tunen chippen en automaat

Gestart door v480ti, 14-12-2008 09:53:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

v480ti

Tot hoever kun je gaan met chippen/tunen dat de
automaat van de 850 het nog "trekt" ???
Is er een bepaalde grens qua pk of Nm aan te geven hierin ???

dankjewel,

Jeroen

t5karel

Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Turbo-Geek

Om dat artikel aan te vullen, inmiddels 7 maanden verder met een redelijke lijst aan mods incl. 19T, 3"DP met kat, 395cc injectoren, dikke intercooler, custom MTE tuning ,etc. en de automaat doet het nog steeds PRIMA en er is geen verschil te merken tov vanaf het moment dat ik er standaard mee reed zo'n 1.5 jaar geleden.
Je praat dan al snel over een setup met dik 300+ pk's en ruim 400-450 NM's.
Kortom, de automaat kan HEEL WAT hebben mits je er met verstand mee om kan gaan, dus niet powerbraken en meer van die ongein.
Een automaatbak koeler is ook een goede investering plus het regelmatig verversen van de olie.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 14-12-2008 12:40:21
Je praat dan al snel over een setup met dik 300+ pk's en ruim 400-450 NM's.

Is dat gemeten ? Ben wel benieuwd naar de grafieken. Met name wat er weer te vinden is qua slip van de bak.

Turbo-Geek

Heb niks gemeten maar dat is een schatting die ik doe naar aanleiding van wat er op zit en de verschillen qua beleving tussen de diverse stages (ik heb beetje bij beetje de mods erop gezet, dus eerst laten chippen, tijdje gereden, uitlaat en downpipe, tijdje gereden, etc.)
Ik ga wel een G-tech PRO meting binnenkort doen nadat ik de wagen op een weegbrug (incl. mijzelf erin) gemeten heb.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

reneetje

Citaat van: Turbo-Geek op 14-12-2008 12:40:21
Om dat artikel aan te vullen, inmiddels 7 maanden verder met een redelijke lijst aan mods incl. 19T, 3"DP met kat, 395cc injectoren, dikke intercooler, custom MTE tuning ,etc. en de automaat doet het nog steeds PRIMA en er is geen verschil te merken tov vanaf het moment dat ik er standaard mee reed zo'n 1.5 jaar geleden.
Je praat dan al snel over een setup met dik 300+ pk's en ruim 400-450 NM's.
Kortom, de automaat kan HEEL WAT hebben mits je er met verstand mee om kan gaan, dus niet powerbraken en meer van die ongein.
Een automaatbak koeler is ook een goede investering plus het regelmatig verversen van de olie.


Tja, wat is de defenitie van "er verstandig mee omgaan" dan?

Als je altijd in het achterhoofd moet houden dat je AT moet sparen onder bepaalde omstandigheden, dan zou het voor mij niks wezen.
Ik ben van mening als het torretje warm is dan moet ik kunnen planken, ook bij een inhaal poging waarbij ik van 80 naar 180 ga, en ook met een sprint vanuit stilstand.

Dus ben wel benieuwd hoe dat verstandig ermee omgaan er bij jouw uitziet, wat zijn dan die beperkingen  ???
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Laserblue

Citaat van: reneetje op 14-12-2008 13:04:00
Citaat van: Turbo-Geek op 14-12-2008 12:40:21
Om dat artikel aan te vullen, inmiddels 7 maanden verder met een redelijke lijst aan mods incl. 19T, 3"DP met kat, 395cc injectoren, dikke intercooler, custom MTE tuning ,etc. en de automaat doet het nog steeds PRIMA en er is geen verschil te merken tov vanaf het moment dat ik er standaard mee reed zo'n 1.5 jaar geleden.
Je praat dan al snel over een setup met dik 300+ pk's en ruim 400-450 NM's.
Kortom, de automaat kan HEEL WAT hebben mits je er met verstand mee om kan gaan, dus niet powerbraken en meer van die ongein.
Een automaatbak koeler is ook een goede investering plus het regelmatig verversen van de olie.


Tja, wat is de defenitie van "er verstandig mee omgaan" dan?

Als je altijd in het achterhoofd moet houden dat je AT moet sparen onder bepaalde omstandigheden, dan zou het voor mij niks wezen.
Ik ben van mening als het torretje warm is dan moet ik kunnen planken, ook bij een inhaal poging waarbij ik van 80 naar 180 ga, en ook met een sprint vanuit stilstand.

Dus ben wel benieuwd hoe dat verstandig ermee omgaan er bij jouw uitziet, wat zijn dan die beperkingen  ???

;)
Citaat van: Turbo-Geek op 14-12-2008 12:40:21
dus niet powerbraken en meer van die ongein.
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

reneetje

Als jij nu even uitlegd in normaal Nedelands wat "powerbraken en meer van die ongein" is..... ::)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Misha

Citaat van: reneetje op 14-12-2008 13:16:14
Als jij nu even uitlegd in normaal Nedelands wat "powerbraken en meer van die ongein" is..... ::)
Tja, niet echt een wetenschappelijke uitleg, maar eigenlijk voel je vanzelf wel wat de AT fijn vindt en wat hij niet fijn vindt.

In mijn beleving is het zo dat je met warme motor prima van 80 naar 180 kunt planken, dat gaat mooi, gecontroleerd en zijdezacht. Tenminste, met mijn bak. Laatst in een x70R AT gereden, en ook in een x70 2.5D AT, en daar voel je met dezelfde bak wel een duidelijk schakelmoment.

Het kan natuurlijk zijn dat ME7 de motor wat anders laat doen op schakelmomenten, en ik vermoed dat de tuner hier ook wel wat mee kan (of zou moeten kunnen).

Wat bijvoorbeeld niet lekker aanvoelt: flink doortrekken en dan in een keer van 90% gas naar gas los, dan voel je een reactie in de bak waarvan je eigenlijk wel weet dat je dat niet 10x per week moet doen.
Ook vanaf 0 vol gas op de plank voelt niet lekker aan. Ik geef dan opbouwend gas in 1, daarna kun je de pedaal gewoon beneden houden. Voelt lekkerder, en is ook sneller.

Het komt er eigenlijk op neer dat je de kracht pas 100% op de bak wil hebben als hij helemaal aangegrepen is. En dat is bij mijn wagen echt erg in orde (gemaakt).

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 14-12-2008 12:53:48
Heb niks gemeten maar dat is een schatting die ik doe naar aanleiding van wat er op zit en de verschillen qua beleving tussen de diverse stages (ik heb beetje bij beetje de mods erop gezet, dus eerst laten chippen, tijdje gereden, uitlaat en downpipe, tijdje gereden, etc.)
Ik ga wel een G-tech PRO meting binnenkort doen nadat ik de wagen op een weegbrug (incl. mijzelf erin) gemeten heb.

Ik ben heel erg benieuwd. Maakt zo'n meet apparaatje ook een grafiek aan, of alleen een paar getallen ?

Turbo-Geek

Powerbraken is de Amerikaanse term voor het opbouwen van het motor toerental terwijl je de rem ingedrukt houd.
Dus de motor gaat toeren maken, en de turbo begint al wat te spoelen want de motor zal middels de koppelomvormer weerstand ondervinden en de remmen houden de auto (tot op zekere hoogte) op zijn plaats.
Op het moment dat je de term loslaat dan lanceert de wagen daadwerkelijk van zijn plek.

Dit is leuk om een keer te proberen maar de olie wordt erg heet (bak olie) en het is zeker niet goed voor de koppelomvormer en het planetaire stelsel waar gewoon enorm veel kracht op komt in 1 keer (enorm veel koppel).
Dit is gewoon een gegarandeerde automaat killer bij regelmatige toepassing.

Hetzelfde geld voor een auto volbeladen met spullen en 5 man erin en de caravan erachter, ook hier zal je iets anders met het geheel moeten omgaan.


Marco, ja de Gtech produceert naast cijfertjes ook grafiekjes (data downloaden naar pc en met utility presenteren) zodat je veel informatie kan zien.
Uiteindelijk is het gebruik van accelerometers 1 van de leukere meet methoden omdat je metingen doet onder de daadwerkelijk omstandigheden met een echt wegdek, daadwerkelijke buiten temperaturen, windfactoren en 1001 daadwerkelijke variabelen.
Best grappig en leuk om een keer te doen.
Maar nogmaals, zoals ik al vele malen gezegt heb, ik vind de beleving die IK heb het belangerijkste. Ik was met de standaard setup NIET tevreden omdat het voor mijn gevoel niet mega snel was vergeleken met mijn getunede Golf Rallye G60 en nu heb ik dat gevoel wel, meer dan dat zelfs en ben er heel tevreden mee.
Geen powermods meer voor mij, het is prima zo  :eusa_clap: Ik staar me niet blind op cijfertjes maar ik kijk meer naar de realtime experience.
Wil wel in de toekomst de remmerij achter aanpassen, wat onderstel mods en dan geloof ik het wel ...

De T-5R is geen trailerqueen en rijd dus iedere dag en is zeer betrouwbaar en rijd nog steeds heel keurig en ik vind het prima zo ! Wil dit nog enkele jaren volhouden en dan kijken we mischien wel verder.


Info omtrent de G-tech Pro RR

http://www.gtechpro.com/rr.html
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------