VVIS tuning project, weer eens wat anders.

Gestart door razorx, 21-12-2008 17:34:25

Vorige topic - Volgende topic

Freakybaby

Ah ok.. had het best een grappige gevonden als je "mijn" schakeling in een '95er estate was tegengekomen...
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

razorx

Citaat van: Freakybaby op 27-05-2010 21:39:09
Ah ok.. had het best een grappige gevonden als je "mijn" schakeling in een '95er estate was tegengekomen...
Ik had ook even zo'n beeld.
Vandaar mijn verwarring.

Lex!

Nog een vraagje, die andere optimalisatie punten, staan die in dit topic of heb je daar links naartoe wellicht?

Gr, alex

Citaat van: razorx op 21-01-2009 01:44:12
Wel,

genoeg tijd gehad om te testen en te spelen.
Het laatste schema werkt, blijft werken en doet wat het moet doen.
Een feest en andere rij-ervaring!

Ik kom binnenkort in een nieuwe post met wat andere optimalisatiepunten.
Er is bij een 850 N/A motor echt nog meer te winnen zonder extreme kosten.

Onder het motto zoekt en gij zult vinden.

Gr,
Yits.
855 GLT
Mods: Magnecor Competition, Denso Iridium, MSD Blaster, VVIS-tuning, K&N inlegfilter, vlakke gasklep, Koni geel, Eibach Pro-kit, veerpootbrug voor, R Nivomat en stabi achter, 302 mm Zimmermann Sport, variable interval ruitenwisser,3e bankje, cruisecontrol, SIPS-bags

Lex!

Ja ja, lekker aan het snuffelen vanavond :-) Betekent dit dat ik met een gasklephuis van een 960 een betere prestatie kijg? Wat is het effect van een gasklephuis zonder vlinder?(Wat dat ook moge zijn haha)

Citaat van: razorx op 01-08-2009 17:18:30
Citaat van: M a r c op 01-08-2009 17:04:29
Citaat van: razorx op 28-07-2009 21:26:05
Ik vermoed omdat er onderin iets gebeurt dat concurrerend zou werken met de "hogere" modellen.
Zo zouden ze hun eigen markt verpesten.

Is het niet zodat Volvo dit systeem juist ontwikkeld had om de trekkracht onderin te verbeteren? Nu heb je dus schijnbaar meer trekkracht door het systeem juist uit te schakelen? Begrijp dan eigenlijk niet goed waarom Volvo uberhaupt dit systeem heeft bedacht? Zit toch ook veel ontwikkelingsgeld in lijkt me...
Ik schakel het systeem niet uit, maar laat het smalle lange kanaal, in zijn eentje, juist langer actief.
Standaard wordt het smalle kanaal alleen actief bij meer dan 80% gasklep opening beneden een bepaald toerental. Het duurt dan te lang tot  de klep omschakelt en het inkomende mengsel genoeg snelheid heeft.
Standaard heb je dus alleen meer trekkracht onderin, in uitzonderlijke gevallen en te laat.

Andere fabrikanten zoals BMW en Mercedes hebben vergelijkbare systemen.
In basis werkt het op snelheid van het inkomende mengsel, resonantie of allebei.

Het waarom blijft giswerk.
Net als de vlinder van onze gaskleppen, met haar verdikking.
De 960 heeft de zelfde vlinder zonder die verdikking.
De dunne vlindervariant is toch echt prettiger bij het wegrijden.

Vanavond maar eens lekker printjes gaan solderen. Vind dat heerlijk therapeutisch werk.  ;)

Groeten,
Yits.

P.S. Ik ga binnenkort maar eens een rollenbank bezoeken.
855 GLT
Mods: Magnecor Competition, Denso Iridium, MSD Blaster, VVIS-tuning, K&N inlegfilter, vlakke gasklep, Koni geel, Eibach Pro-kit, veerpootbrug voor, R Nivomat en stabi achter, 302 mm Zimmermann Sport, variable interval ruitenwisser,3e bankje, cruisecontrol, SIPS-bags

Ludo

razorx

@Lex!:
Vlinder is een andere benaming voor de klep die de luchttoevoer regelt.

Verwacht geen wonderen maar met een dunnere klep heb je bij een N/A motor een beetje vermogenswinst.

Thijssie!

Citaat van: Lex! op 22-07-2010 00:49:53
Ja ja, lekker aan het snuffelen vanavond :-) Betekent dit dat ik met een gasklephuis van een 960 een betere prestatie kijg? Wat is het effect van een gasklephuis zonder vlinder?(Wat dat ook moge zijn haha)

Die bobbel zit er niet voor niks ;) Heb in een ander topic eens gelezen dat hij niet bepaald soepeler wordt tijdens het wegrijden...

V70 classic

Uhh die bobbel is niet de vlinder.
De klep is de vlinder.
Het is nl een vlinderklep.
Zo genoemd omdat de klep 2 vleugels heeft die op een (jawel) vlinder lijken.
Het nut van deze kleppen.
Ze gaan snel open en werken vrijwel zonder weerstand.
Die bobbel is om de luchtstroom te sturen, eerder te verstoren zodat je wat werveling in het kanaal krijgt.
Dit werkt dan weer mee om de brandstof beter te laten mengen.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Freakybaby

Hij pakt toch duidelijk sneller toeren als je zonder die bobbel aan je gaspedaal komt. Je moet dus wat beter doseren tijdens wegrijden/inparkeren etc.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

razorx

Citaat van: Freakybaby op 26-07-2010 13:58:38
Hij pakt toch duidelijk sneller toeren als je zonder die bobbel aan je gaspedaal komt. Je moet dus wat beter doseren tijdens wegrijden/inparkeren etc.
Yep!  :D

jobridaro

Zo, vandaag eindelijk eens langs geweest bij Yits! Ik reed alweer een tijd rond met het idee dat mijn VVis schakeling niet meer naar behoren werkte. Met Yits overlegd en ik was meer dan welkom in Diemen. Vanmorgen de gastank volgeblazen en naar Diemen gereden. Na een paar heerlijke koppen koffie (ja Dirk, ook Yits verstaat de kunst van het koffiezetten! ;D), de schakeling maar eens doorgemeten. Volgens Yits kon hij inderdaad niet werken, maar de schakelaar was wel oké. Uiteindelijk bleek dat de 2 blauwe blokjes om de draden te verbinden de boosdoeners waren. Yits heeft alles netjes gesoldeerd en van een krimpkousje voorzien en na het nuttigen van nog een kop koffie was het tijd voor een proefrit. Nou..............het resultaat was duidelijk!!! Tjonge, da merk je toch duidelijk verschil!! Tuurlijk lijkt het niet op een turbo ofzo, maar voor een 2.0 liter 20 klepper werkt dit toch echt perfect. Ook op de terugweg, met inhalen en versnellen gaat het nu helemaal lekker, al met al een prima investering om zonder veel gedoe toch onderin iets meer pit te krijgen. Yits, bedankt voor de prettige ontvangst en je hulp!
Groet,
Jos.

razorx

Nou Jos,
dank je voor de complimenten en de lekkere koek!

Nog even voor de anderen:
De boosdoeners waren twee z.g.n. verbindingsblokjes. Die bestaan inwendig uit mesjes die door de isolatie snijden en zo
verbinding met de kern van de draad maken. Deze blokjes worden in thuis electra soms gebruikt voor het maken van aftakkingen op
een bestaande verbinding. Deze methode is alleen geschikt voor draad (vaste kern).

In een auto heb je veel getril: De mesjes zullen vroeg of laad de kern van het draad doorsnijden.
Bij snoer (soepel, meerdere kernen) zal dit nog sneller gebeuren.

Goede verbindingen voor snoer onder de motorkap zijn:
schroefverbindingen (adereindhulzen gebruiken!).

Soldeerverbindingen (omgeven door krimpkous) zijn redelijk goed.
Het nadeel is de z.g.n "tinrot" die kan ontstaan door de vele temperatuurswisselingen en mechanische belasting.

Met zilversoldeer (gebruikt in onze ECU's) kom je al een eind verder.

Nogmaals, het was een leuke ochtend Jos.

tackle

Citaat van: Freakybaby op 26-07-2010 13:58:38

ik lees er snel overheen en klik gauw een pagina terug. Als je het sne leest staat er iets raars!  ;)

UserID6342

Citaat van: razorx op 14-11-2010 12:40:03
Nou Jos,
dank je voor de complimenten en de lekkere koek!
Thnx Yits voor het oplossen !!  Ik had de VVIS toen bij Jos idd met scotchlocks geknepen omdat ik geen krimpkous meer had liggen en ik geen voorstander ben van aftapen.  Achteraf gezien had ik het dus beter wel kunnen doen :(  Maar ben erg blij dat het weer werkt zoals het hoort want met de auto van Jos is het echt ongekend wat voor verschil dat oplevert.

Jasper M

Citaat van: Jos! op 13-11-2010 16:46:43
Zo, vandaag eindelijk eens langs geweest bij Yits! Ik reed alweer een tijd rond met het idee dat mijn VVis schakeling niet meer naar behoren werkte. Met Yits overlegd en ik was meer dan welkom in Diemen. Vanmorgen de gastank volgeblazen en naar Diemen gereden. Na een paar heerlijke koppen koffie (ja Dirk, ook Yits verstaat de kunst van het koffiezetten! ;D), de schakeling maar eens doorgemeten. Volgens Yits kon hij inderdaad niet werken, maar de schakelaar was wel oké. Uiteindelijk bleek dat de 2 blauwe blokjes om de draden te verbinden de boosdoeners waren. Yits heeft alles netjes gesoldeerd en van een krimpkousje voorzien en na het nuttigen van nog een kop koffie was het tijd voor een proefrit. Nou..............het resultaat was duidelijk!!! Tjonge, da merk je toch duidelijk verschil!! Tuurlijk lijkt het niet op een turbo ofzo, maar voor een 2.0 liter 20 klepper werkt dit toch echt perfect. Ook op de terugweg, met inhalen en versnellen gaat het nu helemaal lekker, al met al een prima investering om zonder veel gedoe toch onderin iets meer pit te krijgen. Yits, bedankt voor de prettige ontvangst en je hulp!
Groet,
Jos.
Heb ik ook wel eens, dat ik twijfel of het nog wel werkt. Soms reageert ie op de snelweg veel feller op het gas. Binnenkort ook de aansluitingen nog maar eens langslopen..