stationair

Gestart door denjo, 03-10-2003 11:30:02

Vorige topic - Volgende topic

denjo

Reeds eerder geplaatst, maar nu iets duidelijker misschien.

Volgende euvel doet zich meestal voor als  de motor warm is. Ik zet de motor uit en start hem weer, dan kan het zijn dat het toerental stationair 1500 is.

(Het toerental schommelt niet)

Als je dan gaat rijden en ik rij bijvoorbeeld  in de vier 60, dan kan ik het gas loslaten en dan duurt het ellenlang  voordat het toerental terug zakt.

Misschien heeft iemand nog een nuttige tip anders breng ik hem wel naar de garage.

bedankt.
V70 T  +  480 Collection + VW Type 3 Notchback '68

ed

Denjo,

Rijd je op gas? Dan zakt het toerental inderdaad wat langzamer terug. Als het gas iets blijft hangen op 1500 toeren stationair zou ik eerst beginnen met de gasklep te reinigen. Dit gebeurt bij de dealer ook altijd bij een beurt. Deze vervuilt vrij snel. Het beste kun je de klep (gedeeltelijk) demonteren. Met een bus carb reiniger kom je een heel eind. Als je dan toch bezig bent gelijk de vlamdover reinigen. Vaak lost dit veel op. Als dit niet helpt moet je verder zoeken. Dit kost echter niets (neem aan dat je wel carb reiniger hebt), dus ik zou hier mee beginnen.

Succes.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Carb reiniger is carburateur reiniger?

denjo

Nee, mijn auto rijdt op benzine.  Ik dacht zelf ook aan de gasklep.  Ik zal wat gaan proberen, al ben ik zelf niet zo handig met het motorische gedeelte.( bougies , luchtfilterje ,startermotor enz lkt nog wel..)

Ik ga het toch proberen , want mijn volvo dealer is ook geen filantropische instelling. Helaas!

bugbyte

Heb je al gekeken of de stappenmotor van de stationaire regeling niet vastloopt?
..

denjo

Dat heb ik inderdaad een keer gehad met mijn XM.

Hoe kun je nagaan of ie vastloopt?

bugbyte

Loshalen en kijken of hij soepel draait en of hij op z'n eigen veerspanning terugkomt. Als dat niet het geval is schoonmaken. In het slechtste geval op de sloop en "nieuwe" halen.
..

ed

Citaat van: Reitse op 03-10-2003 11:40:42
Carb reiniger is carburateur reiniger?
Inderdaad!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

paulvolvo

Ik heb gelijksoortig probleem met mijn 96-er 2.5 20V op gas:

-Bij ontkoppel stijgt het toerental eerst zo´n 500 toeren en valt dan terug naar 2000.(Bij gas los uiteraard)
-Motor draait stationair 2000 toeren en valt pas na ca. 20 sec. terug naar 1000 toeren.
-Ook bij mij blijft de motor in de versnelling met gas los heel lang doorlopen.

Ik heb het advies opgevolgd en:
-gasklephuis schoongemaakt
-klep stappenmotor stationair regeling schoongemaakt
-vlamdover vervangen

Hielp niet!

Als ik de stekker van de stappenmotor lostrok valt het toerental meteen terug van 2000 naar ca 1250.
Als ik de stekker er dan weer op steek gaat ie meteen naar 2000 om dan weer na ca. 20 sec. naar 1000 terug te zakken.

Conclusies??:
1) Het is niet echt een stappenmotor. Een stappenmotor zou zich bij het lostrekken van de stekker niet verroeren, en het toerental zal dan gelijk blijven. Het is waarschijnlijk een klep die wekrt dmv pulsbreedtemodulatie. Hoe breder de puls hoe verder de klep open gaat.
2) De ruststand van de klep is niet de meest gesloten stand. ZOnder stekker (dus in ruststand) loopt de motor 1250 toeren. Met stekker wordt dit op den duur 1000 toeren, dus klep is meer gesloten.
3) Klept werkt wel.
4) Regeling werkt niet goed waardoor klep niet goed wordt aangestuurd.

Kunnen jullie helpen met de volgende vragen:
1) Kloppen de conclusies?
2) Waardoor werkt de regeling niet goed?

Thanks

Ramon

De stationair regelklep op een 850 is inderdaad geen stappenmotor.

De naam omloopklep of SIS-klep hoor je ook nog wel eens.

De klep is electromagnetisch en werkt gewoon met een spoel.

Foutieve aansturing van de klep heb ik niet eerder meegemaakt. Veelal een vervuilingsprobleem. Los halen en een paar uur in de remmen reiniger onderdompelen.

Hierna met lucht droog blazen en een beetje WD-40 erin. De plunjer in de klep moet soepel heen en weer kunnen gaan.

De kleppen willen wel eens nukken hebben. Probeer een andere als je die hebt.

Ramon  
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

volvoTon

Hoeveel toeren moet de motor dan stationair draaien??

volvoTon

Ramon

+/-  850 warm

+/- 1000 koud

Ramon

volvoTon

Hoe kan je het stationair toerenteal verhogen??
Mijne loopt wel +/- 850-900 toeren warm maar koud slechts +/- 500 en slaat dan af ofwil dan afslaan.

volvoTon

Ramon

In principe is je stationair niet afstelbaar....

Probleem zou in het koud-start gedeelte kunnen zitten.

Ramon

volvoTon

Probleem opgelost!!!
Onder het vloeistofreservoir zat een stekker los, stekkertje erin en hij loopt weer als een zonnetje :D

volvoTon ;)