Distributie-riem

Gestart door monster900, 24-12-2008 12:45:42

Vorige topic - Volgende topic

LPGLE

misschien weer een te simpele tip.  Maar let wel op met de plastic kap , de 2 merktekens van de nokkenassen.  Deze moet echt helemaal terug worden geduwd op z'n plek.  Door de brandstofleidingen wil hij weleens helemaal klem en recht zitten, maar kan toch in sommige gevallen een centimeter zakken. Beste is als je toch even de 2 boutjes van de kap terugplaatst....

Anders kan het voorkomen dat de nokkenassen wel op teken staan, maar NIET goed op timing.

monster900

Brandstofleidingen zijn los omdat ik het kleppendeksel er ook af heb gehad...

razorx

Het is geen echte troost Monster900, maar bij mij ging het ook door een aantal oorzaken mis.
Gevolg: 9 klepper  :eusa_wall: .

Voor de compleetheid toch mijn eindconclusie:
Citaat van: razorx op 23-05-2008 20:53:52

En klep exchange.

:eusa_dance:

Met dank aan de heren van Bonne Route in Amsterdam (klepvervanging).

Keurig behandeld en het roffelt weer.
Ik zou het de volgende keer wel aandurven.

Wat had ik moeten doen om het goed te laten lopen:

0. Goede felle zaklantaren met volle batterijen
1. De bestelde distributieriem controleren op type
2. Na ontvangst van de juiste riem die niet eventjes 'savonds willen plaatsen
3. Bougies er echt uit, en niet lui half losgedraaid.
4. Motor bij het loshalen en plaatsen van de riem plm. 2cm omhoog krikken (niet meer dan 3!)
5. Voor het loshalen van de riem de boel op tijd zetten en een merkteken op de krukaspoelie tekenen, niet als echte marker maar om de goede positie makkelijker terug te vinden.
6. De spanner met een spin op spanning zetten en er zorg voor dragen dat die spin niet losschiet  :eusa_wall:
7. de krukas subtiel 2 * ronddraaien bij het checken.

Bij mij zit er naast het smalle streepje op het tandwiel bij de krukas ook een wat duidelijkere uitstulping op het wiel van de multiriem op exact de zelfde positie, Helpt met zoeken.

Motto: bezint eer ge begint.

Sterkte met het verdere werk,
Yits.

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 03-01-2009 11:43:46
Mischien is dit iets waar een How To van gemaakt kan worden en er duidelijkheid geschapen kan worden.

Hier nog wat info van ongeveer een jaar geleden: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15880.msg458896.html#msg458896
Daar is te zien dat je ook gewoon zelf markeringen kan zetten. Door de (zelf geplaatste) markeringen op de oude riem 1:1 over te nemen op de nieuwe riem, kan je eigenlijk niet fout gaat.
Op die manier heb je de fabrieks markeringen helemaal niet nodig.
Het zelfde is van toepassing op de stand van nokkenas poelies tov de nokkenassen.

monster900

Ja, dat is allemaal heel handig, als de oude riem nog goed ligt!!

In mijn geval MOEST ik afgaan op de "onzichtbare" merktekens van Volvo...

klaas

Hoe staat het er ondertussen mee ? Heb je de kop er al af, en zat er een klep te eikelen? Jammer dat je zover weg woont ....

monster900

Neen, nog niet aan verder gedaan.  Heb vandaag even eea opgeruimd buiten, maar m'n steeksleutels en tangen bleven aan m'n handen plakken door de vrieskou ('t was op 't warmste moment van de dag -5° C hier)

En waarom is het jammer dat ik zo ver woon??

monster900

Ziezo, vandaag eindelijk de tijd gehad mijn blok open te gooien...  Diagnose: 7 kromme uitlaatkleppen en 3 gebroken  >:(

Nu ja, gelukkig heb ik hier ondertussen nog een T5 blok liggen, waarvan ik de kop ga gebruiken.  Dat blok heeft een drijfstang gehad dat op niet-toegestane-wijze het blok verlaten heeft, waardoor er ook 1 klep krom is.  Nu dus een zoektocht naar een andere klep, eventueel een uit het 2.5 blok dat ik hier ook heb liggen. 

Straks of morgen zal ik wat foto's posten van de kleppen ;)

monster900

Hans Duiven

't Lijkt wel een klein groepje vertrapte paddestoelen in het bos.

Mooi sjips.

Hans

monster900

Ziezo, andere kop met 20 goede kleppen, de kop helemaal schoon gemaakt en geplaatst.  Nu moeten de nokkenassen er weer in...  :eusa_shifty:

En nu komt het dus...  hoe plaats ik de nokkenassen het best?  De krukas staat nu op het merkteken voor de riem te plaatsen, maar ik kan momenteel natuurlijk niet zien of de nokkenassen juist staan.  Daarvoor moet het kleppendeksel geplaatst zijn, en de distributiekap er op.  Als er 1 nokkenas is die niet helemaal juist staat, bestaat de kans dat ik door het plaatsen van het kleppendeksel kleppen tegen een zuiger duw, en dan zijn ze wéér krom...

Iemand die me wat raad kan geven?

arjenT5R

er bestaat zowiezo een volvo tool om je nokkenassen te blokkeren
nummer staat in vadis en vast ergens op het forum.

suc6 er mee!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

monster900

Heb het al gevonden in m'n Haynes Manual.  Nokkenassen tegen het kleppendeksel bevestigen en dan alles in 1 keer plaatsen...

monster900

Nu nog een vraagje, in de manual staat dat je rekening moet houden dat de "gleuf" waar je het hulpstuk in plaatst niet in het midden staat.  Hoe moet dat dan staan??  De "dikste" kant in het deksel, of de dunste kant?

arjenT5R

.... die vraag moet je even toelichten
de gleuf kan van bovenaf gezien van boven of van onder zitten
maar in het midden  ???
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!