krakende acheterkant

Gestart door ako, 20-09-2003 08:32:36

Vorige topic - Volgende topic

ako

nu we ons toch buigen over krakende volvo's draag ook ik mijn steentje bij. mijn 855 heeft al jaren een curieuze eigenschap. wanneer de auto aanvankelijk een nacht had stilgestaan en ik weg reed dan kraakte de auto aan de achterzijde. met name bij de eerste bocht is dat goed te horen. daarna verdween het geluid (ook na een wat langere tussenstop) was er niets meer te horen. de laatste maanden hoor ik het geluid steeds vaker. ook als ie een paar uur niet gebruikt is treedt het euvel op. nog een leuk detail. rij ik eerst een stukje achteruit dan hoor je niets. ook niet als de auto een nacht heeft stilgestaan. om compleet te zijn meldt ik maar even dat ik nivomats heb.
ik ben benieuwd of iemand dit probleem kent
gr ad koch

oh ja, ik ben al een paar keer naar d evolvo dealer gewest maar die kan het niet traceren (of hij maakt dan toevallig geen geluid)

denkweb

Ik denk hierbij aan je handrem.. je blokken lopen dan wellicht iets aan... om er achter te komen of dit het is:

Tijdens het 'krakende' geluid de handrem ietsje aantrekken en loslaten, moet dan direct verholpen zijn (of je hoort een keer 'kloenk' en het is over).

robmolen

Handrem: had ik ook bij mjn vorige auto (S70 1998).
Oorzaak was een langere (winter-) periode weinig rijden. Even aantrekken hielp inderdaad, maar het werd wel steeds erger. Waaraan het ook zichtbaar was, was aan flink roestende remschijven. Dit was achter veel erger dan voor. Zo erg dat ze bij 60000km vervangen moesten worden. Tegelijk hiermee kon de handrem ook schoongemaakt worden en was het probleem opgelost.
Ook omdat er met de voorschijven niets aan de hand was kreeg ik een beetje de indruk dat de achterschijven van een wat slechtere serie afstamden. Maar daarover zal zelfs de beste, meest betrouwbare dealer je geen bevestiging geven.  ::)
Robert
142 de luxe 1971 wit, 142 de luxe 1971 wit, 244dl 1980 mosterd, 240GL 1983 zilvergroen, 460 GLE i 1990 wit, 850 GLT 1992 zilver, S70 2.5 10V 1998 beigezilver, V70 Classic 2.4 170pk 1999 roodmetallic, V70 140pk 2006 silvermetallic

Ik heb nog een setje con

ako

dank voor jullie reacties. ik zal eens kijken of dat het euvel is.
gr ad koch

ako

;D
jullie hebben gelijk. het is inderdaad de hamdrem. nu is mijn vraag aan robert hoe dat met het schoonmaken zit. wat moet er precies aan de handrem gereinigd worden om het euvel te verhelpen?
alvast dank voor de reactie
gr ad

denkweb

Altijd fijn om gelijk te krijgen :-)

Ik heb geen ervaring met het schoonmaken van de remmen echter... e.e.a was in zodanige staat bij mijn (wijlen)GLT dat ik de kabels en voeringen heb laten vervangen... hopelijk hebben andere foristen wat informatie voor je! Tot de volgende FAQ maar weer!