Onderhoud bij 300000

Gestart door Arnaud, 09-12-2008 22:54:32

Vorige topic - Volgende topic

Arnaud

Mederijders,

Ik zit op een psychologisch breekpunt. Mijn trouwe 850 estate uit 1996 heeft op een paar honderd kilometer 300.000 gereden. Ik ben twijfelend om nu naar een nieuwe auto over te switchen of de 850 eens even onderhoudstechnisch goed te laten doorlichten.
Wat mankeert er nu aan;
-Heel af en toe schiet het koelwater richting nul.... m.a.w. geen koelwater meer. Waar dat aan ligt hebben 2 garages niet kunen constateren anders dan dat er een lek in de radiator zit. Welke (m'n 850 automaat heeft airco) wordt niet duidelijk.
-De automaat is de afgelopen 60000 kilometer niet geflushed, maar wellicht al langer niet. Moet dit inmiddels gebeurd zijn of kan dat normaal nog ingepland worden.
-De distributieriem is meer dan 50000 kilometer geleden vervangen. Is het nu dan de gevarenzone?

Als iemand me meteen weet te vertellen wie mijn 850 eens grondig door kan lichten, dan ben ik weer helemaal gerust gesteld! ;D

thuur

Tja, een lekke radiator met 3 ton op de klok is geen uitzondering nathuurlijk, maar al helemaal geen reden om een auto weg te doen. Vaak gaan ze lekken op de aansluiting tussen middenstuk en zijkanten. Voor zo'n 150 euro moet je wel een radiator kunnen uithalen.

Automaat en distributieriem zijn geen punten van aandacht. Voor de AT (m.u.v. taxi en aanhanger gebruik) is zelfs niets voorgeschreven door Volvo (los van het feit dat de meningen op het forum nogal uiteenlopen) en je riem kent een interval van 120.000km.

Gr ;)

Lampje

Thuur,

Is het een idee dat hij zo'n 'pil' bij zijn koelvloeistof gooit om te zien of het een klein lekje is, of is dat sowieso een slecht idee?

elianmars

Neem eens contact op met Dennis.

Hij kan de wagen voor je nakijken en adviseren wat het beste te doen.

thuur

Citaat van: Lampje op 09-12-2008 23:18:19
Thuur,

Is het een idee dat hij zo'n 'pil' bij zijn koelvloeistof gooit om te zien of het een klein lekje is, of is dat sowieso een slecht idee?

Nee nee nee :o

Zo'n pil is leuk als je je auto gaat verkopen aan een handelaar. Probleem is dat dat spul overal in gaat zitten en de boel aardig kan verstoppen. Laatst nog een "leuk" verhaal gehoord van een verstopping net onder het koelwatertankje. Niveau leek prima maar toch godweethoelang zonder water in het blok gereden. De gevolgen kun je wel raden, weg 5 cilinder :'(

Ik ken zelfs een redblock dat is vervangen na zo'n pil :-\

Gr ;)