Thermostaat

Gestart door ed, 01-10-2003 14:45:55

Vorige topic - Volgende topic

ed

Ik wil mijn thermostaat vervangen. Nu zijn er twee types: 90 graden en 87 graden. Welke moet ik hebben voor mijn V70R van '97? Ik meen mij te herinneren dat de 87 graden varianten voor de turbo modellen zijn, maar Volvo geeft mij een 90 graden versie mee.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

martijn.

90 graden is nieuwere versie, 87 niet meer te krijgen.
Weet niet waarom dat gedaan is?

ed

Dus ze hebben me toch de goede gegeven. Die drie graden zal ook niet de wereld verschil uitmaken.
Bedankt,

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BartRas

Naar ik weet is het gewoon dezelfde maar heeft het te maken met de US markets 87 = 190 farenheit en 90 = 194, en dat staat staat zo rot. Een dergelijke thermostaat heeft meer dan 5% afwijking, dus die 3 graden maken geen verschil.
there is no substitute for PK's

Edwin

Citaat van: BartRas op 02-10-2003 08:51:02
Een dergelijke thermostaat heeft meer dan 5% afwijking, dus die 3 graden maken geen verschil.

Nou bart dat kan vies tegenvallen.

voorbeeld:
- indien de thermostaat van 87 gr. 5% naar beneden afwijkt gaat ie open bij 82,65 gr.
- indien de thermostaat van 90 gr. 5% naar boven afwijkt gaat ie open bij 94,50 gr.

Als je pecht hebt kun je in het theoretische geval dus een maximaal afwijkingsverschil hebben van 11,85 gr.

=> DAT SCHEELT EEN JAS! ;D ;)

gr. Edwin.  8)

ps. Ik heb vorig jaar ook mijn thermostaat vervangen voor een niet orgineel. Alleen staat de tempmeter nu iets boven het midden. Met de oude thermostaat was dat precies in het midden. Lag dat aan het feit dat de oude kapot was en de stand bij de T5 altijd iets boven het midden is of komt dat omdat het niet orgineel is? (Bij mijn vorige 850 10V stond ie precies in het midden.)

BartRas

Wat ik wil zeggen ze zijn het zelfde. Alleen op een US uitvoering staat 190 farhenheit. Als dit zelfde ding voor europa bestend zal zijn staat er geen 190 farenheit op want daar werken wij niet mee, maar celcius. Om nu een gewoon rond getal te krijgen zetten ze er 90 graden op. Je geeft zelf al aan dat er na het verwisselen iets verschil in zit (max 5%) als je hem weer vervangt kan hij zomaar onder het midden komen. of niet of een beetje., enz. Al die thermostaten komen uit een enkele fabriek, dan heten ze volvo 190F dan weer volvo 90C dan weer OEM190/90 enz. Je hoopt toch niet dat er voor 3 graden een andere voorspanning op het bi-metaal gezet wordt.
there is no substitute for PK's

Ramon

Ik gebruik altijd thermostaten van Wahler
(Duits en goed!)

Je hebt ze dus wel degelijk in meerdere temp. soorten en dat heeft niets te maken met omrekenen van fahrenheit naar celsius !

Zeker omdat de boel op gas lekker warm wordt zou ik een 85-87 graden thermostaat gebruiken.

Ramon ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Zippo

Ed waarom wil je de themostaat vervangen??

Zippo

ed

sjips!!! Bij deze moet ik me afmelden. ik wilde vanmiddag "even" wat klusjes doen aan mijn auto. Automaat olie vervangen plus thermnostaat. Olie ging al lekker, een bak olie omver gelopen. Lekkere rotzooi. Ik had toen beter kunnen stoppen, want dan gaat alles fout.
Toen het thermostaat. Deze ging natuurlijk niet los, dus met wat spanning erop een tikje gegeven. Ineens zeikt alle koelvloeistof eruit! Thermostaathuis gebroken! Daar sta je dan, 15 kilometer van huis, en geen meter meer kunnen rijden. Gelukkig was de Volvo garage bereid om mij op te halen. Maandag gaan ze aan de slag. Ik kan dus niet mee naar de testbank. Daar baal ik behoorlijk van, want ik wilde juist weten hoeveel mijn auto doet op LPG.
Erg jammer. De volgende keer dan maar.
Weet iemand wat een thermostaathuis kost? Zal wel de hoofdprijs zijn.

Voor degenen die wel gaan: veel plezier morgen!

ed

Het duurt te lang voordat de kachel warm wordt. Volgens mij is het gebruikelijk dat zo'n ding bij 150.000 slechter wordt. Had dat bij mijn vorige ook vervangen.
Het vervangen is echter niet goed gegaan. Het thermostaathuis is afgebroken toen ik de bout niet los kreeg, en hem een tikje voor het schrikken heb gegeven. Erg balen, en behoorlijk lopen vloeken.
Ik heb mijn auto laten ophalen door de garage. Het ergste is nog dat ik morgen niet mee kan naar "meten is weten".
Iemand enig idee wat een thermostaathuis kost?

ed

Ik had inderdaad een dopsleutel met Torx 40. Desondanks begon hij al door te draaien. Ik heb er toen een tik op gegeven, met de scheur als gevolg. Ik baal er behoorlijk van, want ik had me er op verheugd.

Mijn plaats is inderdaad vrij. Ik heb me heel vroeg (vrijwel direct)  ingeschreven, dus ik zal wel bij de eersten zitten.
In elk geval veel plezier. Ik kan verder alleen maar hopen dat de rekening niet al te hoog uitvalt.

rogier

Die schroefjes gaan bij voorbaat al kapot :D Maar het hele thermostaathuis..... ??? Da's wel heel bizar. Hoop voor je dat de kosten meevallen, maar ik vrees het ergste.

-edit-
Ed, ik heb je beide topics samengevoegd
-edit-

Zippo

Citaat van: ed op 01-10-2003 14:45:55
Ik wil mijn thermostaat vervangen. Nu zijn er twee types: 90 graden en 87 graden. Welke moet ik hebben voor mijn V70R van '97? Ik meen mij te herinneren dat de 87 graden varianten voor de turbo modellen zijn, maar Volvo geeft mij een 90 graden versie mee.

Is 't gelukt!?

Zippo

ed

Ik rijd sinds gisteren weer in mijn bolide rond. Heel goede service van de dealer, echt petje af. Ze hebben vrijdag middag laat mijn auto opgehaald, maandag direct de onderdelen besteld, en dit er dinsdag ochtend in gesleuteld. Het schijnt nogal een klus te zijn. Omdat de bevestiging onder het inlaatspruitstuk zit moet deze er eerst af.

Nu de rekening maar afwachten of ik dan ook nog zo enthousiast ben!