Boete omwille van exportkenteken

Gestart door Rogers XC 70 2000, 16-12-2008 09:45:05

Vorige topic - Volgende topic

Rogers XC 70 2000

Op 6 januari moet ik voor de politierechtbank verschijnen (in Tongeren - B).
De reden is, dat ik als Belgisch ingezetene mijn auto niet op Belgisch kenteken had staan, maar op een Duits exportkenteken. (de auto was dus ingeschreven en verzekerd).

Nu kan ik nergens iets vinden over de juistheid van de aantijging.

Exportkentekens zijn toch juist bedoeld om gedurende een bepaalde periode de auto te kunnen rijden?

Wie weet hier meer van?

-D©©©L-

Je hebt geen boete gekregen omdat je op een Duits kenteken rondreed, maar omdat je verzuimd hebt om op een Belgisch kenteken te rijden.
Dat is fundamenteel iets anders.

Ludo

Rogers XC 70 2000

Citaat van: -D©©©L- op 16-12-2008 09:51:49
Je hebt geen boete gekregen omdat je op een Duits kenteken rondreed, maar omdat je verzuimd hebt om op een Belgisch kenteken te rijden.

Jouw weergave is correct... maar dit soort kentekens zijn toch juist bedoeld om een auto de grens over te brengen, daar te kunnen rijden en de import (keuring, aanvragen van gelijkvormigheidsattest in Brussel e.d.) te regelen?

-D©©©L-

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 16-12-2008 09:54:58
Citaat van: -D©©©L- op 16-12-2008 09:51:49
Jouw weergave is correct... maar dit soort kentekens zijn toch juist bedoeld om een auto de grens over te brengen, daar te kunnen rijden en de import (keuring, aanvragen van gelijkvormigheidsattest in Brussel e.d.) te regelen?

Bestaan daar in België niet de "Z" kentekens voor ?

Ludo

Z en ZZ zijn handelaar en garage nummerplaten.
volgens de letter van de wet mag je er als partikulier niet mee rijden.

Roger, een autoambulance was de oplossing krijg je te horen op de rechtbank.  ;D

Rogers XC 70 2000

Citaat van: Ludo op 16-12-2008 10:13:54
Z en ZZ zijn handelaar en garage nummerplaten.
volgens de letter van de wet mag je er als partikulier niet mee rijden.

Roger, een autoambulance was de oplossing krijg je te horen op de rechtbank.  ;D

Ludo...
het betrof een Rover 75 tourer zonder gelijkvormigheidsattest... voel je de pijn?
heeft weken geduurd voordat ik via brussel een gelijkvormigheidsattest kreeg... had ik dan in die periode gewoon geen gebruik mogen maken van de auto?

waar zijn transitplaten dan voor?

Ludo

ah de auto was al gekeurd?.
ik weet niet of je mag rijden dan, ik vermoed dat het antwoord nee zal zijn op een rechtbank.
transitplaten, geen idee.

stel je vraag op http://www.wegcode.be/forum/  daar krijg je professioneel antwoord op al je vragen.  ;)

Rogers XC 70 2000

vraag is daar gelanceerd... maar misschien zitten hier ook wat experts?
dank voor de tip trouwens.

maar in ieder geval is dit een les voor iedereen die een auto in België met transitplaten importeert....

marc-850

Met exportplaten heb je (in Nederland tenminste, maar dit zal wel euopees zijn) 14 dagen de tijd om je auto naar een ander land te rijden, om hem daar in te voeren. Tevens kun je de auto daar 14 dagen op verzekeren. In het land waar je dan invoert, dien je ook een homologatie verklaring van het betreffende merk/model te hebben.

(P.S. Heb zelf eens een half jaar met de exportplaten in Portugal rond gereden, totdat de politie me uit de kroeg kwam halen. Kentekenbewijs inleveren, boete van 1200 euro + nog ruim een half jaar gezeur tot hij op portugees kenteken gezet kon worden)

Rogers XC 70 2000

Citaat van: marc-850 op 16-12-2008 19:16:46
Met exportplaten heb je (in Nederland tenminste, maar dit zal wel euopees zijn) 14 dagen de tijd om je auto naar een ander land te rijden, om hem daar in te voeren. Tevens kun je de auto daar 14 dagen op verzekeren. In het land waar je dan invoert, dien je ook een homologatie verklaring van het betreffende merk/model te hebben.

(P.S. Heb zelf eens een half jaar met de exportplaten in Portugal rond gereden, totdat de politie me uit de kroeg kwam halen. Kentekenbewijs inleveren, boete van 1200 euro + nog ruim een half jaar gezeur tot hij op portugees kenteken gezet kon worden)

In Duitsland kun je exportplaten krijgen voor 4 weken die je drie keer mag verlengen.

Simplicity

Als je rechtbijstand hebt een advocaat in de hand nemen, scheelt je een dag wachten (eerst komen de gedagvaarden met advocaat, daarna volgens alfabet en er zit meestal veel volk) en heb je een betere kans dat het in je voordeel uitgesproken wordt.
Heb je geen rechtbijstand zou ik de kosten er maar bij nemen  ;)

Mvg sander

Rogers XC 70 2000

ik heb antwoord op deze vraag via www.wegcode.be (dank Ludo).

Het is dus niet toegestaan om met Duitse exportplaten in België rond te rijden als je in België woont. De auto moet in België direct worden ingeschreven, vooraleer deze in België de weg op gaat.

De enige manier om dat te doen is de auto transporteren met een auto-ambulance en de keuring en importdocumenten zo spoedig mogelijk te regelen. --> zorg er dus voor dat bij de auto een gelijkvormigheidsattest aanwezig is, want anders wacht je minimaal 3 weken voordat je met de auto op keuring kunt (ook per auto-ambulance).

Boetes kunnen fors oplopen.

Ludo

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 17-12-2008 09:33:57
De enige manier om dat te doen is de auto transporteren met een auto-ambulance ...

Citaat van: Ludo op 16-12-2008 10:13:54

:eusa_whistle:

CiteerGevolgen PV:

Mogelijke geldboete rechtbank : 55 - 1.375 euro
Gerechtskosten bij veroordeling: min. 40 euro
Bijdrage fonds indien geldboete gelijk of hoger is dan 143 euro: 137,50 euro
Strafblad: ja, 3 jaar

Mogelijk riskeert u bovendien een fiscale heffing van de (verkeers)belasting verhoogd met een boete, vanwege het ministerie van financiën, douane en accijnzen.

:eusa_doh:

Rogers XC 70 2000

ja Ludo... ik weet het  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

maar ik blijf het krom vinden....

De auto kan alleen op export kenteken gezet worden als de auto voldoet aan de Duitse technische eisen (dus gekeurd is) en als je een bewijs van verzekering overlegt.
Tevens worden je identiteitspapieren gecontroleerd en er wordt een registratie verricht van de auto op jouw naam....

Enkel en alleen omdat de auto niet in een Belgisch systeem op naam staat van de Belgisch ingezetene, zou je je schuldig maken aan overtreding of zelfs aan een crimineel feit...

Bij mij kwam het er dus zelfs op neer dat ik meer dan een maand geen gebruik van de betreffende auto had kunnen maken als ik de regels had gevolgd.

En nog heb ik altijd geen antwoord op de vraag wat nu de zin is van een exportkenteken (transitkenteken)....