Lampje "motorstoring" brand?!

Gestart door Kingfisher, 18-12-2008 13:07:19

Vorige topic - Volgende topic

Kingfisher

Afgelopen week met V70 een uitermate irritant dejavu gehad dat me deed denken aan alle Peugeot's die ik afgelopen jaren heb gehad.
Wat wil het geval; het "motor" lampje is gaan branden op het dashboard. Nou weet ik zo even niet de exacte naam ervan, maar het is het oranje lampje dat (bij mijn vorige auto's) aangaf dat er een "uitlaatgasstoring" is/was opgetreden.

Nu moet ie nog uitgelezen worden, maar soms is ie na een paar ritten ook ineens weg. Vanmorgen was ie er echer ineens weer! Wat kan dat nou toch zijn? Ik ben bang voor weer een dure reparatie aan een of ander vaag ding......

Oh ja, er is trouwens helemaal niets te merken aan de auto. Hij loopt als altijd als een zonnetje en ook als het lampje tijdens het rijden aangaat, merk je er niets ban.

Maf he? :eusa_doh:

Marc O.

Ik zie dat je dezelfde motor hebt als ik. Heb vorige week het zelfde probleem gehad. Lampje ging branden terwijl er aan de auto eigenlijk niks te merken was. Uitlezen bij de dealer gaf aan dat er een storing geweest was in de bobine van de 5e cylinder. Dealer heeft de storing gereset in de hoop dat het iets eenmaligs was. Begin deze week ging het lampje echter weer branden. Ondertussen zelf een nieuwe bobine geplaatst en het lampje houdt zich mooi gedeisd ;)

Edit:  Zie hier voor prijzen van die bobines
...The Nile isn't just a river in Africa...

Kingfisher

Voor die prijzen hou ik de vingers gekruisd en hoop op een bobine........
Ik hoorde ook al iets over een mogelijk "gasklephuis" ofzoiets, die schijnen duur te zijn?
Ik heb het technisch vernuft van een dronken aardbei, dus ik snap er allemaal niets van hoor ???

Marc O.

Gasklephuis is bij ons type motor een electronische variant, ofwel ETM (electronic throttle module). Volgens mij gaat er een ander lampje branden als hier iets mis mee is. Maar die zijn inderdaad kostbaar. Revisie ca. 150 Euro, vervanging ca. 700 Euro.

Kingfisher

Ben benieuwd welk lampje dat dan zou zijn, in mijn geval is het die rechtsonder op het dash.
Als het de ETM zou zijn, zou ik er toch ook tijdens het rijden (vaker) last van moeten hebben?
Ik heb er echt helemaal niets van gemerkt, dus echt ernstig kan het toch niet zijn lijkt me.....

Marc O.

Symptomen van een defecte ETM zijn vaak een zwabberend toerental of een uitvallende motor. Het lampje bevat simpelweg te tekst ETS (electronic throttle system).

Ik zou in ieder geval de storing even laten uitlezen bij de dealer. Wie weet is het een kleinigheidje en voorkom je zodoende dat je binnenkort wél stilvalt met je auto.

Kingfisher

Yes sir, zaterdag gaat ie naar de dealer om te kijken.
Ben in ieder geval weer iets geruster. Zit niet te wachten op verrassingen ::)

Marc O.

Ik ken het gevoel. Zat met samengeknepen tenen op de uitslag te wachten bij de dealer :eusa_pray: ;D

Laat nog even weten wat de storing precies was.

Kingfisher

Uiteraard!
*Edit* Storing uitgelezen en was twee maal de bobine 3.
Storing was niet meer actief, maar ik denk dat ie wel weer snel zal opduiken.

Waarschijnlijk komende week vervangen, ff afwachten dus.

Marc O.

Bij mij kwam ie inderdaad ook vrij snel weer terug (zelfde dag zelfs).

Vervangen van zo'n bobine is trouwens makkelijk zelf te doen. Spaart je weer een paar tientjes uit die je anders bij de dealer mag achterlaten.

Kingfisher

Klopt, ga het zelf doen. Moet ff wachten tot ie binnen is. Maatje van me neemt hem mee, die werkt bij de dealer dus das wel makkelijk. Hij heeft ook wat kleinere handjes, dus die mag ff helpen. Komt de 2e kerstdag ook weer om  :P

Lampje was overigens na het uitlezen nog 1x aangegaan maar sinsdien weer uit gebleven. Nou ja, geen risico's nemen.

*Edit* Zaakje is vervangen, wat een eitje zeg! met tien minuten bobine eruit en nieuwe erin. Wel gelijk gezien dat er een scheurtje in de motorsteun zit :eusa_doh:
Volgende klusje is dus alweer in aantocht.