"417 R" , " De Belg " en " De Mien-machine" 164 T6 in wording...!

Gestart door arjenT5R, 17-12-2008 11:17:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

freefall

Whoaa...dikke plannen baas. Ben toch wel benieuwd waar dat M4.4 verhaal op uit gaat draaien...
Mooi dat je mamba hebt kunnen overtuigen van de good cause heheh
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Mooie gelegenheid om pagina 300 in te luiden! :)

Alweer een tijdje niets gepost hier maar m'n 244 hoardings (voor de belg) gaan verder :D
Heb ondertussen van mr. Fietscafe een mooi platensper weten te scoren dus de ratchet locker is beschikbaar voor de liefhebber.
Had niet verwacht dat ik voor schappelijk geld een platensper zou vinden maar is toch gelukt!

De achterlichten zijn ondertussen ook binnen via European Tuning toch voor een schappelijk geldje kunnen kopen :)



Dan heb ik nog een kopje laten klaarmaken en flowen van Jelmar ;D
Heel blij mee is heel netjes geworden.
Kopje is dus klaar voor pk's, zijn dus 38mm rvs uitlaatkleppen in gekomen ;D
Oh en niet te vergeten met IPD nokkenas dus, van 2500 tot 6000 rpm koppels en pk's in overvloed, niets extreems gewoon een mooie allround turbo cam.








Turbo had ik bedacht dat een K24 wel leuk was, heb ik eens ingeruild op een 18T en ik wist dat er leuke compressorwielen voor te krijgen waren.
Dat is dus een 54/71 7+7 compressor geworden moet dus ook wel lekker lucht gaan verpompen.





De K24 turbinewielen zijn erg lomp en erg dicht origineel, wel mooi van formaat 59/49! Maar de flow laat wel te wensen over. Daarom zou ik niet zomaar een K24 nemen.
Ware het niet dat ik een half jaar heb lopen zeuren om een 9 blads turbinewiel bij m'n vrienden van Mamba, en jahoor begin 2019 is die uitgebracht.
Heb er dus gelijk 1 aangeschaft :) Zoveeeeeel mooier dan het originele wiel, erg blij mee en goede verwachtingen van!





En niet te vergeten een 110mm dikke bar en plate front mount intercooler.



Verders heb ik veel zitten praktiseren over bakken, een M47 is kachelhout een M46 met OD eigenlijk ook... een M90 is weer beter maar eigenlijk ook niet je van het...
Nu ben ik niet te beroerd om wat te doen, maar eigenlijk heb ik niet zoveel met zelf schakelen....
De AW50-42LE in m'n V70R kan me eigenlijk wel bekoren dus waarom geen automaat?
Goed plan! Heb dus twee AW71's gekocht eentje met en eentje zonder lockup... een met ombouw kit voor een 740 en 1 met ombouw kit voor de 240.
Hier moet dus zeker wat van te maken zijn toch? ;D 
De AW71's schijnen best prima te zijn na wat aanpassingen zoals de actuator mod... dat gaan we dus allemaal doen incl nieuw filter en wat pakkingen.
Dan laat ik de koppelomvormer aanpassen en versterken, aanpassen zodat ik op een stall van ongeveer 3000 a 3200 rpm uit kom.
Dit vangt de klappen op de bak wat beter op, reduceert het koppel wat en is vele beter voor turbo spool en bandenrokerij... :P
Ahhh en niet te vergeten een dikke koeler scoren om de boel cool te houden.
Ahja en een ombouw setje van een olde BW bak met telleraandrijving om m'n AW71 om te bouwen naar mechanische teller aandrijving!

Dan... ook nog veel nagedacht over de motor, wel versterken of niet? En watvoor motor gaan we gebruiken?
De originele B21ET die er bij hoort heeft wel mijn voorkeur, heb overlegd met oa tinustuning en de originele motor moet echt wel goed zijn voor 350pk.
Nu was ik in het begin toch niet van plan om meer pk's te maken dan die 350 dus de originele motor reviseren en terug in bouwen lijkt meer dan prima.
Zou hou je ook nog een beetje een matchende set, het is tenslotte een originele 244T :D

Keuzes keuzes... veel gezocht naar motor management systemen en dan loopt je toch wel tegen een boel veel dingen aan.
Ik zit er redelijk diep in qua motronic 4.4 en dat is toch eigenlijk wel een fijn systeem.
Dan kom je ervarings gewijs op een wensenlijstje voor de 244T.
- Wideband regeling
- Luchtmassa meting en map
- Knock detectie
- 4 cilinder sequentieel benzine inspuiting
- 4 cilinder sequentieel cops / cnp (coil on plug / coil near plug)

Dan komt je dus op een vrij duur systeem zoals ecumaster emu classic of emu black, een maxxecu voldoet ook wel redelijk maar je bent zo een rooie verder en dan heb je nog lange niet alles bij elkaar.
Toen heb ik nog druk met Jeroen Bosma zitten mailen over zijn mooie EFI systeem maar wil je dat wideband draaien en met knock detectie dan moet je er ook eea aan handel bij kopen en zit je ook zo weer vrolijk voorbij de 1000 euro te kijken.
Ook speeduino heb ik me in verdiept lijkt ook erg leuk te zijn maar ook erg beperkt, en wideband en knock detectie is ook nog niet erg common.

Maar mijn Olde V70R uit 1998 heeft dat dus wel allemaal al...! Incl cops en wideband regeling!

En eigenlijk wil ik maar 1 ding en dat is m'n (ja huib ONZE 244) op Motronic 4.4 hebben draaien dat zou echt kicke zijn!
Voor mij ook een stukje gemak omdat ik M4.4 wel kan dromen maar ook omdat het zo compleet is en er zoveel mee kan.
Je kan er werkelijk alles mee loggen je kan alle sensoren live uitlezen en grafieken mee maken etc etc ... COPS en Wideband kan dus tegenwoordig ook allemaal!
Verschillende mapsets draaien is ook mogelijk, evenals 5 extra log kanalanen voor extra sensoren zoals EGT, Oliedruk, Olietemp, LPG druk???!! noem maar ff wat.

MAAAARRRRRR M4.4 is een 5 cilinder systeem Arjen... dat ken helemaal niet.... nou heb ik dus net als bij mamba heeeeeeeeel lang bij Piet aan z'n hoofd lopen zeuren ;D ;D ;D en nu is hij toch eindelijk overstag en wil mij gaan helpen om de boel 4 cilinder ready te krijgen. Aan mij dus de schone taak een kabelboom te bouwen en er een M4.4 ecu aan te prikken en aan Piet om de software werkend te krijgen :)

Ben hier ergggg enthousiast over en heb er veel zin in :)

De 244T moet ook op lpg gaan draaien ja zeker, maar ben nog niet helemaal uit over welk systeem.
Vialle LPI heeft m'n voorkeur heb er al een systeem voor liggen voor de 244T maar het heeft ook beperkingen, hier ben ik nog mee bezig om die te elimineren met de V70R.

Neem je Landi of (choco)Prins... LPG Tech dat soort spul dus met dampgas dan heb je veel meer mogelijkheden dan is de sky echt de limit.
Enfin later meer over de lpg perikelen en thinkerings.

Ohhhhjaaaa en heb nog een AEM 340 liter per minuut fuel pompie gekocht voor de brandstof toevoer voor de 244T :) evenals voor de Rrrrr

Want ja de Ali pomp was toch iets minder een succes dan gehoopt  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ozzzz

Citaat van: arjenT5R op 20-02-2019 10:06:48
Want ja de Ali pomp was toch iets minder een succes dan gehoopt  ;D

:eusa_whistle: :eusa_whistle:

Zou wel geweldig zijn als jullie 4.4 aan de praat krijgen op de 244

Barracuda_82

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

classicT5

Mocht het niet lukken met de M4.4, kun je ook eens bij Haltech kijken, kun je ook veel mee. Alleen geen idee wat dat kost.

Dampgas, kijk ook eens naar BRC. Of als die al op LPG gekeurd is, kun je zelf systeem bij elkaar shoppen. Op diverse duitse en poolse (goedkoopste) kun je veel vinden. Oa KME kun je eind mee komen tegen redelijke kosten.




Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Miyel

850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

razorx

Wat een ontzettend leuk idee M4.4 op een 240.
En natuurlijk fantastisch wat Piet wellicht gaat toveren.

elianmars

Mooie plannen, Ar!
Scheelt zo'n turbinewiel echt zoveel bij de K24?

Vulk


arjenT5R

Citaat van: classicT5 op 20-02-2019 18:43:29
Mocht het niet lukken met de M4.4, kun je ook eens bij Haltech kijken, kun je ook veel mee. Alleen geen idee wat dat kost.

Dampgas, kijk ook eens naar BRC. Of als die al op LPG gekeurd is, kun je zelf systeem bij elkaar shoppen. Op diverse duitse en poolse (goedkoopste) kun je veel vinden. Oa KME kun je eind mee komen tegen redelijke kosten.


Jep de auto staat al op lpg op kenteken zat een dampgas met cockring systeem in.
Ik heb een vialle lpi systeem klaar liggen maar denk dat het inderdaad een hoog vermogen setje uit polen gaat worden voor tussen de 200 en 300 euro heb je al een frontkit.
LPGtech, Stag, KME zijn inderdaad kanshebbers.

Haltech is typisch iets wat al die amerikanen gebruiken ja dat is helemaal overpriced als een malle  ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-02-2019 18:50:46
Kan je niet de hele motor en bak uit de V70 over lepelen? :eusa_think:

Haha ja dat wordt ook nogal eens gedaan maar ik heb een redelijk unieke originele 244 Turbo dus wilde wel matching nr's houden.
Beetje uitdaging en pionieren is leuk man  ;D

Citaat van: Miyel op 20-02-2019 20:03:02
Restecp! Als jullie dit voor elkaar krijgen!


Ja vooral voor Piet die weer met de bin moet gaan worstelen  ;D

Citaat van: razorx op 20-02-2019 20:38:07
Wat een ontzettend leuk idee M4.4 op een 240.
En natuurlijk fantastisch wat Piet wellicht gaat toveren.

Ja en op 1 of andere manier klinkt het bijna nog als de enige mogelijkheid ofzo, stom he maar dit is gewoon wat ik voor ogen had  ;D

Citaat van: elianmars op 20-02-2019 21:29:39
Mooie plannen, Ar!
Scheelt zo'n turbinewiel echt zoveel bij de K24?

Nou Mars het draait allemaal om flow, als zo'n wiel zo mega dicht is zal de boel uiteraard lekker spoelen maar je hebt ook veel tegendruk, spoelen is niet het probleem bij een K24 zoals je wel weet :P Ik heb hier een plaatje voor je opgezocht, links dus het originele turbinewiel rechts de geclipte versie om de flow wat te verbeteren. Ja vergelijk dat maar eens met die 9 blads zit wel een heel verschil in. Meer flow is meer high end vermogen op zich zal het niet aan het formaat van het wiel liggen maar nu dus meer aan het crapy design. Ook de EGT's zullen flink lager zijn omdat je minder tegendruk hebt.
Maaaaaarrrrrr ik ben de eerste met zo'n wiel dus er zijn nog geen resultaten bekend. Bij de td04's werkt het iig subliem minder lomp spoelen en meer high end power.



En die K24's hele mooie turbo op zich maar de scheuren zo graag, het is net geen 15G met conisch huis maar het zit er niet ver vandaan.
Als je dus een mooie hebt en je steekt er een 9 blade in zal ie ook langer mee gaan simpelweg omdat de boel minder heet wordt :)
Win win win dus  ;D

Citaat van: Vulk op 21-02-2019 07:02:01
Mooie plannen, succes!

Merci, we zijn er nog lang niet helaas kwestie van langzaam door sparen :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Citaat van: arjenT5R op 21-02-2019 08:49:13

Merci, we zijn er nog lang niet helaas kwestie van langzaam door sparen :P


Het lot van een Volvo classic rijder...


Piet

Citaat van: arjenT5R op 20-02-2019 10:06:48

MAAAARRRRRR M4.4 is een 5 cilinder systeem Arjen... dat ken helemaal niet.... nou heb ik dus net als bij mamba heeeeeeeeel lang bij Piet aan z'n hoofd lopen zeuren ;D ;D ;D en nu is hij toch eindelijk overstag en wil mij gaan helpen om de boel 4 cilinder ready te krijgen. Aan mij dus de schone taak een kabelboom te bouwen en er een M4.4 ecu aan te prikken en aan Piet om de software werkend te krijgen :)

Die gast kan drammen.. niet gewoon meer  ;D

Maar vooruit, het is wel weer eens een leuke uitdaging.
Ik weet inmiddels wel hoe ik hem 4x moet laten vuren en injecteren in plaats van 5 keer, alleen de timing ervan is nog een dingetje.
Daar ben ik nog wel even mee bezig.
Een 5 cilinder werkt in segmenten van 144 graden, een viercilinder in segmenten van 180 graden.
Gaat een hoop gestoei met "Zahnzahlers" en timers worden, zit ook lekker verspreid over de bin... zucht.. maar vooruit...
Ik mag er gelukkig een jaar over doen, haha  ;D

classicT5

Die K24 T/H van BorgWarner waren in het begin niet van austenitisch staal, hadden daardoor problemen met scheuren ivm de hoge temperaturen. Hetzelfde wat je bij de 15G van mitsubishi tegenkomt.