Ondernemingsplan: vervangingswaarde v/e 855

Gestart door vigour, 01-12-2008 21:25:16

Vorige topic - Volgende topic

vigour

Neuh, hij komt niet op de balans, met mijn kilometrage per jaar is een aftrek van 19 ct de km veel interessanter ;)

Denk dat ik 'm dan maar rond de 5000 op de balans zet, dit moet toch wel een beetje aannemelijk klinken toch ?!? :eusa_shifty:

daytonawim

Gaat ie nu wel of niet op de balans ???

Als ie op de balans gaat, wordt ie eigendom van het bedrijf en mag je bijtelling gaan betalen.

Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto's waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar

Hoeveel KM rij je dan per jaar ???

elianmars

Citaat van: daytonawim op 01-12-2008 23:43:09

Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto's waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar

Is dat zo? Sinds wanneer is dat bekend?

thijsj

Citaat van: elianmars op 01-12-2008 23:59:43

Vanaf eind november, link

elianmars

Citaat van: thijsj op 02-12-2008 00:45:35

Da's wat anders dan de bijtelling....

vigour

Gaat ie nu wel of niet op de balans ???

Als ie op de balans gaat, wordt ie eigendom van het bedrijf en mag je bijtelling gaan betalen.

Hoeveel KM rij je dan per jaar ???

De roffel zelf komt niet op de balans, maar de reservering wel, dit is op zich geen probleem, omdat het hier gaat om de aanvraag van een starterskrediet waarbij alle kosten en baten dienen te worden gespecificeerd om op het totaal benodigde bedrag uit te komen.

Op de daadwerkelijke bedrijfsbalans komt hij niet voor omdat ik hem daar niet opvoer als bedrijfsmiddel.

Het totale bedrag van het starterskrediet kan op die manier worden opgevoerd als kapitaal vreemd vermogen.

aantal km per jaar?  zo rond de 70.000 vandaar dat ik 'm niet op de balans zet  ;)

Turbo-Geek

Vrij zinloos om zoiets nu al te doen aangezien er veel zaken kunnen veranderen die allemaal invloed op de waarde kunnen hebben en het blijft allemaal giswerk want iets want nu een bepaalde waarde heeft kan het volgende jaar veel minder goed in de markt liggen en kom je lang niet aan die waarde.
Dit zijn zaken waar je naar moet kijken als het moment daadwerkelijk daar is.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Tigger

Volgens mij is het zo dat op het moment dat je de kosten en baten van een vervoersmiddel/auto (jouw roffel dus) als reservering meeneemt, je deze wel op de balans moet zetten en daarmee dus je roffel inbrengt in je eigen onderneming. Je kunt dan je roffel op die manier gebruiken voor het iets opschroeven van je EV.....

Daarnaast is het volgens mij zo dat wanneer je gaat voor een starterskrediet je inderdaad "alle kosten en baten" moet specificeren en juist bij deze post is dat niet echt te voorspellen. Wat je wel kunt doen, is een gemiddelde nemen van je wegenbelasting, verzekeringspremie, kilometerkosten e.d. ...... Onderhoudskosten zijn niet te voorspellen; eventueel kun je bij een dealer nagaan wat de gemiddelde onderhoudskosten zijn voor een roffel zoals die van jou (een klein percentage erbovenop en klaar ben je).

De vervangingswaarde is bij mijn weten niets anders dan de waarde die je krijgt wanneer je huidige vervoersmiddel economisch totall loss wordt verklaard (en dat is volgens mij weer afhankelijk van de huidige dagwaarde).

Of het aantal kilometers per jaar van invloed is op het wel of niet inbrengen van je auto op de balans betwijfel ik trouwens. Indirect misschien wel, maar dan kijk je meer naar het omslagpunt benzine, LPG of diesel.
Het voordeel van je auto op de balans is dat je heel veel kosten (onderhouds, benzine e.d.) als post mag opvoeren voor belastingaftrek. Bovendien heb je een iets lagere verzekering, omdat je een auto hebt waarbij BTW niet van toepassing is. Natuurlijk moet je wel rekening houden met de bijtelling van 25% van de cataloguswaarde. De rekensom wat voordeliger is in deze, is wat lastiger te maken.....

Voor een startende ondernemer is het doorgaans voordeliger om de auto in privé te hebben en de zaak te belasten met een kilometervergoeding.

Succes i.i.g.

PS: mocht ik ergens een onjuistheid hebben vermeld, corrigeer me aub ;)

thuur

Citaat van: Tigger op 02-12-2008 19:27:08

Maak je maar geen zorgen. Zodra iemand al een typfout vermoed krijg je je oren al gewassen hier..

Gr ;D

FGG

Citaat van: thuur op 02-12-2008 22:50:07
Citaat van: Tigger op 02-12-2008 19:27:08

Maak je maar geen zorgen. Zodra iemand al een typfout vermoed krijg je je oren al gewassen hier..

Gr ;D

Ik hep me bril niet op. :eusa_whistle:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

daytonawim

Citaat van: elianmars op 02-12-2008 01:11:42
Citaat van: thijsj op 02-12-2008 00:45:35

Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar

Da's wat anders dan de bijtelling....

Om het gebruik van oude auto's verder te ontmoedigen zwakt de overheid ook het bijtellingvoordeel voor oude auto's gedeeltelijk af. Nu is het zo dat je voor auto's ouder dan vijftien jaar alleen bijtelling betaalt over de dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde. Die grens wordt opgehoogd naar 25 jaar. De rest van de belastingvoorstellen op het gebied van mobiliteit.

Maar er zullen nog wel een aantal andere en nieuwere teksten e.d worden uitgevonden.

Heb ook ergens iets gelezen over de KM heffing icm met auto's ouder dan 25 jaar.

Tigger