Sleutel keert niet goed terug naar positie II na het starten

Gestart door rberge, 17-12-2008 23:34:30

Vorige topic - Volgende topic

rberge

Ik had een probleem met het contactslot; nadat ik de auto startte, kwam de sleutel niet goed terug in positie II waardoor bijvoorbeeld het licht niet ging branden en de ABS- en TRACS-controlelampjes bleven branden. Je moest dan de sleutel net even iets terugdraaien om overal leven in te krijgen. Onhandig, maar je raakte er wel aan gewend...

Het probleem aan de Volvo sloper voorgelegd hebbende, raadde hij mij aan de stuurkolom te vervangen. Helaas bleek dat niet de gouden tip te zijn geweest. De oplossing was namelijk veel simpeler, namelijk de schakelaar die tegenover het slot op de stuurkolom zit. Vrij eenvoudig te verwijderen.

Je hoeft alleen maar even de covers te verwijderen; het onder-deel van deze cover zit met 2 Torx-25 en het boven-deel zit - in tegenstelling tot de meeste andere voorkomende schroeven in de Volvo - met 2 Torx-15 schroeven vast. Ik heb op de sloop mogen ervaren dat de meeste sleutelaars daar niet opgekomen waren. :-)

De verbinding tussen de auto en het stuurwiel voor de airbag is met een zogenaamde klokveer gerealiseerd. Dit is een soort cassette waar een flat wire los zit opgerold. Deze kan ongeveer 6 keer vrij ronddraaien. Er staat ook wel een waarschuwing op een label hierover. Het is belangrijk om altijd te controleren of de klokveer goed staat na demontage. Dus, met de wielen recht, de klokveer helemaal linksom oprollen en dan 2,3 of 3,25 omwentelingen terug (ik ben verschillende getallen tegengekomen); beide aantallen kan. Maar niet meer of minder! Dan kan er iets breken bij het vol uitsturen.

Hopelijk biedt deze tip soulaas bij iemand die dezelfde symptomen na het starten in zijn 850 treft. Ik heb nu na een omweggetje weer een goed startende Volvo.
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

arjenT5R

:eusa_dance:
bekend probleem bekende oplossing,
als je op het forum had gekeken had dat weer denkwerk gescheelt  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

En een hoop gesleutel, het electrisch gedeelte is in 15 minuten te vervangen, maar de gehele stuurkolom ???