turbo perikelen II: Diesel

Gestart door AEO, 02-10-2003 09:42:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AEO

Zit er ook zo'n waste-gate op een TDI? Mijn '98 V70 TDI geeft een behoorlijke roetpluim (hoor je af en toe bij de verkeersberichten: plaatselijk dichte tot zeer dichte mist).
ik hoor heel vaak dat de TDI wel wat 'roet' achterlaat, maar ik zie ook TDI's die eigenlijk helemaal niet roken. Kan die roetuitstoot worden veroorzaakt door een slecht functionerende turbo? Of waardoor anders?
Alle paddestoelen zijn eetbaar. Weliswaar zijn er paddestoelen die je maar
een keer kunt eten

Johann

Andere materie dus maar even een nieuwe thread van gemaakt.

Wat de rook aan gaat, dit is hoogst waarschijnlijk een foute timing van de brandstof pomp. (voor zover ik iets van diesel begrijp..)

Marc 0101.001

Pomptiming of verstuivers laten checken. Luchtfilter nog wel schoon?

denkweb

Na het ritje A12-Hunxe (DE minimeeting) heb ik al geruime tijd weinig last meer gehad van de grote pluim rook bij het optrekken... ligt ook een beetje aan de rijstijl schijnbaar ;-)

Reitse

Roet zal zich kennelijk wel ophopen in het uitlaatsysteem. Even schoonblazen heeft getuige de posting van Denkweb kennelijk zin...

Zippo

Of de pomp(brandstof) staat niet optijd!
Laat 't in iedergeval checken bij de dealer, die kunnen dat dmv een systeemtester.

Zippo

Peter

Heb mijn tdi ook vorige week nog laten controleren, omdat die soms zo flink kan pluimen.

Alles stond echter prima afgesteld en  ik heb geen water en olieverbruik. Hij rijdt en accerleert super.  Het pluimen verschilt overigens sterk per keer en heeft blijkbaar , ook volgens de Combigarage bij Groningen toch veel met wisselend rijgedrag te maken.

Ze deden oveigens ook nog de suggestie om ergens nog een extra pakking tussen te stoppen. Dit zou het roken wat verminderen. Maar aangezien dit verder geen extra positief effect op het rijgedrag heeft, heb ik dit niet laten doen

gr.Peter

denkweb

Alle verantwoorde opties zijn eigenlijk al genoemd:

Als je van de rook af wilt:

Verstuivers schoonmaken/vervangen
Nieuwe of schone uitlaat eronder binden
Brandstofpomp goed af laten stellen
Luchtfilter vervangen
Olieverbruik goed controleren (tdi verbruik = nihil)
Koelvloeistof idem
en tot slot na deze grote beurt niet meer boven de 2000rpm draaien, muv rijden in de 5de versnelling op de snelweg... waar we niet harder als 120 mogen  ;D


Veel meer valt er echt niet aan te doen ben ik bang.

Mochten jullie een technisch verantwoorde kit zoeken, dan kun je je het beste even bij de gamma laten informeren, hebben een schap vol van die handel  :P

denkweb

Zit er trouwens verschil in de turbo die is gebruikt op de Tdi t.o.v. de turbo's in de andere 850 varianten en als dat zo is, valt de originele turbo van de tdi te vervangen door een grotere en zo ja welke??


(we zijn weer aan het brainstormen, jawel!)  :o

volvomen

Het roet komt t.g.v. de EGR klep die de afgassen weer voor een deel de inlaat inblazen. dus een beetje roet circuleert en hoopt zich op. Als je nu een keer flink wegtrapt is alles achter je grijs !!!! maar dit moet na een paar keer weg zijn tot de volgende keer dat je na lange tijd 80 - 100 kmh dit weer herhaald. In diverse VW-Audi voorschriften wordt ook vermeld dat door verlaging van het NOx gehalte de partikel uitstoot verhoogd.

denkweb

na + 4 ton mag er zich toch wel een beetje roet hebben opgehoopt mag ik aannemen ;)

Ik maak me er niet druk om eigenlijk... heb er zelfs nog regelmatig schik van als ik een roetwolk neerleg.

BobaFett

Citaat van: denkweb op 11-12-2004 12:45:41
Ik maak me er niet druk om eigenlijk... heb er zelfs nog regelmatig schik van als ik een roetwolk neerleg.

Bedoel ik...

Het gebeurt nog wel eens dat een "snelle" jongen meent mij opzij te moeten duwen als ik in zijn ogen niet snel aan de kant ga, en dan helpt het zeker om even een wolkje neer te leggen..... Ineens wordt er met respect afstand gehouden  ;D  ;D  ;D