Voorspatbord verwijderen / vervangen

Gestart door combinedforces, 16-12-2008 14:55:36

Vorige topic - Volgende topic

combinedforces

Na een onvrijwillige close encounter van de impact-kind met een onoplettend iemand bij de wasstraat een week of 2 terug, moet ik het rechtervoorspatbord vervangen. Nu heb ik al wat bouten ontwaard in de motorruimte en 2 bij het portier. Ook zie ik dat ik de wielkuip los moet halen door de popnagels uit te boren en de twee boutjes daar te verwijderen.

Zit dat ding dan verder nog ergens aan vast? Moet ook de hele bumper eraf of kan het zonder?

En de popnagels in de wielkuip, zijn die heel bijzonder? Ik heb nl. wel een popnageltang en een collectie nagels, maar wat ik hier zo las haalt iedereen Volvo origineel.

Mijn dank is groot

bassie81

is jouw auto in de kleur 417??

Ik heb een deuk in het linkervoorspatbord, misschien kunnen we samen iets doen....(kopen, evt spuiten, vervangen)

combinedforces

Nee, 412. Heb al een scherm gevonden maar nog niet besteld...

-D©©©L-

Als je het echt netjes wilt doen, haal je het bumperdek er even af. (binnenbalk mag blijven zitten)
De originele alu/kunststof popnagels trekken minder strak aan, waardoor de wielkuip minder gaat "plooien". Gewone nagels wil natuurlijk ook wel.
Voor de rest is het gewoon een kwestie van lamp unit verwijderen, 7 (!) boutjes losmaken en een heel klein strookje losknippen (zit ge-puntlast, hoeft niet weer vast).
Je kan van de gelegenheid gebruik maken om gelijk wat roestbestrijding te doen. Ik hoop dat je ruitensproeiervloeistoftank (3 x woordwaarde) niet geraakt is, anders mag je die ook nog wisselen.

combinedforces

Nee, alles is nog in orde en ik heb ontzettend veel geluk gehad. Kun je me vertellen waar precies die puntlas zit? En met het bumperdek bedoel je toch de grijze bovenrand, zogezegd?

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 16-12-2008 15:30:09
Als je het echt netjes wilt doen, haal je het bumperdek er even af. (binnenbalk mag blijven zitten)
De originele alu/kunststof popnagels trekken minder strak aan, waardoor de wielkuip minder gaat "plooien". Gewone nagels wil natuurlijk ook wel.
Voor de rest is het gewoon een kwestie van lamp unit verwijderen, 7 (!) boutjes losmaken en een heel klein strookje losknippen (zit ge-puntlast, hoeft niet weer vast).
Je kan van de gelegenheid gebruik maken om gelijk wat roestbestrijding te doen. Ik hoop dat je ruitensproeiervloeistoftank (3 x woordwaarde) niet geraakt is, anders mag je die ook nog wisselen.

Er zit nog een schroefje/boutje ergens onder de koplamp aan de zijkant. Een puntlas ben ik niet tegengekomen ???

De originele popnagels zijn ook mooi zwart trouwens.

Gr ;)

reneetje

Citaat van: thuur op 16-12-2008 16:19:41
Citaat van: -D©©©L- op 16-12-2008 15:30:09

Er zit nog een schroefje/boutje ergens onder de koplamp aan de zijkant. Een puntlas ben ik niet tegengekomen ???

De originele popnagels zijn ook mooi zwart trouwens.

Gr ;)

Bij de eerste type's 850 zit dat boutje onder de koplamp er niet ,bij het tweede type wel.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

Het zat toch echt op een '95-er. ;)

Gr ???

combinedforces

Reden genoeg, heb geen zin om de popnagels op te laten vallen. Ga er dit weekend eens naar kijken. Hij is vandaag getaxeerd, de schade althans dus ik kan vooruit.

pimsam

En hoe zit dit bij een V70, moet daar ook het beste de bumper eraf. Ik heb een paar weken geleden een aanrijding gehad met een Focus op een Belgische  :eusa_doh: rotonde (ik was schuld  :eusa_wall:).
De bumperhoek heeft wat krassen maar is niet permanent gedeukt. Het spatbord is achter het knipperlicht iets naar binnen geplooid en heeft schaafwonden op de spatbordrand.
De focus was er erger aan toe. Deur volledig naar binnen geplooid en voorspatbord met een deukje. Maar midden op de deur raken is bij elke auto een zwakke plek.

combinedforces

Citaat van: pimsam op 16-12-2008 22:50:03
En hoe zit dit bij een V70, moet daar ook het beste de bumper eraf. Ik heb een paar weken geleden een aanrijding gehad met een Focus op een Belgische :eusa_doh: rotonde (ik was schuld  :eusa_wall:).
De bumperhoek heeft wat krassen maar is niet permanent gedeukt. Het spatbord is achter het knipperlicht iets naar binnen geplooid en heeft schaafwonden op de spatbordrand.
De focus was er erger aan toe. Deur volledig naar binnen geplooid en voorspatbord met een deukje. Maar midden op de deur raken is bij elke auto een zwakke plek.

Had je het bordje 'einde rotonde' gemist?  ;)

Nee balen man, ik kan er nog steeds goed misselijk van worden...

pimsam

Op Belgische tweebaans rotondes mag je op de buitenste baan een volledig rondje maken en hebt voorrang op degene die op de binnenste baan van de rotonde af wilt.
In Nederland moet je bij 1/4 rond, rechts voorsorteren en voor 1/2 en 3/4 rond links voorsorteren. Zit je op de buitenste baan en wil je 1/2 rond, moet je vaak over een verdrijvingsvlak.
Het Belgische ontwerp levert zeer veel bijna botsingen op en in mijn  geval dus een echte botsing. Niet hard, dat is het voordeel van een rotonde, maar wel schrikken (eerste keer sinds 1992).