Distributie-riem

Gestart door monster900, 24-12-2008 12:45:42

Vorige topic - Volgende topic

Emiel

Owjajoh?

Ik bedoel het zoals het er staat, aan de kant van de multiriempoelie zit een merkteken op het krukastandwiel.

Hier zie je hem zitten (foto van Arjen);

Rechts naast de gele stip. Die 'streep' lijn je uit met het merkteken op het oliepomphuis, dan staat de krukas op tijd.

monster900

Citaat van: LPGLE op 24-12-2008 16:42:38
Vreemd ,  dat merkteken ken ik helemaal niet...  Wat voor motor ligt erin ?

Er ligt een 2.0 20 V in

Citaat van: LPGLE op 24-12-2008 16:50:37
maar de waterpomp hoeft trouwens niet op tijd te staan .... welk tandwiel is dit nu op de laatste foto ?  krukas of waterpomp ???
Het tandwiel waarop ik heb zitten tekenen is dat van de krukas (erg ingezoomd...)

monster900

Citaat van: Emiel op 24-12-2008 17:07:03
Owjajoh?

Ik bedoel het zoals het er staat, aan de kant van de multiriempoelie zit een merkteken op het krukastandwiel.

Hier zie je hem zitten (foto van Arjen);

http://img72.imageshack.us/img72/6277/21122008528ba9.jpg

Rechts naast de gele stip. Die 'streep' lijn je uit met het merkteken op het oliepomphuis, dan staat de krukas op tijd.

Dus als ik die poelie er af haal zou ik het merkteken moeten zien?  Kan die poelie er af zonder dat ik het tandwiel los zet?

Johann

Je moet 'm zo kunnen zien

monster900

Ik zie toch niets als ik naar m'n krukas-tanwiel kijk, enkel dat puntje dat bovenop die tand staat.  Aan de kant van de riem-poelie is NIETS van markeringen terug te vinden.
Natuurlijk wordt het nu donker, en is het Kerstavond, dus zal ik morgen, bij daglicht maar verder zoeken.  De bougies er uit, en dan de krukas maar helemaal ronddraaien of ik ook maar ergens markeringen terugvind.

Johann

Dikke streep op de flens zit in de midden van de twee dipjes op de tanden, tanden zitten dus aan de oliepomp kant.

Zippo

De krukas-poelie ff schoon spuiten met remreiniger  ;)
1ste cilinder moet in de bdp staan.

Klik

arjenT5R

Citaat van: Johann op 24-12-2008 18:03:04
http://www.nordicturbo.nl/gallery/albums/userpics/10001/timing-pulley.jpg

Dikke streep op de flens zit in de midden van de twee dipjes op de tanden, tanden zitten dus aan de oliepomp kant.

Nou ff de vraag  ;D
moet dat lange balkje op de poulie tegenover het merkteken op de pomp staan
of moeten die 2 streepjes er precies tussen vallen?
De foto daar boven is van mij staat de krukas zo goed?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Zippo

Citaat van: arjenT5R op 24-12-2008 18:07:54

Nou ff de vraag  ;D

Tussen!

Onderste is van een V70

arjenT5R

hmm op mijn foto staat ie er ook tussen zal wel goed zijn dan....
vanavond toch nog eens ff gluren die rare tik is mega iritant
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

LPGLE

Citaat van: Zippo op 24-12-2008 18:11:05
Citaat van: arjenT5R op 24-12-2008 18:07:54

Nou ff de vraag  ;D

Tussen!

Onderste is van een V70
http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/CrankGearR.jpg
dit bedoelde ik dus ook !  probeerde ik ook te tekenen in het groen , een kleine inkeeping tegenover een nok aan het onderblok.
Heb behoorlijk wat distributies vervangen , maar nooit anders gezien als de laatste foto....

monster900

Maar de foto van Johann geeft dan weer iets anders weer...

Morgen toch maar eens een paar lampjes aansteken, zodat de boel bijna in lichterlaaie staat, dat ik iets kan zien...

monster900

Daarjuist de motor wat geprobeerd rond te draaien op zoek naar het merkpunt.  Ik ben nu zeker dat de eerste cilinder (die aan de distributiezijde) in het BDP staat, maar ik zie niets op de krukas staan.  Is het wel zo dat de eerste cilinder op het begin van de arbeidslag staat als de merkpunten van de kruk- en nokenassen juist staan?

monster900

Okee, na wat zoekwerk ontdekt dat er geen merktekens zijn voor eoa BDP :-\  handig dat je de krukas zo goed in de gaten kunt houden als je hem draait

monster900

Uiteindelijk toch alles er maar af, en zo ziet het er dus bij mij uit:

Niet echt duidelijk dus, vind ik.  Maar ja.  Maandag dan maar ineens een krukas-keerring halen en die ineens ook vervangen.

Staat hij weer 2 dagen stil te staan...