Boete omwille van exportkenteken

Gestart door Rogers XC 70 2000, 16-12-2008 09:45:05

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 16-12-2008 09:45:05
Op 6 januari moet ik voor de politierechtbank verschijnen (in Tongeren - B).

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 06-01-2009 14:55:03
Ik was vandaag op de politierechtbank te Maaseik...

en?.
hoe lang moet je achter de tralies?.  :evil:

Rogers XC 70 2000

Citaat van: Ludo op 06-01-2009 15:02:51

en?.

;D
uitspraak 20 januari

Rogers XC 70 2000

was overigens in Maaseik... had me eerder vergist (Politierechtbank Tongeren - afdeling Maaseik)

Scooby Doo

Ik heb m'n R nog anders uit Duitsland gehaald, maar ga er  niet te veel over uitwijden, of krijg misschien ook nog een boete 20 aanden na de feiten.  ;D ;D

Ik vraag me dan ook af, als ik met de wagen van een familielid (of kameraad) rij, een wagen die dus niet in België is ingeschreven maar wel in Duitsland, of Nederland, .... En dan bedoel ik geen korte afstandje, niet dagdagelijks.

De overheidsdiensten in België blijkbaar ook niet met elkaar. Ik heb de R ingevoerd, onder mijn naam, via de douane in Antwerpen, omgebouwd naar lichte vracht, ingeschreven op m'n vader z'n naam, discussie met de douane in Brussel omdat hij niet de invoer had gedaan, moest ik een verklaring opmaken en ondertekenen (met kopie van id-kaart) dat ik het voertuig overdroeg/verkocht had/... aan hem. Na een discussie of 2-3 uiteindelijk ingeschreven, en 2 maanden later krijg ik van de douane in Antwerpen een aangetekend schrijven dat ik op datum X de personenwagen Volvo V70 met 265PK chassisnummer ....... had ingevoerd, en nog steeds niet had ingeschreven.  :o Ik moest hen laten weten wat ik met het voertuig had gedaan, want dat ik vanaf dat het voertuig in België op de weg was gebracht belasting verschuldigd was + 2300 Euro BIV diende te betalen, en indien ik op buitenlandse nummerborden moest rondrijden er boetes boven het hoofd hingen van xxxx Euro.

Heb toen maar een briefje teruggeschreven met de vraag of de douanediensten uberhaupt wel ooit eens met elkaar communiceren.  ;D ;D

Nooit nog iets gehoord.  :evil:

Kortweg: Belgische overheidsdiensten communiceren niet, en vinden allerleid tegenstrijdige regeltjes uit waarvan de gewone burger de rekening krijgt.  :eusa_doh:

Succes met de uitspraak!
Puppy Power!!!

Ludo

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 06-01-2009 15:07:22
Citaat van: Ludo op 06-01-2009 15:02:51

en?.

;D
uitspraak 20 januari

oke dan hebben we nog even tijd, om uit te vissen wanneer de bezoekuren zijn...  :evil:
;)

Daf46

Citaat van: Scooby Doo op 06-01-2009 20:25:28
Ik vraag me dan ook af, als ik met de wagen van een familielid (of kameraad) rij, een wagen die dus niet in België is ingeschreven maar wel in Duitsland, of Nederland, .... En dan bedoel ik geen korte afstandje, niet dagdagelijks.
Volgens mij is dat geen probleem omdat de auto dan op "normale" platen staat.

Ludo

Citaat van: Daf46 op 06-01-2009 20:52:44
Citaat van: Scooby Doo op 06-01-2009 20:25:28
Volgens mij is dat geen probleem omdat de auto dan op "normale" platen staat.

dat weet ik nog zo niet.
volgens mij mag je geen auto rijden die een buitenlandse inschrijving heeft.
er is vast wel een kb over...

monster900

Ik heb zo ooit een Ford Scorpio uit NL ingevoerd bij de douane, dan een half jaar naar 't buitenland voor m'n werk (militair) en daarna pas omgebouwd naar lichte vracht, gekeurd en ingeschreven.  Tussen invoer bij douane en inschrijving zaten dus uiteindelijk 8 maanden, en ook ik kreeg een rekening van 1000 € voor wegentaks en B.I.V.

Heb keurig een mailtje gestuurd dat ik hem nog niet gebruikte op dat moment wegens in het buitenland te zitten, nog niet omgebouwd e.d. en heb een mail terug gekregen:

Gelieve de verstuurde rekening te vernietigen...

Turbobiker

Vraag lijkt me hier wel te passen:

Hoe lang moet je in een buitenland gewoond hebben om een auto belastingvrij mee terug te mogen nemen?
De Tussenpaus

Rogers XC 70 2000

Citaat van: Turbobiker op 07-01-2009 12:58:28

Hoe lang moet je in een buitenland gewoond hebben om een auto belastingvrij mee terug te mogen nemen?

Minimaal 6 maanden.
De vraagstelling is eigenlijk niet correct; Hoe lang moet een auto in het buitenland op je naam hebben gestaan om deze BPM-vrij te kunnen importeren --> minimaal 6 maanden.

Vervolgens moet je in NL de auto nog minimaal een jaar in eigendom houden.

Marc O.

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 07-01-2009 13:17:53
Citaat van: Turbobiker op 07-01-2009 12:58:28

Minimaal 6 maanden.
De vraagstelling is eigenlijk niet correct; Hoe lang moet een auto in het buitenland op je naam hebben gestaan om deze BPM-vrij te kunnen importeren --> minimaal 6 maanden.

Vervolgens moet je in NL de auto nog minimaal een jaar in eigendom houden.

Ik dacht altijd dat je aantoonbaar 6 maanden of langer formeel in het buitenland woonachtig moest zijn geweest. Dat is dus anders dan dat je in het buitenland een auto op je naam hebt gehad. :eusa_think:
...The Nile isn't just a river in Africa...

Turbobiker

Ik geloof dat het antwoord van Roger iets beter is. Er zitten idd meer eisen aan dan alleen in het buitenland wonen.

Bedankt iig
De Tussenpaus

Rogers XC 70 2000

bij mijn weten niet...
de regeling van 6 maanden minstens op naam hebben staan in het buitenland, is bedoeld om misbruik tegen te gaan. Zou anders erg aantrekkelijk zijn om een nieuwe auto op naam te zetten op het moment dat je gaat verhuizen om deze een jaar later voor hetzelfde geld (of meer) in Nederland weer te verkopen...

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rogers XC 70 2000

Citaat van: mehn op 07-01-2009 16:37:57
Kom je weer terug? :P

ik blijf! (--> belgië is veel te goed, dus waarom terugkeren naar NL?)  ;D