Problemen op wintersport

Gestart door lzondervan, 14-12-2008 14:12:00

Vorige topic - Volgende topic

lzondervan

Vorige week zaterdag vertrokken naar valthorens voor wintersport.
Afgelopen donderdag wilde ik weer terug gaan maar toen kwam het probleem:

Volvo 850 T5 uit 1995 wil niet starten.
Accu is goed, startmotor draait rond alleen de auto slaat niet aan.

ANWB gebeld na 3 uur in de kou ( -15 graden en sneeuw) gestaan te hebben komt de franse monteur... Erg vriendelijk werd ik niet geholpen maar goed... het ging als volgt:

Ik moest de volvo starten en dan ook blijven starten....... na 4 minuten niks en accu leeg.
Monteur zet er een andere accu bij en ik moet weer gaan starten
NA ongeveer 3 minuten loopt de auto 300 toeren en moet ik volgas geven.
Met volgas geven loopt het toerental heeeeeeeel langzaam op tot ongeveer 1500 toeren. Auto rookt (condens) als een malle maar de monteur vindt het prima en vertrekt zonder wat te zeggen.

Ik durfde het gas nog niet los te laten bang dat hij niet stationair zou draaien en bleef maar volgas geven. Toerental inmiddels 2000 toeren met volgas. langzaam, erg langzaam toerental naar de 2500 en toen probeerde ik een klein stukje te rijden. Nog steeds het gas niet los gelaten trouwens. Stukje gaan rijden en auto rijdt weer als vanouds. Draait netjes 900 toeren stationair, reageert perfect op gas geven.

Met 3 uur vertraging toch maar begonnen met de terug reis. Beneden in het dal tanken, durfde de volvo niet uit te zetten dus motor laten draaien en tanken maar. Savonds een hotelletje gezocht en daar geslapen. Volgende ochtend auto slaat direct aan, motor even naar 2000 toeren en zakt gelijk terug naar 900 zoals het hoort.

Tot op heden geen problemen meer gehad.

Wie o wie kan mij vertellen wat er wellicht aan de hand is geweest. Ik ga begin maart weer met vakantie en wil dan uiteraard geen start problemen hebben.
ligt het aan de temperatuur (heel de week minimaal min 10 geweest)

Betreft overigens een T5 2.0 op benzine die nooit eerder start problemen gehad heeft.
Lambda lampje is ook niet gaan branden dus geen fout codes gehad tijdens het starten of vlak erna...

Ik ben erg benieuwd! alvast bedankt voor de reacties!
Volvo 850 2.0 T5 uit 6-1995

reneetje

Net voor de start problemen de wagen heel even gebruikt toevallig?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

johan283

Citaat van: lzondervan op 14-12-2008 14:12:00
ANWB gebeld na 3 uur in de kou ( -15 graden en sneeuw) gestaan te hebben komt de franse monteur... Erg vriendelijk werd ik niet geholpen maar goed... het ging als volgt:

Ik moest de volvo starten en dan ook blijven starten....... na 4 minuten niks en accu leeg.
Monteur zet er een andere accu bij en ik moet weer gaan starten
NA ongeveer 3 minuten loopt de auto 300 toeren en moet ik volgas geven.
Met volgas geven loopt het toerental heeeeeeeel langzaam op tot ongeveer 1500 toeren. Auto rookt (condens) als een malle maar de monteur vindt het prima en vertrekt zonder wat te zeggen.

Lijkt me echt een taal probleem, waarschijnlijk dat hij daarom niet al te vriendelijk overkwam op jouw. Of spreek je wel frans?
Fransen kunnen trouwens best wel moeilijk en stug zijn tegenover toeristen...heb ik ook zo mijn ervaringen mee op vakantie.

lzondervan

Ik was zaterdag middag aangekomen, auto uitgeladen en op de parkeerplaats gezet. Maandag nog even gestart en dat ging prima. Niet gereden. Gewoon even stationair laten draaien.
Daarna de auto tot en met donderdag niet gebruikt en toen wilde hij niet starten.

Verzopen? ik zou niet weten hoe dat mogelijk is. Geef geen gas tijdens het starten dus daar kan het niet aanliggen...
misschien toch wat anders?

Wat betreft de monteur, ik spreek best wel een woordje frans maar hij had er totaal geen zin in! Maakt mij verder ook niet uit.

pwassink

Verzopen had je hem al op de maandag dus :

Maandag nog even gestart en dat ging prima. Niet gereden. Gewoon even stationair laten draaien.

Dat vindt een 850 vijfpitter dus niet leuk! 
Ook het "even van de oprit wegzetten" en dergelijke acties geven vaak dit soort symptomen.

Wanneer je hem koud start,  rijd dan altijd even een blokje om oid, niet even aan en weer uit.

Waarom dan? 

Deze motoren spuiten koud enorm veel brandstof in (zie (indien aanwezig) je verbruiksmeter eerste km)
en dat blijft in een goed afdichtende cilinder soms heel erg lang aanwezig.

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Antonio

Klopt! Heb het probleem ook gehad. Bij koude motor slaat het benzinedamp mengsel direct neer op de cilinder wanden en bougies. Blijven daaaaagen lang verzopen. Minuten lang doorstarten is de remedie.

)()()sT

Verzopen: PLUS EEN  :evil:

Echt waar, onze roffels vinden "ff starten en laten lopen" of "even van de oprit af en parkeren" NIET fijn ;)
Sommige hebben er per defenitie last van, andere weer niet. Bij mijn V70 weet ik het nog niet zo, maar bij mijn 850 kon ik er vanuit gaan dat ie sowieso de keer erna een minuutjr pruttel-de-pruttel liep.

FelixB

Heb ik ook 1 keer gehad met PurePower, daarna altijd een rondje gereden, ook al moest ik de auto maar ietsjes verzetten.

Probleem opgelost, slotje?
855R & C70 T5 cabrio automaat

johan283

Nah is dat een ontwerpfoutje van de roffel motor??

johan283

Citaat van: lzondervan op 14-12-2008 16:48:46
Wat betreft de monteur, ik spreek best wel een woordje frans maar hij had er totaal geen zin in! Maakt mij verder ook niet uit.

Ach die vent had gewoon een slechte dag  :evil: Geeft verder niet probleem is wel door hem opgelost, echter helaas met tegenzin  :eusa_wall:

lzondervan

Citaat van: FelixB op 17-12-2008 18:41:17
Heb ik ook 1 keer gehad met PurePower, daarna altijd een rondje gereden, ook al moest ik de auto maar ietsjes verzetten.

Probleem opgelost, slotje?

Probleem is op locatie direct opgelost. ik was alleen nog benieuwd naar de oorzaak.
Blijkbaar dus een verzopen motor veroorzaakt door mijn eigen schuld!

Gelukkig verder niks kapot gegaan.

Wat mij betreft mag er een slotje opgaan!