Minder snel opwarmen interieur na vervangen kachelradiator

Gestart door MM, 27-12-2008 12:24:58

Vorige topic - Volgende topic

MM

Kortgeleden heb ik de kachelradiator vervangen en nu valt mij op dat het interieur minder snel op temperatuur komt dan voorheen.
Dit merk ik doordat de fan langer op hoog toerental blijft draaien (ECC) bij het opwarmen van het interieur (en ik het idee heb dat de lucht minder warm is -subjectief).

Nu was mij al opgevallen dat de kachelradiator (van Winparts) iets smaller is dan de originele radiator. De isolatie-strip rondom de radiator zal dus minder goed afdichten en ik vermoed dat er lucht langs ipv door de radiator stroomt, waardoor de uitstroomtemperatuur van de verwarmde lucht lager is.
Een andere oorzaak kan ik even niet bedenken (het systeem lijkt aardig goed ontlucht te zijn).  Zijn er meer mensen die dit is opgevallen, of heeft iemand een helder idee waar dit aan kan liggen?

MvrG, Mark

elianmars

Het enige dat ik me kan bedenken is dat er tóch lucht in de radiator zit. Ik kan me niet voorstellen dat de paar mm's ruimte om de radiator heen voor koudere lucht zouden zorgen.

MM

Dank voor je snelle reactie. Ontluchten is idd niet goed te controleren? Wel heb ik twee maal na het vullen een tankje kunnen bijvullen en is er ongeveer netzo veel in als uit gegaan.

elianmars

Je hebt de kachel een tijdje op vol heet gezet?

MM

Ja.

Om even terug te komen op het afdichtingsstripje langs de radiator: wat is de functie hiervan?
Aan de onderkant (in de bak) dicht deze niet af; ik heb zo niet scherp of de radiator in de bovenzijde 'klem' zit in het huis. Iemand?

volvoc70T5

ik heb hetzelfde hoor, vorig jaar ook dat ding vervangne voor een exemplaar van winparts..
en het duurt allemaal net wat langer ook met de warme lucht wat er uit de roosters komt..

razorx

Citaat van: elianmars op 27-12-2008 13:11:11
Je hebt de kachel een tijdje op vol heet gezet?
En voor de zekerheid:
Met deksel koelvloeistof reservoir er af. Ventillator op max.
Wachten tot het gaat borrelen en nog wat langer.

Kan even duren. Succes ;)

MM

Citaat van: volvoc70T5 op 07-01-2009 22:50:57
ik heb hetzelfde hoor, vorig jaar ook dat ding vervangne voor een exemplaar van winparts..
en het duurt allemaal net wat langer ook met de warme lucht wat er uit de roosters komt..

Dat is toch raar.... Nieuwe radiator, minder warmte.

Ik kan niets anders bedenken als oorzaak dan de breedte van de radiator. Deze is aan beide zijden ruim een halve centimeter minder. Daar kan dus koude lucht langs stromen ipv door de radiator. Uitstroomtemperatuur van de lucht is dan lager.

volvoc70T5

Jaa maar de kachelradiator wordt wel erg heet, dus daar zou het niet aan mogen liggen maar heb volgens mij geen verschil gezien aan de beide kanten van de radiator..kijk er in de zomer nog wel weer een keer aan, misschien kwestie van ruimte opvullen zodat warme lucht door de radiator gaat ipv ernaast?

ik krijg de verwarming iig niet meer heet wat ik eerder wel had..

volvoc70T5

ik weet al wat de oorzaak is, als je een aftermarket kachelradiateur koopt zit daarom heen geen afdichtrand (of iig een zeer slechte)
dus wat krijg je dan.. de lucht gaat langs de afdichtrand stromen waardoor je dus mindere warme lucht krijgt,

heb zonet bij een andere auto deze ook vervangen en daar zelf een afdichtrand op geplakt, resultaat..
hete lucht uit de roosters!

v40pokemon

ik heb een originele gekocht bij de vakhandel. Volgens mij niet veel duurderd en daar krijg je die strip los bijgeleverd. Zelf plakken, monteren, afvullen en lekker warm. Ik heb bij mij juist de indruk dat-ie sneller opwarmt,  maar dat kan ook komen door de iets hogere buitentemp.
Voor de mensen uit het zuiden van het land heb ik een adres in Maasbree. Goede service en deskundig personeel (indien je niet zelf wil doen)