Reanimatie van een Roffel

Gestart door Freakybaby, 13-12-2008 16:27:46

Vorige topic - Volgende topic

Freakybaby

Goed, na een paar jaartjes plezier en ergernis blijft de GLT nog altijd een tijdrovende liefde.

Op dit moment heeft ie 495.256 km gedraait, en loopt eigenlijk heel prima. Gezien ik regelmatig veel rij wordt ie dus weleens een beetje smerig. Wekelijkse wasbeurtjes doen daar weer veel goed.

Gisteren:

Nu:

Uiteraard in de tijdelijke wintertrim. Die stalen velgen gaan er in jan/feb onderuit, dan heb ik het winterlichtmetaal wel schoongemaakt en de banden die erbij in de tuin liggen gemonteerd.

Mijn doel is de auto verbeteren en rijdend houden tegen beperkte kosten. Mijn prio's liggen financieel nu eenmaal eerst bij mijn bedrijf en volgens planning zomer 09 een appartement.

Overzichtje van een aantal dingen die zijn misgegaan de afgelopen 2 jaar.

• Gebroken distributieriem, 40 km na aankoop bij van Gorkum in Dronten
  • Enorm gezeik door slechte reparatie van bovenstaande
  • Wat lpg gezeik zie topic http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18119.0.html
  • Dynamo gaf er de brui aan. Mag na 460 dkm
  • Nog een keer dynamo. De gereviseerde heeft het geen 15 dkm uitgehouden.
  • Olie lekkage naar de bougiegaten en bovenop de cilinderkop
  • Aanjager kapot.
  • Kachelweerstand kapot
  • Uitlaat in 3 stukken
  • Centrale vergrendeling problemen. Bleek het klemmen van de knopjes van de voordeuren te zijn
  • Electrische antenne ging laatste stukkie niet meer in. Helaas vond die vrijdagnacht een of andere idioot het te moeilijk daarvanaf te blijven. Is vervangen door een andere spriet
  • Uitvallen van de motor door nokkenas en krukas sensoren
  • Stoelverwarming links. Draadjes finaal doormidden
  • Inbraak, ruit ingeslagen, niets gestolen
  • Spontaan alarm, de interieur sensoren
  • Startmotor kapot
  • Mistlampen voor bleken kapot, plastic was te ver heen om er nog wat van te maken
  • Rammelende achterremmen.
  • Rammel van de onderste veerschotel linksachter
  • In het begin 2 backfires
  • LMM kapot vanaf aanschaf, vervangen
  • ABS kransen voorwielen rot. Beide zijn vervangen
  • Ruitenwisserarm links krom
  • Koplampglas links een steentje tegengekomen. Resultaat een rond gat van 2-3 cm
  • Koplampwisser rechts kapot
  • Kachelradiateur lek

Nou goed. Je hebt wat te doen zo op je vrije dagen op die manier.

Om weer even vrolijk te worden ben ik ook nog met wat verbeteringen/wijzigingen bezig geweest.

• Veerpootbrug (bedankt Ronald)
  • Speakers in het dashboard vervangen via Groupbuy voor die gekke kleine maar goed klinkende dingen
  • Andere radio. Kwam uit mijn oude auto
  • Carkit (je moet toch wat te doen hebben in de file)
  • Alle loop en spanrollen van de multiriem vervangen (bedankt Kamekazi)
  • T-5R verlaging en schokbrekers achteras
  • Verse bougiekabels, bobine etc
  • Veel poetsen
  • Fatsoenlijke bandjes om mijn 17" zomervelgen
  • Winter lichtmetaal 15" en fatsoenlijke winterbandjes daarvoor

Dan nog wat foto's in zomertrim:

Met dank aan Ivo voor de foto. Op de VKB

Na het verlagen aan de achterkant

To Do lijstje

• Verse aandrijfassen
  • Verse schokbrekers voor en de T-5R veren op die schokbrekers
  • Verse antenne spriet DONE
  • Winterlichtmetaaltjes de banden monteren en onder de auto monteren
  • Ergens in februari de remolie, remschijven/blokken en remslangen voor vervangen
  • Handremschoenen vervangen
  • Hella micro FF mistlampen voor monteren
  • Kachelweerstand vervangen
  • Speakers in de voordeuren monteren. Moet nog frames zien te vinden
  • Ooit verder gaan met het niet stationair lopen op lpg
  • Wat er verder nog aan spook storingen op mij wacht oplossen.
  • Kapjes voor de naven/bouten van de zomervelgen weer op orde maken
  • Ook maar weer eens een apk regelen.. Is al 1,5 jaar geleden. Kan pas als lpg gedoe opgelost is.

Groeten Freek
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

elianmars

Verwen de stootstrippen, bumpers en deurgrepen nog met een likje lijnolie en je hebt een hele mooie alter I  8)

Freakybaby

Citaat van: elianmars op 13-12-2008 16:55:18
Verwen de stootstrippen, bumpers en deurgrepen nog met een likje lijnolie en je hebt een hele mooie alter I  8)

Ahja... Dat zal ik ook nog eens doen. Is ook alweer een ruim half jaar geleden voor het laatst gedaan.

Nu is het tijd voor bier en bezoek.

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Vertigo

Wat een lijst reparaties Freek.......

Startmotor en Dynamo komen ook bij mij op de lijst van reparaties voor.
Dynamo had het bij mij ook bij rond de 460d begeven trouwens....

Bij mij zijn verder de koppeling, radiator, schokdempers en airco gereanimeerd....

Jeff

Leuk lijstje... en schiterende wagen...
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

FGG

Hey Freek,

Flinke waslijst! :eusa_doh:

We hebben 't er laatst in Maastricht nog over gehad, jammer van die flinke partij steenslag die je op je auto hebt, zwart is daarbij echt de kloterigste kleur die je kan hebben.

Ik vind die velgen helemaal top voor een GLT. :eusa_clap:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Freakybaby

Citaat van: Vertigo op 13-12-2008 17:35:41
Wat een lijst reparaties Freek.......

Startmotor en Dynamo komen ook bij mij op de lijst van reparaties voor.
Dynamo had het bij mij ook bij rond de 460d begeven trouwens....

Bij mij zijn verder de koppeling, radiator, schokdempers en airco gereanimeerd....

Schokdempers achter zijn al gedaan, schokdempers voor liggen klaar (maar moet ik nog ophalen) en de airco is compleet vervangen voor ik hem kocht..

Citaat van: Jeff op 13-12-2008 19:56:51
Leuk lijstje... en schiterende wagen...

Dank je

Citaat van: FGG op 13-12-2008 19:59:30
Hey Freek,

Flinke waslijst! :eusa_doh:

We hebben 't er laatst in Maastricht nog over gehad, jammer van die flinke partij steenslag die je op je auto hebt, zwart is daarbij echt de kloterigste kleur die je kan hebben.

Ik vind die velgen helemaal top voor een GLT. :eusa_clap:

Eigenlijk zou ik de motorkap moeten vervangen. Hij is onderhuids ook al flink aan het roesten bleek laatst. Die steenslag, sja, ik vind het ook zonde. Zat er al toen ik de auto kocht en zal er vast nog wel wat bij geregeld hebben  :eusa_whistle: maar hoeveel geld moet je er op een gegeven moment nog aan uitgeven.. Wil ik het goed doen dan moet ik de hele auto laten strak maken en overspuiten. Elk deel heeft wel een of meerdere beschadigingen of krasjes.

johan283

Inderdaad hoeveel geld wil je eraan uitgeven. Economisch is deze auto al afgeschreven met bijna 5 ton erop, maar emotioneel nog niet. Dus het is nu aan de eigenaar wat hij ernog aan wil spenderen....

GeertG

Ik vind je lijstje best meevallen Freek  :D
Ik durf al helemaal geen lijstje te maken met dingen die noodzakelijk en/of gewenst zijn  :eusa_silenced:

Ziet er prima uit voor zo'n km-stand en leeftijd.  :eusa_clap:
Succes met je lijstje.
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

V70geRwin

Kijk een blog die pas begint bij meer dan 495K KM  :eusa_clap:

Maar geweldig zo goed als die 850's het blijven doen en zoveel lol als je er nog van kan hebben and still going strong!

Taranis

Bij het zien van de topictitel was ik even bang dat je 'm in elkaar gedraaid had  :eusa_shifty:

Blijft een mooie alter I inderdaad. Voor wat betreft opknappen/spuiten: voor ~150-250 euro wordt je motorkap gelast/geplamuurd en gespoten. Vind ik persoonlijk niet zo heel duur.
Voor wat betreft de kosten om 'm over te spuiten: inclusief het herstellen van de diverse schades aan de V70 kreeg ik een prijs van circa 1500 euro (even afhankelijk van wat die plastic dorpels precies kosten) op om 'm met uitzondering van 't dak geheel opnieuw te spuiten (zonder bonnetje...). Kan vast nog iets af, maar goed, 't staat in ieder geval niet meer in verhouding tot de economische waarde van zo'n auto. 't Is net wat johan283 zegt: puur nog emotionele waarde :)
Stiekem is 't ook best lekker, een auto met wat schade. Hoef je niet te kijken op een krasje meer of minder  :eusa_shhh:

Snellebaksteen

Citaat van: Taranis op 15-12-2008 12:11:35

Stiekem is 't ook best lekker, een auto met wat schade. Hoef je niet te kijken op een krasje meer of minder  :eusa_shhh:

;D ;D

:eusa_shifty: :eusa_whistle:
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Freakybaby

Citaat van: johan283 op 15-12-2008 08:47:27
Inderdaad hoeveel geld wil je eraan uitgeven. Economisch is deze auto al afgeschreven met bijna 5 ton erop, maar emotioneel nog niet. Dus het is nu aan de eigenaar wat hij ernog aan wil spenderen....

Oww.. Gewoon stug doorgaan ;D

Citaat van: GeertG op 15-12-2008 08:55:50
Ziet er prima uit voor zo'n km-stand en leeftijd.  :eusa_clap:
Succes met je lijstje.

Dank U!

Bij het zien van de topictitel was ik even bang dat je 'm in elkaar gedraaid had  :eusa_shifty:

Gelukkig niet!

Citaat van: Taranis op 15-12-2008 12:11:35Blijft een mooie alter I inderdaad. Voor wat betreft opknappen/spuiten: voor ~150-250 euro wordt je motorkap gelast/geplamuurd en gespoten. Vind ik persoonlijk niet zo heel duur.
Voor wat betreft de kosten om 'm over te spuiten: inclusief het herstellen van de diverse schades aan de V70 kreeg ik een prijs van circa 1500 euro (even afhankelijk van wat die plastic dorpels precies kosten) op om 'm met uitzondering van 't dak geheel opnieuw te spuiten (zonder bonnetje...). Kan vast nog iets af, maar goed, 't staat in ieder geval niet meer in verhouding tot de economische waarde van zo'n auto. 't Is net wat johan283 zegt: puur nog emotionele waarde :)

Het laten spuiten/strak maken is iets waar ik wel over gedacht heb/denk. Het gaat met name om het verticale deel van de motorkap en de onderste rand vd bumper. Die onderste rand durf ik zelf ook nog wel te doen, maar de kap dus niet. Op dit moment wordt ie gebruikt om veel kilometers in doorgaans zo kort mogelijke tijd af te leggen (met in acht houden van het rijbewijs is een GLT snel zat voor NL dus :eusa_whistle: )

Aangezien ik erg slecht ben in het wegdoen van auto's (privé heb ik al mijn auto's tot het einde gereden, zakelijke werden veel sneller vervangen) is de kans er best dat het er nog eens van komt om hem op te knappen (of toch als ie minder moet gaan rijden ivm mijn volgende op het verlanglijstje: een zwarte C70 T-5.

Citaat van: Snellebaksteen op 15-12-2008 12:13:01

;D ;D

:eusa_shifty: :eusa_whistle:

En een trekhaak  :evil:

KMvrtr

Citaat van: Freakybaby op 13-12-2008 16:27:46

Wat was er precies mis dan? En hoe heb je dat opgelost?
Ik kan me niet echt voorstellen wat daar dan los kan zitten...

Freakybaby

Citaat van: KMvrtr op 16-12-2008 15:43:00
Citaat van: Freakybaby op 13-12-2008 16:27:46

Wat was er precies mis dan? En hoe heb je dat opgelost?
Ik kan me niet echt voorstellen wat daar dan los kan zitten...

Er zit een schoteltje in de veer met een M10 (dacht ik) draad eruit waarmee de veer aan de onderzijde geklemd zit.

Bij mij was de bout die dat schoteltje omlaag moest houden niet helemaal aangedraaid (waarschijnlijk ooit scheef gemonteerd oid). Zelf kreeg ik de bout niet losser of vaster gedraaid, gezien het schoteltje meedraaide. Grip op dat geheel krijgen is ook erg lastig aangezien het schoteltje mee draaide.

Aangezien het metaal waar je de bout op moet draaien echt niet van de bout af wilde heeft wibo dat stuk maar de nek omgedraaid. Daarna aan de bovenkant de 2 laspuntjes los slijpen en een stuk draad erdoorheen laten zakken. moertje aan de bovenkant erop en vast lassen, geheel weer plaatsen en aan de onderkant ook een moer plaatsen.

Groeten Freek