.
Jelle.

desi61

Storingcodes uitgelezen op 2A.
Geeft keurig 1-1-1 aan dus geen storingen.
Had de hoop op een waslijstje aan codes maar niet dus.
Mag ik er dus vanuit gaan dat er niets aan de hand is?
Lijkt me vreemd aangezien het probleem zich met de nieuwe pomp ook voor deed.
Iemand nog een suggestie?

Groet Jelle.

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

desi61

Ga ik morgen even checken.
Meende dat A2 genoeg was.
Bedankt voor de tip en laat morgen de resultaten weten.

Groet Jelle.

desi61

Vanmorgen de roffel gestart en loopt zoals normaal.
Storingscode's ook uitgelezen in A6.
Ook hier dus keurig 1-1-1
Lijkt er dus op dat er geen bijzonderheden aan de hand zijn.
Toch weigerde de Volvo deze week al een tweetal keren  :eusa_think:
Waarom krijg ik bij het uitlezen hier geen melding van want ze horen toch te worden opgeslagen?
Krijg nu dus een beetje wantrouwig gevoel over de betrouwbaarheid van mijn roffeltje.

Groet Jelle.

LPGLE

Citaat van: desi61 op 07-12-2008 10:36:32
Waarom krijg ik bij het uitlezen hier geen melding van want ze horen toch te worden opgeslagen?

krijg een beetje het idee dat het voor de computer zit,  ik denk bijv aan een contactslot??? .

desi61

Zou ik dan niet meer vreemde storingen moeten hebben of uitval van andere functies?
Alles werkt naar behoren behalve het aanslaan van de motor.
De tweede keer dat de storing zich voordeed liep de auto stationair en viel toen uit. Daarna niet meer aan de praat te krijgen. Onder het stationair draaien heb ik niet aan het contactslot gezeten. Dat zou een contactslot storing toch moeten uitsluiten???
Krijg er pijn in het hoofd van  :eusa_wall:

groet Jelle.

haasje

Toen mijn brandstofpomp defect was had ik ook geen foutmelding. Het is dus niet zo dat alle fouten een melding veroorzaken. Is m.i. ook logisch, alle gecontroleerde onderdelen werken, alleen de pomp zit niet in het testcircuit (zoals meer onderdelen).

Er zijn meer oorzaken te bedenken voor het uitvallen van de brandstofpomp (indien dit de oorzaak is):
- slechte/geoxideerde relais 103 voet,
- slechte geoxideerde brandstofpompconnector
- kabelbreuk

verdere ideeen voor uitvallen:
- contactslot
- brandstoffilter
- massa van motorblok
- bobine (of zijn voeding)

desi61

Fijn, weer een aantal opties die ik na kan kijken.
Relais 103 kan ik uitsluiten (schoongemaakt en doorverbonden)
Connector brandstofpomp; bovenop de pomp, waar de draden doorheen lopen, is de soort gel verhard en brokkeld af. Van de rode draad is de metalen doorverbind pin op sommige plaatsen zichtbaar.

Massa's en brandstoffilter heb ik niet aan gedacht dus zal daar ook eens naar kijken.
Is het een optie om het filter zo wie zo te vervangen? Als die dichtzit zou het probleem zich toch constant voordoen?

Vanmiddag eerst maar eens op familiebezoek dus vandaag verder zoeken ga ik niet redden.
Ik blijf vrezen :eusa_pray: :eusa_pray:

groet Jelle.

thuur

In dat geval: nokkenassensor en ECU relais controleren.

Gr ;)

desi61

Thuur,
waar zit / wat doet het ECU relais en kan ik deze en de nokkenassensor testen?
Vanmiddag zo'n 120 km op de teller bijgeschreven zonder problemen.
Ik hoor jullie vaak praten over een ... vadis boek/programma.
Is dat zelf aan te schaffen of is dit alleen voor dealers?

groet Jelle.

thuur

Het ECU relais zit naast het koelfanrelais boven de radiator.

Nokkenassensor: controleer de stekker en meet of het spoeltje nog heel is.

Gr ;)